Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 28643 ggr
Molosser
0

Lugna ner stressad hund?

Jag är verkligen i behov av tips nu. 
Har en hund som lätt blir väldigt stressad vid dessa tillfällen:

Vid hundmöten framförallt: Hon gör utfall (finns en anledning till det)
På promenader: Hon har börjar hoppa mot människor, dra mot dom (första gången alldeles nyss -blev helt paff) Hon har aldrig brytt sig om människor, men tydligen börjat göra det nu. Alltså inget utfall utan bara hoppar. 
När vi får besök: Hon hoppar, gnyr, stress-slickar, kan inte sitta still, blir orolig, springer runt, flackar runt med blicken, naffsar (inte biter) osv. 

Ibland känns allting hopplöst, men jag älskar henne oändligt.. 
Någon som har tips på vad jag kan göra för att lugna ner henne? 

Har t.ex. satt upp en lapp på dörren hur besökare ska bete sig mot henne - vilket som funkar. (jag brukar oftast få ta henne till ett annat rum och lugna ner henne, så hon sedan kan gå lugnt ut och hälsa OM hon inte är stressad.

När hon hoppade mot människor ute så berättade jag att hon blir stressad, det syns verkligen. Någon blev rädd (med all förståelse!), förklarade att hon är en ''stresshund'', men fick ingen glad min tillbaka, - och en äldre dam med en rullator som förstod att det var anledningen till varför hon gjorde som hon gjorde (alltså ingen stress där, utan ett utfall precis som mot hundar pga rullatorn).

Så att sammanfatta min hunds negativa sidor så är hon _osäker, stressad, lite rädd och vet inte riktigt hur hon ska hantera olika situationer. (Jag vet anledningen till detta, men det hör inte hit. Om du vill veta så skicka ett PM så kanske jag svarar).
_
Men tro det eller ej, förutom de här ''problemen'' så är hon en ängel, helt perfekt. 

Jag vill alltså inte ha svar på hur jag tränar bort utfallen t.ex., de vet jag redan. Det jag vill veta är: Hur lugnar jag ner henne? Skulle en ''Lick treat'' hjälpa LITE på traven? 

- Inget dömande och negativa kommentarer, tack! - 🙂
BRA hundböcker om stress tas gärna emot som tips.

[dynamitella]
0

Är hon en omplacering, eller har du haft henne sen valpstadie? Ras/-er, ålder? Det är bara för att ha lite bakgrund som kanske hjälper svaren lite.

Molosser
0

#1 Haft henne sedan hon var valp (där hon blev påhoppad av en annan hund). 1 år. Rottweiler

[Teddies matte]
1

Skvallerträning på promenader och hundmöten; http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9

Ryggsäcken och passivitetsträning skulle jag köra på inomhus och med besökare.

Molosser
0

#3 Tack för tipsen. Skvallerträning håller vi på med, fungerar inte så bra för tillfället då hon stressar upp sig ordentligt vid hundmötena.

Besökare får total-ignorera henne tills hon lugnat ner sig och får sedan fråga mig först när hon kan få uppmärksamhet.

[fantasi]1
0

Jag har bara skummat igenom inlägget snabbt men min tanke om stressen när ni får besök är- låt henne inte hälsa alls, det är inte besök till henne. När ni låter hemne hälsa efter en stund när hon blivit lugnare stressar hon upp sig igen antar jag? Har hon absolut ingen förväntan på besöken tror jag att hon lugnar sig snabbare. Jag ska läsa igenom mitt svar sedan när jag sitter vid en dator, men jag tror det blev ganska tydligt iallafall :)

Molosser
0

#5 Hon går fram men får ingen uppmärksamhet, tillslut tröttnar hon och om inte så hjälper jag henne mer att bli lugn.
När hon blivit lugnare och får gå fram så stressar hon inte upp sig igen 🙂

vallhund
0

Kolla upp BAT.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

WildaE.R
1

Om skvallerträningen inte funkar bra så testa att utöka avståndet mellan hundarna, alltså jättestort avstånd får du börja med. Sen verkar det ju som hon likaså som min hund blivit påhoppad och är i stort sett hundrädd.. Ibland kan man behöva efterbehandla traumatiska upplevelser för en hund, kan dock inte så mycket om det men skulle du vilja så kolla med vet. Eller någon etolog i närheten, de kan hjälpa dig med det. Plus att min lilla tjej är hundrädd men har kört ihop en grupp av hundar 3st med min egna som träffas och leker, går promenader för att de ska inse att alla hundar inte är sådana, eftersom hon gör utfall skulle jag Isf rekommendera promenader med annan hund som är väldigt lugn och stabil.

fridaaocrazy
0

Min hund har också varit väldigt stressad, iaf när det kom hem folk och då låste vi in honom på "hans rum" (där han har korg, mat och leksaker osv) till det var dags för alla gästerna att äta. Då sätter alla sig vid bordet och börjar äta, du kan då förklara vad som kommer hända, att du ska släppa ut hunden och att de ska ignorera och bara fortsätta prata och äta. Då kan du smyga bort till hunden, släppa ut henne och på det sättet lär hon sig att det är inte lönt att nafsa i Hansen för uppmärksamhet, att gny lite eller lägga huvudet i gästernas knän. Detta funkade för oss och nu är han helt kolugn när besökare kommer :) En liten hjälp på traven var kastrering, men det är inte alla hundar som blir lugna efter en kastrering heller. Lock treat kanske skulle funka om hon är tokig i godis och även vill slicka på den när det går förbi hundar och människor. Annars inte :/ Hundar har ju en förmåga att totalt ignorera vad vi gör eller håller framför nosen på dem när de är uppspelta tehe… Jag skulle vänta mig till en hundtränare så att hundtränaren kanske kan ha med sig en (lugn) hund så att ni kan träna ihop på olika avstånd så att din hund lär sig att det inte hjälper att springa mot dem osv :) tränaren får gärna ha med sig 2 hundar så att ni kan byta hund när din har lugnat ner sig vid möten av den första hunden.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Ison
0

Har själv en stressad och orolig hund. Lite tips på bra böcker som gett mig lite idéer och större inblick i hundar allmänt är: Rädda, arga och stressade hundar av Anders Hallgren. Och Kontaktkontraktet, en bok om människans samspel med hunden av Eva Bodfäldt. Böckerna finns att beställa på ex adlibris:)! När min hund stressar upp sig när det kommer hem folk(mycket folk) till oss så följer jag med honom till korgen, och platslägger. Där får han ligga tills han är lugn, säger då varsågod. Ibland väljer han själv att ligga kvar, och ibland kommer han ut. Fick jobba jätte mycket på att korgen är hans fristad, inget klappa eller röra honom när han är i den. Så han vet att han får vara ifred och har möjlighet att gå undan när det blir för mycket för honom:) ute tränar vi mycket passivitet för att försöka bibehålla det lugna även där. Lycka till! Och hoppas du hittar en lösning som passar dig:)!