Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 2483 ggr
akki
0

bli lugnare i spåret?

Hej!

Jag undrar om någon har några tips på hur jag kan få hunden att ta det lugnare i spåret? (personspår) Hon följer spåret ganska okej men det går väldigt fort och hon stressar en del. Vi har inte hållit på så länge än, kanske en 5-6 ggr än så länge men jag skulle gärna vilja lära henne att ta det lugnt innan hon lär sig att man ska springa genom spåret. ;)

[fantasi]1
0

läs lite om IPO-spår på internet eller köp en bok om det. det är ett sk. lydnadsspår där hunden ska spåra noggrant och metodiskt :)

Majken!
0

Testa att öka liggtiden rejält, vad händer om spåret ligger i 6-12 timmar? Eller om någon annan lägger spåret?

akki
0

Jo jag läser på som en tok men all hjälp mottages tacksamt 😉 Hon har inte haft några problem än så länge men hon stressar som sagt och "slarvar" dvs går ifrån spåret i bara farten. Jag tänkte börja lägga ut godis i spåret så att hon stannar upp lite, kan det vara en bra ide?

akki
0

#2: Jag har faktiskt inte ens låtit det ligga en timme än så länge, jag är lite rädd att det ska bli för svårt för henne, vi har ju inte hållit på så länge. Det skulle vara jättebra om nån annan kunde lägga ett spår men jag känner inga i trakten än som pysslar med personspår.

Sugar Mist
0

#4 Men om hon kör snabbt nu kanske det vore en ide att öka svårighetsgraden?

-

Majken!
0

#4 Då hade jag börjat med att öka liggtiden rejält, men också vågat hålla emot och bromsa. Mn hund spårar helst snabbare än vinden om hon får, men jag släpper inte fram henne om hon rusar. Hon tvingas helt enkelt lära sig att spåra gör vi i ett tempo, och det är jag med och bestämmer.

akki
0

#4: Ja det skulle jag kunna göra men saken är att hon inte blir noggrann när hon är så snabb. Hon kan kliva av spåret och vara flera meter åt fel håll innan hon inser att där inte finns nåt spår. Jag vill att hon ska bli säker i spåret och kunna vara noggrann och metodisk, tror du att det skulle hjälpa med ett svårare spår?

Kan ju tillägga att vi hittills har spårat i mossa, blåbärsris, över stigar, över fallna träd, i vinkel, nerför branter, över grusplan m.m.

akki
0

#6 När jag håller henne för hårt stannar hon och slutar spåra, väntar på att jag ska fortsätta typ. Tänkte låta det ligga ca två timmar nästa gång, kan det passa bättre?

[fantasi]1
0

en kort liggtid gör också att spårkärnan flyter ut och spåret blir otydligare för hunden. detta kan medföra att man får en hund som flänger runt i spåret. låt spåret ligga minst 1 timme och gör det lätt för hunden i början med få vinklar och fördelaktig vindriktning.

akki
0

Jag tänkte lägga ett spår åt henne i morgon. Jag ska lägga godis i spåret och låta det ligga ca 2h för att få henne att sakta ner lite.Men hur långt och svårt ska det vara? ska det vara en rak linje eller vinklar el svängar? hur långt,100m, 200m, 500m? hur ofta ska jag lägga ut godis? vilken typ av underlag är bäst om jag vill få henne nogrann? Det är många frågor men jag har som sagt inte gjort det här så länge. 😛

hundelsan
0

Finns många metoder för att bromsa. Bästa sättet är att lägga spår på asfalt och lära hunden rätt från början, att följa rätt lukt. Det är det bästa om du vill ha en riktigt duktig spårhund.

Men för tävling eller bara aktivering går det även att utöka liggtid eller köra med näring. I mina ögon blir det "fusk", man lär inte hunden rätt utan jobbar bort felen. Men beroende på vad du har för mål gör det kanske inget, ska man tävla spelar det ingen roll men för tjänstehundar är det viktigare att de kan spåra på riktigt.

Lans
0

Min hund vill också galoppera sig genom spåren. Kör mkt vinklar! Då går det inte att ånga på som en galning.

10m vinkel, 10m vinkel, 10m vinkel. osv

Och så kan du ha godis på raksträckorna. :)

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999