Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 4266 ggr
Princesseen
0

En kula - Kastrera eller inte

Är det bättre att kastrera min sheltie som har en kula eller inte? Skulle gärna vilja ha för och nackdelar. Här hört att dom lättare kan få canser eller nått med bara en kula. Han är bara 5.5månder så chansen finns att den trillar ner. Tack på förhand alla som orkar svara :)

[Teddies matte]
2

Prata med veterinär, det beror ju lite på hur det är för just din hund, en del kan behöva kastreras men andra inte.

Cahira
2

Jag personligen skulle kastrera.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Princesseen
0

Tack allihopa. #3 ska läsa :)

russin
2

Jag skulle inte kastrera med tanke på dels ras och dels med tanke på ev biverkningar.

Sheltie brukar få fruktansvärd päls efter kastrering och jag har sett mer än en rakad sådan för att pälsen inte går att hålla iordning. Dom får ofta tillbaka den typen av päls som dom har som valpar = ullpäls, som är värdelös vid väta osv och lätt tovar sig.

TjockaBerta
5

Kastrera. Han ska inte gå i avel och risken för tjuvparning är borta.

>>>Malum domesticum<<<

[Teddies matte]
4

#6 "Risken för tjuvparning", du tycker det är ett vettigt argument för att kastrera? Man har ett ansvar som hundägare, om man måste kastrera för att hunden inte skall para sig bör man fundera på om man ska ha hund överhuvudtaget.

Princesseen
8

Tack för alla svar. Ska rådfråga veterinärer också men ska absolut inte kastrera för att han inte ska tjuvpara. Eller inte kastrera för hans päls. Jag ska göra det som är bäst för honom sen får jag hantera pälsen om det är så att det är bäst för honom att kastreras :) Men tack för alla erfarenheter och åsikter ni delar med er. Alltid kul att höra för och nackdelar.

vallhund
0

Lycka till!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Princesseen
0

#9 tack, och tack för länkarna. Ska läsa dom alla :)

Em_
0

Är inte expert, men man kanske kan ta bort kulan i buken och låta den andra vara om man vill ha könshormonen kvar av någon anledning.

vallhund
0

#11 Varför skulle man ta bort kulan i buken?

Em_
4

#12 Eftersom det är kulan i buken som har ökad risk att utveckla cancer.

vallhund
0

#13 Operationen i sig är en större risk att det skall gå fel än att testikeln utvecklas till cancer.

Em_
0

#14 Vet du någon studie där de har jämfört riskerna? :) Det skulle vara intressant att läsa. 
Ja, risken för cancer är liten men risken för komplikationer är också liten och beror på var testikeln ligger. TS är orolig för cancer, så jag föreslog ett alternativ.

Princesseen
0

#14 jag läste lite på länkarna och risken för en del andra sjukdomar ökar ju. Ska rådfråga veterinär men ska nog inte kastrera honom som det ser ut för tillfället.

vallhund
0

Det finns som sagt var en hel del att läsa om det på länkarna jag postade o veterinärförbundets smådjurssektion rekommenderar inte kastrering av friska hundar.

emeeliie
0

Kulan i buken kan utvecklas till en tumör för att den ligger i fel temperatur vilket inte är så bra men finns ju många hundar som inte opereras som mår bra ändå :-) min hunds ena kula trodde vi med låg i buken men det visade sig att den bara krupit upp så man kunde trycka ner den igen. Jag tryckte ner den ett par gånger om dagen en tid och till slut var den nere igen :-) dock hälften så stor men ändå, så kolla var den ligger för det skiljer ju väldigt på priset och riskerna hvid eventuell kastration och om du behöver kastrera eller inte :-)

emeeliie
0

Plus att jag kastrerade honom ändå annars hade det inte fungerat då han bor med 3 andra tikar och varför man kastrerar sin hund är upp till ägaren!

vallhund
0

#19 Har någon påstått att det inte är upp till ägaren att bestämma angående kastrering av sin hund?

hund_katt
0

har läst om några shelties som var kastrerade, de 'krånglade' på promenader. de stannade och vägrade gå, om man lyfte upp dom och sedan satte ner dom igen så gick dom inte ändå… detta var inte bara shelties, utan andra raser med.

sedan läste jag en som bara hade en kula, och den andra kulan ramlade sedan ner ett långt tag senare efter dom kastrerat.

om du 'måste' kastrera så testa kemisk kastrering först, så vet man lite om den kommer 'krångla' på promenaden. vet dock inte för och nackdelar med kemisk kastrering.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Teddies matte]
0

#21 Kemisk kastrering hjälper ju inte för kulan i buken!

emeeliie
0

#20 Det skrevs om vad som var bra argument för att kastrera men tycker inte man ska behöva argumentera om det bara för det är upp till ägaren :-)

hund_katt
0

jag vet inget direkt om kastrering. bara tänkte att man får en 'blick' om hur hunden blir om man kastrerar.

[Teddies matte]
0

#24 Onödigt att utsätta hunden för något sådant om den ändå måste kastreras p.g.a kulan i buken. Antingen kastreras hunden operativt eller inte alls i det här fallet.

hund_katt
0

förlåt,.. jag visste inte….🤔

vallhund
0

#23 Jag anser att man som djurägare har skyldighet att ta reda på för o nackdelar med ett ingrepp som kastrering innan man kastrerar sin hund. När man satt sig in i det så bestämmer man sig för hur man vill göra.

Princesseen
1

Oj vilken diskussion den blivit :). Jag har iallafall bestämt at försöka massera ner kulan om det går, sen rådfråga flera veterinären ang kulans placering om dom kan se sånt. Och läsa på otroligt mycket innan någon operation sker. Efter det kommer jag ta ett beslut som jag anser passar lilla saffran. Kemisk kastrering är det inte tal om pga att kastreringen isåfall ska ske för hans hälsa men det hade ni ju redan kommit fram till. Och sen får jag hoppas att om han kastreras att han inte får dålig päls eller krånglar på promenader. Men isåfall får vi ta det då. Min andra krabat är nyligen kemiskt kastrerad för andra gången men det är pga att han inte fått sövas. När det här Chippet går ut så ska han kastreras på riktigt. #23 jag håller helt och hållet med dig om att man ska sätta sig in i för och nackdelar, risker m.m och sen ta ett beslut utifrån det. Så man är beredd på allt. Och har valt utifrån det.