Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 2487 ggr
monstermash
0

Någon annat än Aussie som passar mig?

Skrev samma inlägg inne på Australian Shepherd nyss då det är rasen jag är mest inne på och som verkar passa mig bäst, men är nyfiken på om ni har några andra rasförslag? 🙂

Är intresserad av att träna bruks, rapport, sök och spår, men också rallylydnad, ev. tävlingslydnad och agility. Ambitionen är att tävla i rallylydnad och rapporten och ta oss så högt upp som vi kan, vill gärna tävla i lydnad också.

Jag vill ha en hund som gärna vill arbeta och har mycket will to please. Så lite jakt i hunden som möjligt, och gärna lite vakt men det är inget krav.

Har förövrigt koll på vart hunden ska vara när jag arbetar och sådant, så är insatt i själva hundköpet i övrigt. ;) Men har ni frågor är det självklart bara att fråga på!

Tina
2

Utöver aussie är kelipe, schäfer, hollandse hedershond och tervueren mina förslag. Det finns många raser som skulle kunna passa men om du verkligen vill satsa på rapport är nog de fartiga brukshundraserna mest tillförlitliga.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

monstermash
0

#1 - Schäfer har för mycket hälsoproblem för min smak, men det är en ras jag har kollat på mycket innan aussie. :) Ja, det känner jag också.

Ellenor123
0

Kelpie, jaktlabbe/golden? Tycker det är mycket säkrare kort än en aussie.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

monstermash
0

#3 - Varför säkrare kort?

Golden har jag funderat på, men eftersom jag vill tävla i bruks känns det som en bruksras passar mig bättre.

Majken!
0

Schäfer eller malle om tävling är viktigt och du vill kunna konkurrera.

RedMonsters
0

Men schäfer/malle/holländare har både jakt och vakt i sig, något TS gärna undviker. 

Kelpie tycker jag. Finns en viss vakt i dom, men inte lika mycket som schäfer/malle/holländare.

Medarbetare på brukshundraser.

Majken!
0

#6 Nja, "gärna lite vakt".

monstermash
0

#5 - Schäfer faller bort pga hälsostatusen, men ska kolla in malle lite mer, tack!

#6 - Nej jag undviker inte vakt. Det är inget krav att hunden ska vakta däremot. :) Kelpie är jag inte så insatt i faktiskt, tåls att kolla närmare på den rasen hel klart. Tack för förslagen. :)

Har malle mycket jakt i sig? Det är däremot något jag undviker. ;)

RedMonsters
0

#8 Läste om texten nu, så nu förstår jag att du vill ha vakt :)
Kelpies är bäst ;)
Jag har fått uppfattning om att mallar är jaktidioter. Känner bara sådana mallar.

Medarbetare på brukshundraser.

Aristarcos
0

Kollade lite på tävlingsresultat om du nu siktar högt på SBK, hittade en tävling bla som hade i elit följande hundraser:

Tollare

Kelpie

Golden

BC

Terv

Staffordshire terrier

I klassen under var även:

KH Collie

Australian Sheperd
BC

Labrador

Golden

Risen

Om man nu satsar på tävling kan man kolla resultat listor här, borde ge vink om vilka raser som är mest formbara :) Sökbart på bara lydnad om man bara skriver in i sökfältet..

http://sbktavling.se/results

[fantasi]1
0

Jag rekommenderar i vanlig ordning mallen! Mallen har mycket av allt, men sålänge de har ett tillfredsställande vardagsliv blir de inte de "monster" folk oftast anser de vara! Jag jar aldrig haft problem med jakten på min hund, helt enkelt för att hans föremålsintresse är större än jaktlusten, vet han att jag har en boll i fickan så finns inget annat för honom.. Ger man sin malle en aktiv vardag med långa, spännande, mentalt krävande promenader behöver de faktiskt inte så mycket mer för att även bli en perfekt arbetshund med mycket motor och stor vilja!

monstermash
0

#9 - Okej, tack. Har du lust att berätta lite om kelpies?

#10 - Tack så jättemycket! Elit kommer jag nog inte till, men det är alltid bra att veta. Visste inte att golden låg så bra till, det är en av hundraserna som ligger mig varmast om hjärtat, men har alltid tänkt att det är bättre med en ren brukshund.

KH Collie har jag också kollat på, har dock inte fått riktig klarhet i om rasen passar mig.

#11 - Ja, föremålsintresse är ju alltid ett plus. Tack för din åsikt, tror du en malle hade passat mig?

[fantasi]1
0

#11 av din beskrivning av den hundras du söker så absolut! Har du viljan och tiden (dvs att istället för att sätta dig framför tv/dator direkt efter 8h arbete/ studier) så är mallen en ultimat ras på alla sätt! Jag tycker att det inte finns någon ras som kan mäta sig med mallen då de passar till precis allt, från assistancehund till militär/polishund! En malle blir din bäste och trognaste vän sålänge de får utlopp för sin nyfikenhet och arbetslust :)

monstermash
0

#13 - Jo, jag vet att de självklart behöver få utlopp för arbetslusten och så, annars hade jag aldrig tittat på en brukshund överhuvudtaget.

Men hur är mallar i allmänhet? Dvs mognar de sent, några typiska rasproblem, är det en frisk ras osv? :)

Misarn
2

Hovawarten kanske du skulle kika på ? :-)

[fantasi]1
1

#14 vad jag har hört av andra så "mognar" de vid 2-4 års åldern, dock har jag själv aldrig riktigt upplevt någon slyngelålders/könsmognadsbesvär med min egen. Visst är han extra intresserad av dofter just nu men det går alltid att bryta honom med aktivitet från mitt håll. De har inga rasbundna sjukdomar, men man testar dem för hd/ad. Vad som oftast kommer till tals när det gäller mallen är dess intensitet. Jag kan absolut hålla med om att det är en vaken, allert och "på'ig" ras, men om de uppfostras rätt med tänket "frihet under ansvar", blir de både lydiga och lyhörda! Jag själv har sällan eller aldrig koppel på min malle, och har heller aldrig behövt ha det. Vi bor i en välbefolkad förort till stockholm och iom att han har fått en "fri" uppfostran är han mer intresserad av mig än av andra människor. Vad jag har sett av rasen aussie har de ungefär lika behov av motion men har större bristande mentalitet. Det är tråkigt att mallen fått en sådan "tråkig" stämpel som de har idag!

Cahira
0

Australian Cattledog! Har hört att de är förvånandsvärt viga och extremt bra jobbarhundar. Värt att kolla upp. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

monstermash
1

#15 - Absolut, tack för tipset. Alltid bra att titta närmare på en ras.

#16 - Okej, får kontakta lite fler som har rasen och höra deras erfarenheter och kolla upp rasen nogrannare. Tack för svaret.

#17 - Tack för tipset, det är absolut värt att kolla upp noggrannare. Har kollat lite på den innan.

Stormblomma
8

TS. Vad har du haft för hundar tidigare och vilka grenar har du tränat/tävlat?

Malle har oerhört mycket jakt i sig. Det som folk kallar för föremålsintresse är till stor del framavlat genom deras jaktintresse. Mallarna skall ha en oerhört stark reaktionsförmåga - vilken är baserad på rörelse. Sedan handlar det ju om vilken typ av jakt du pratar om.

Ingen malle jag någonsin varit nära är "lagom". Mallarna är ofta lite för mycket - och passar folk som kan hantera det och som tycker om den typen av hund. Men har man otur och får en hund med någon typ av brister (ja, allt går faktiskt inte att träna bort eller träna fram) så har man en hund med jääkligt mycket i sig så eventuella brister blir väldigt påtagliga.

Kan tala om att min hund och kullsyskonen samt min kompis hundar som har tjänstehundsmallar mognat oerhört sent och är man klok pressar man dom inte för hårt för tidigt då det ofta slår tillbaka.

En malle är idag avlad för att vara Skarp, Intensiv (outtröttlig) med hög tolerans för belastning, mycket kamp och jakt och kraftiga bett. Detta är vad vi vill få fram i dagens avel då majoriteten av mallarna används till riktigt krävande bruksarbete på hög nivå eller till tjänstehundsarbete.

Jag håller med om att mallen är en fantastisk hund på Så många sätt, min egen grabb är fantastisk att träna och jag har aldrig haft en hund som haft en sådan vilja att vara till lags. Men han har en hel del brister och hans oerhört starka drifter gör att han i flera lägen har svårt att hålla ihop.

Jag skulle själv Aldrig rekommendera en malle till en förstahundsägare och om man inte är 100% säker på att man är medveten om vad man kan få. Jag har så oerhört många gånger sett unga tjejer skaffa malle som sedan går dom ur händerna och som tillslut måste omplaceras. Så jag tycker att det kräver Eftertanke.

Men är man säker på att man klarar av det och att man är medveten om vad rasen innebär och den tiden man får lägga så får man en arbetskompis som Aldrig kommer sluta, som alltid tycker arbetet är roligt och som ger ALLT!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

monstermash
0

Självklart är jag noggrann med mitt hundköp, kommer kolla upp rasen noggrant, träffa många individer, vara med och träna med just den hundrasen osv, så det blir inget impulsköp. Jag är absolut inte kunnig om malle, har aldrig kollat på den rasen - så tack så jättemycket för din förklaring.

Eftersom jag skrev redan i #0 att jag vill ha så lite jakt som möjligt, är det konstigt att rasen ens kom på tal om den har så mycket jakt i sig!

Jag har prövat på några grenar, men min förra blandrastik (schäfermix) mådde inte bra och fungerade inte alls i vardagen, annars hade jag satt igång träningen redan med henne. Men tyvärr lever hon inte längre. Jag vill inte sätta igång en lång diskussion om min gamla tik dock, jag har sett baksidorna av blandrasavel och vill inte ha med det att göra igen, så inför hundköpet blir det att kolla upp uppfödare och ras noggrant.

Jag har aldrig varit ute på tävlingsbanorna dock. Däremot har jag en pojkvän som just nu har rottweiler och amstaff och kommer bo med honom när jag köper min hund, så hundkunnig person har jag absolut i närheten, om det är det du ifrågasätter. Förövrigt är jag självklart medveten om att brukshundraserna kräver mycket. :) Känner varken att amstaff passar mig, eller att rottweiler passar till apport så de raserna är inte aktuella, vill jag även inflika! :)

Stormblomma
3

Jag ifrågasätter vare sig din kunskap eller din noggrannhet.
Däremot vet jag att när man är ung och skaffar sin första hund är det inte alltid så lätt att sätta sig in i vilka konsekvenser ens beslut kan ta oavsett hur noga man försöker välja. Inte när man är vuxen heller för den delen.
Som första hund tycker jag att det är klokt att välja en ras som generellt är..lagom? För sin vardags skull, för ens egen skull så att man får utrymme att prova allt man vill och kan utvecklas och göra allt lite mer lättsamt och förhoppningsvis slipper de svåraste delarna i hundägarskapet med den första hunden och sedan är lite mer redo vid nästa hund. Det handlar inte om att man är vare sig dum eller okunnig utan bara att det känslomässigt kan vara oerhört prövande att ha en svår hund. Jag tycker att man kan "trappa upp" allt eftersom när man haft tid och möjlighet att se dom "allmänna" påfrestningarna med hund och valp och har kommit på hur man vill att vardagen med en hund skall se ut och exakt vad det är man vill göra.

Mitt inlägg var alltså inte någon typ av ifrågasättande eller kritik utan skrivet i all välmening då jag själv haft unga tjejer som gått hos mig med sina hundar och som mår mentalt dåligt av de problem som uppstått. Mycket sämre än vad hundarna gör av problemen. Det är viktigt att sätta hundens välmående högt. Men man skall inte glömma sitt eget. Det skall vara kul att ha hund! :)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Stormblomma
2

Kan också tillägga med att det finns många nackdelar med blandrasavel men måååånga renrasiga hundar får också olika typer av brister och problem och långt ifrån alla uppfödare tar det ansvar för sin avel som dom vill framstå med. Man kan aldrig vara säker på vad man får. Du kan få en riktigt svår hund eller en hund med både mentala och fysiska problem huuuuur noga du än är i ditt val av uppfödare, stamtavla och ras. Just därför kan det vara klokt att inte göra det för svårt för sig själv :)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

monstermash
2

#22 - Ja, jag vet det. Men är man nogrann så minskar åtminstone risken, och det är betydligt säkrare än blandrasavel. :)

Mimmsis
2

Kloka ord stormblomma!
En brukshund skaffar man bäst när man vet vad man vill göra (vilket man vet bäst när man provat det man är intresserad av) och hur mycket.

Vad tror du om korthårig collie? Eller springer spaniel?

Aristarcos
1

Håller med om KH Collie lagom lätt att dressera, aktiva och rolig vän :) men långt ifrån så krävande som en riktigt krävande brukshund som tex malle , kelpie mfl. ( Collien är fortfarande brukshund )

monstermash
1

Jag har kollat upp collie och den rasen är inte med som alternativ längre, men tack iallafall.

Dessutom undanber jag mer kommentarer om att jag "inte vet vad jag vill göra" och liknande. Jag är tydlig i #0 med vad jag ska träna, utgå gärna från det och inte spekulationer i hur mycket jag tränat en sport.  Jag har dock fått bra tips i tråden redan som jag ska kolla upp närmare, men just nu är jag .

#24 - Utveckla gärna varför du tror den passar mig.. Det är en jakthund, vilket jag inte är intresserad av, dessutom inte särskilt lämpad för bruks enligt vad jag vet om rasen, och det är bruks jag ska satsa på.

[cindrus_89]
3

Jag står med aussie som första egna hund. Dock så e jag uppvuxen med massa olika hundar. Men jag kunde inte valt bättre ras då jag precis som du verkar vilja göra. ALLT! En aussie e super på Allt!! Sen e det absolut mycket hund men du verkar vara bra påläst, å ja många gråa hår får man det första året framför allt, men vilken hund man får .. Måste dock varna dig lite om du vill ha lite vakt aussien är en vakt och vall hund. Så finns aussies med mycket vakt och det finns aussies med lite vakt. Min har mycket vakt på tomten här hemma, men det passar oss. Men kolla noga hur föräldrarna är när de gäller vakt om du vill ha lite av den varan;-) Lycka till med hundköpet!!:-)

monstermash
0

#27 - Aussie känns rätt till 90 %, så i slutändan tror jag att jag kommer hem med en aussie. ;) Som du säger, de är otroligt allround vilket passar mig utmärkt. :)

Visst är det så! Så mycket som ska klaffa. :)