Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2217 ggr
Hiro
0

Skapa en stamtavla?

Efter att jag nyligen fann familjens gamla hund och såg att hans morfar är en av sveriges kändste trädskällare så skulle jag vilja skapa en stamtavla åt honom som jag kan gå låååångt bak, finns det någon sida där man kan fylla i?

[Kavring]
0

Jag gjorde nåt liknande med min katt tidigare, använde vanliga släktträd på nätet. Trist nog kan man stöta på problem om man går långt bak i släktskaperna, eftersom att samma djur ofta använts längre tillbaka i tiden. På den sajten jag använde fick man intr använda samma "personer" på flera ställen i släktträdet, dvs problem vid inavel eller att hunden/katten använts för länge sedan i både mamma- & pappadjurets släktled. Däremot var det bra att man skapade "personer", då kunde man gå in på dem o lägga in all ytterligare info om djuret (färg, meriter, foto mm) Jag tror jag använde MyHeritage eller nåt sånt.

Hiro
0

Okej tack! :)

Jag såg nyss att den gamla hundens morfar är samma som nuvarande hundens pappas mammas mammas pappa :D

Hiro
0

Är det gratis?

[Kavring]
0

Ja, när jag använde tjänsten var den gratis :) Vad roligt! Är det en slump med släktskapen?

Hiro
1

#4 Vad bra :D
Jo det är en slump, min pappa visste inte mycket om Birk (som den gamla hunden hette) och jag ville veta mer och med mycket lite info fann jag Birk på skk´s hunddata. Jag har tidigare tittat på den norrbottenspetsen vi har i dag Tinjas släktträd och jag minns namnet på en hund och jag sökte nyss noggrannare och hittade det! Norrbottenspetsen är inte en så stor ras och bara typ 7 led bakåt kan det vara tomt så alla är mer eller mindre släkt med varandra om man söker tillräckligt noga :o

Hiro
0

Det är synd att man bara kan ha ett släktträd… Det hade varit kul att skapa ett för alla hundar jag har nära xD Och till mig själv…

Belimas
0

Här kan man också göra, går dock inte att spara (förutom HTML-kod) men man kan ju ta en skärmdump och sen beskära bilden i ex. photoshop =)

http://www.pedigreequery.com/generator/

Hiro
0

#7 Den var också bra, ska göra där också, tack! :)