Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 3438 ggr
LitenPyssling
0

Skarp hund, skarp hand?

Har kollat runt en hel del på nätet och hos bland annat Rottweilerägare (även Malinois, Schäfer, Dobermann osv) som lägger ut en text, bild eller liknande så blir det hos många minst en kommentar om att uppfostran måste vara stenhård så att man vågar komma och hälsa på eller så att hunden inte blir farlig.
Vissa har även skrivit att man måste gå hårt mot hårt.

Hur ser ni på uppfostran av en sådan ras?
Vad skiljer uppfostringen av en skarp ras mot en mildare ras, anser du?
Har du redan en sådan hund så skriv gärna ner hur du/ni har gått/går tillväga med er uppfostran och hur ni har blivit bemött av olika människor i vardagen.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

fridaaocrazy
0

Man behöver inte gå direkt "hårt mot hårt" men att man är med direkt och kan läsa av hunden precis när den börjar tänka tanken på att "ska bara" eller "kanske kan jag gnaga lite på mattes hand" osv. Men när man väl har fått ett problem så får man ju vara bestämd och visa vad som är rätt och fel. En mildare hund behöver man oftast inte vara så "på hugget" med.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Sugar Mist
5

Men…. d: Nej, man behöver inte vara tuff mot en skarp hund för då upplever jag att man helt enkelt triggar igång bettet snabbare.

Jag har en hundras man kallar skarp, en australian sheperd och kommer skaffa en till i vår. 

Kommer jag vara tuff mot valpen? Nej. Konsekvent? Ja. Jag förstår inte varför man tvunget måste vara hård och tuff i uppfostran av skarp/tuff hund, behandla den olikt från andra hundar. Anpassa träningen efter individen helt enkelt d:

-

Majken!
3

Okunniga hundmänniskor och människor som vill verka lite balla uttrycker sig gärna på det viset. Det har inget med verkligheten att göra. Det man har att handskas med när man har hundar med skärpa är deras extremt korta reaktionstid och deras förmåga att reagera med aggressivitet i olika situationer.

Vizzla
3

Hård behöver man inte vara mot någon hund! Men vissa kräver att man rent fysiskt stoppar dom men man ska inte vara hård - stirra, skrika, slita, rycka, sparka, osv..

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

LitenPyssling
0

Vissa i min bekantskapskrets har varit ut för den del sådana människor där de kommer och säger att hunden är fin och söt nu men den blir stor den också, att det är kamphund, att man måste vara hård mot de och verkligen visa vem som bestämmer osv.

Trist tycker jag, jag är av samma åsikt som #2 att om man är hård så triggar det nog mer kan jag tänka och kan i slutändan ge ett hemskt resultat i att hunden antingen får nog och säger ifrån ordentligt eller blir osäker.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Hiro
4

man ska vara konsekvent som med alla andra raser

Misarn
1

Konsekvent är väl ett bättre ord och sen får man anpassa sig efter individ? Tror inte riktigt på den "hårda" metoden och tyvärr har jag själv träffat sådanna människor med sina hundar och det var allt annat än trevligt, och jag mådde faktiskt dåligt efteråt för hundenskull :-(

Hiro
0

Man ska vara konsekvent vilket jag menar att man inte ska agera på ett sätt en gång och på ett annat sätt någon annan gång, jag tränar konsekvent med både unghunden och gammel hunden men på olika sätt då de är grundtränade olika. Nobsen är tränad av pappa och labben av mig

hundelsan
0

Folk klumpar ofta ihop bruksraser och glömmer att de har olika egenskaper. Är du för hård mot en dobermann kommer den förmodligen svara upp men en schäfer reagerar väldigt annorlunda. Tyvärr är det så att de mer förarveka raserna ibland tränas på ett hårdare sätt än nödvändigt eftersom de "tar mer skit" så att säga. 

Ibland kan man behöva ta tag i sin hund tycker jag, men det är en stor skillnad på att styra upp en nödsituation och att träna hunden med våld. Jag tycker även att man måste vara noga med rätt och fel redan från början om man har en ras med mycket skärpa, särskilt de mer självständiga bruksraserna som gärna tar egna beslut om ägaren inte styr upp.