Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1550 ggr
Praefatio
0

Kisset luktar illa

Långpassar en hund, liten tre år gammal chihuahuahane. Har själv fem år gammal finsk lapphundshane. Båda är okastrerade.

Vet inte om jag är bortskämd med min lappis, världens snällaste hund. Han kissar en gång per promenad, ofta på alla fyra, och är så ohanhundig en hund kan vara. Mjuk mot andra hundar, har inga problem med löptikar, allmänt supertrevlig och jämn i humöret.

Chihuahuan är tvärtemot. Stressad ute, ska lukta och pinka överallt, tar fram snoppen/får stånd heeela tiden (om man leker, om man klappar, när han vilar…), vill bossa runt min hund (som tack och lov vågar säga ifrån).

Någonting jag märkt är att hans kiss luktar väldigt illa, en söt kvalmig lukt. Blir inte bättre av att han är dålig på att tvätta sig. Min förra hund, en kinesisk nakenhundshane, hade samma doft på sitt urin. Båda två har/hade kläder när det är/var kallt och chihuahuans kläder stinker av kiss efter en promenad, precis som nakenhundens gjorde.

Kan det hänga ihop med hög könsdrift? Är det någonting som skulle försvinna med kastration? Är det UVI eller annat otyg?