Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 12374 ggr
[Fridaakafrodo]
0

Letar mindre familjehund!

Vi har då en Golden retriever hane som är hela familjens. Men nu är det så att jag skall få en alldeles egen hund. Eftersom jag är 14 år så behöver vi en liten mindre en, men jag vill absolut inte ha en av de minsta. Jag är väldigt sugen på en Welsh Springer Spaniel.

Hunden ska inte vara en av de mest aktiva hundraserna (som måste gå typ flera långpromenader om dagen) eftersom ingen i familjen är hemma på dagarna (utom vid lunchtid). Den ska inte vara en självständig en, utan vara nästan översocial, för uppmärksamhet kommer det inte lida brist på och pälsen får helst inte kräva ständig och avancerad vård.

Är det någon som har något förslag på ras om är ungefär lika stor som en Welshare? Om det är någon som har en sådan skulle jag gärna vilja veta hur de är att ha eftersom vi bara haft Golden retrievers så länge jag har levt!

:)

linn8
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En havanieis:)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[Fridaakafrodo]
0

#1 Hur stora är dem? C:

linn8
0

#2 ca 30 Fast min är 35 hans syster 25.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Fridaaaa
4

Tänk dock på att hunden inte får/ska vara själv mer än max 6timmar/dag som vuxen, inte alls som valp.

Aktiv är inte = mycket motion. Utan inkluderar mental träning och sånt också.

Welshar är trevliga men relativt aktiva. Så beror på vad du hade tänkt göra också med hunden mer är promenader?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Fridaakafrodo]
0

#4 Jo, det vet jag och eftersom han alltid kommer ha sällskap av vår Golden kommer han ju inte att vara ensam, plus att en i familjen kommer hem vid ca 12 på dagen och går ut med dem, sedan dröjer det 3-4 timmar innan nästa promenad. Vi kommer också skaffa valpen under sommarlovet och efter tio veckor bör han ju kunna klara sig på det.

Förutom promenader så tycker jag mycket om att träna inomhus på olika tricks också brukar jag ibland ta ut vår Golden  och ställa upp lite skutt så att han får hoppa, något jag absolut tänker fortsätta att göra med min hund.

Det viktigaste för mig är att det är en trevlig och go familjehund, men om han tycker om att hålla på med agility eller lydnad (alltså inte bara vardaglig träning) så kan jag absolut tänka mig att träna det oftare än bara någon gång ibland.

Aristarcos
6

En welsh springer spaniel ( och även Engelsk springer spaniel) är en mycket aktiv hund, som blir uttråkad om det händer för lite… så en welsh tror jag bör gå bort för dig direkt. Du bör spåra, köra Agility, rallylydnad eller liknande för en sådan hunden ska må bra !

[Fridaakafrodo]
0

#6 Som jag skrev i inlägget före så kan jag absolut börja med agility, lydnad eller någon annan aktivitet regelbundet.

Frida B
6

Valpar behöver oftast mer än tio veckor till att kunna vara ensamma så länge, bara så du vet

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
1

#5 Var inte det jag skrev. Spelar ingen roll om man går ut en prommis mitt på dagen och sedan lämnar igen dock. Hur många timmar är ni borta sammanlagt/dag, (utan mittpådagenprommisen).

Och som #8 säger, behöver valpar oftast mer än 10 veckor till att kunna vara ensam länge.

Jag tror du ska kolla på hundar i grupp 9 (finns att se på t.ex SKK), tror jag personligen passar bäst 🙂

Sugar Mist
0

Papillon/Phalene? Kanske sheltie? :)

-

[Fridaakafrodo]
0

#8 Det funkade väldigt bra med den hunden vi har nu och min pappa har alltid haft hund, så jag är 110 % säker på att han vet hur man tar hand om en valp. 

Är det någon som då kan ge förslag på fler raser?

#3 Lite för liten för min smak, men mycket söt! Tack för tipset i alla fall. :D

Fridaaaa
3

#11 Hundar fungerar olika, man kan inte jämföra hundar hur lång tid olika saker tar för dem. Inget man kan förutspå.Handlar inte om att "kunna ta hand om en valp" i detta fallet, utan att hundar är så himla olika.
Läs #9, ang raser, i grupp 9 tror jag passar bra.
Man får kolla lite på vad hundarna är framavlade till och så, inte för mycket på storlek 🙂

Aristarcos
1

Som sagt du ville ha en hund med inte så hög aktivitets nivå, det har Welshen….det var du som skrev det….så därför avråder jag Welsh…det är en glad härlig hund, men det är en mycket aktiv hund…

[Fridaakafrodo]
1

#12 Tack, det ska jag göra! :)

[Fridaakafrodo]
0

Självklart kommer hunden få så mycket motion och aktivering som den behöver, men som jag också skrev så kanske vi inte har tid med fler än 1 långpromenad per vardag. Mycket träning, ja. Många långpromenader, nej.

Fridaaaa
0

#15 Du besvarade aldrig min fråga jag ställde i #9.

[Fridaakafrodo]
0

#16 Oj, ursäkta! Ja, det blir ungefär 8 h om jag räknar min skoldag, men min bror brukar komma hem tidigare än mig, och jag har inte riktigt koll på hans tider.

Fridaaaa
2

#17 Ok, för som sagt, mer än 6 timmar/dag (hjälper inte med en liten promenad mitt på dagen), själv, ska/bör inte en hund vara.
Inte ens om de har annat hundsällskap. Hundgård OK men inte i huset.
Så bra om ni kollar över det, innan valp/en till hund skaffas tycker jag personligen 🙂

[Fridaakafrodo]
0

#18 OK. c:

tetri
1

Amerikansk eller engelsk cocker spaniel, kanske?

feral jesus

Fridaaaa
2

#20 Kräver inte mindre än en welsh. Inte engelsk i alla fall.

tetri
0

#21 Nej, men jag skulle tro att den amerikanska gör det.

feral jesus

[Fridaakafrodo]
1

#20 Ska läsa lite om dem, tackar! C:

Anibaz
4

#21 Cocker spaniels kräver inte alls lika mycket som Springer spaniels.

Fridaaaa
0

#24 De kräver inte mindre heller, träffat cocker spaniel, engelsk, även welsh och de har varit på ungefär samma nivå i alla fall. Beror i så fall på vilka linjer de kommer ifrån, hur pass mycket de kräver.

Anibaz
3

#25 Cocker spaniel räknas ju dock mer eller mindre som sällskapshundar, om dem inte är från jaktlinjer då. Springer spaniels används fortfarande som arbetande hundar och det kan man ju inte riktigt påstå att Cocker spaniels gör.

nitisen
2

Jag tycker eng. cocker spaniel passar bra in. Vår hänger med och är aktiv då vi vill det men är en soffpotatis då han får chansen. Det är vår 5:e cocker som är så. Dock har han (och även de tidigare) lite jobbig pälsvård.

Jag tror på att hunden blir det man gör den till. Men köper man en "aktiv"-hund får man räkna med lite hjärnaktivering för dem. Annars tror jag inte promenadernas längd och mängd spelar så stor roll.

Jax <3

Anibaz
3

#27 Hunden blir inte vad man gör den till. Köper man en aktiv hund så kräver den mer än lite hjärnaktivering. Den blir inte mindre aktiv bara för att man inte tränar den, utan du får en understimulerad hund som med stor sannolikhet blir odräglig och drar på sig massa olater.

Fridaaaa
2

#26 Som sagt, beror på linjerna skulle jag säga 😉

Anibaz
4

#26 Ja, jag nämnde ju det med jaktlinjer. Men du kan inte komma och säga att dem kräver lika mycket generellt, eftersom det inte stämmer.

Emlielki
3

Min eng. cocker är precis som Nitisen beskriver, Energiknippe utomhus men en soffpotatis inne.. Han blir heller inte odräglig om man inte får aktivering på några dagar.

Jag tror att en cocker kan passa, dock kräver de en hel del pälsvård, men har man de "sportklippta" är de mycket lättare än utställningsklippta.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Fridaaaa
0

#30 Jag syftade inte på jaktlinjer. Vissa andra linjer är "lugnare" eller mer "krävande" än andra linjer, är så ibland med andra raser också.

Jag talar utifrån erfarenheter och andras erfarenheter.
Mina föräldrars granne har en welsh, och upplever inte att hon kräver mycket mer än vad de cockrar jag träffat kräver.
De kan också vara sofftisar, om de får den stimulans de behöver.
Upplever personligen att amrisarna kräver mindre än de engelska, men som sagt, egna erfarenheter, och jo de kan jag visst det säga.
Talat  med de som har engelsk, uppfödare t.ex (svärmor hade nämligen en cocker innan). Så verkar beror på erfarenheter i detta fallet.

[poppy91]
4

Roande att se samma sak om och om och OM igen på hundforumet, att en normal förfrågan leder till förhör. Det här är inte en rättegång. 

Jag tycker cocker spaniel passar in på TS beskrivning! Fast det gör en hel del raser, det är en ganska "bred" beskrivning så att säga.

[jojorut]
0

Jag är också 14, och hemma hos oss har vi en Jack Russell :) Alldeles lagom enligt mig! Hon kräver inte långa promenader (dock mental aktivitet) dock följer hon med på allt vi gör! Möjligtvis att du tycker att rasen är för liten, men jag kan säga att vår hund tror sig större och farligare än vad hon är ;)

[Fridaakafrodo]
0

#33 Så då var det inte bara jag som tyckte det då! Någon form av Spaniel blir det nog, hela familjen kan ju tänka sig att anpassa rutiner och sådant efter hundens behov. :)

#34 De är väldigt fina! Min mamma var jättesugen på en sådan ett tag. Ja, lite liten, men vår Golden tror att han är rätt så liten också. :D

fridaaocrazy
1

Jag har en Welsh springer spaniel och jag kan ju säga att han behöver MYCKET motionför att må bra, och får han inte motion så blir han helt galen (därför heter han Crazy) och kan kuta runt i hela huset, hoppa upp och ner för saker, ta typ sina kuddar, filtar och leksaker och sprida ut i huset samtidigt som han nästan välter mina mindre syskon. (Rätt vanligt Welsh beteende för de som inte aktiveras ordentligt) Nej, ingen ras jag skulle rekommendera till dig som inte vill aktivera den tillräckligt (det räcker inte med några hopp var/varannan vecka utan motionera och aktivera var/varannan dag såsom Agility och spår). De behöver långt mycket mer aktivering efter de engelska cocker spaniels jag träffat (en hel del) och jag har även träffat massor med Welshar så jag kan faktiskt säga att jag har mer än bara min egna hund att gämföra med. Welshar är absolut en av de trevligaste raserna jag mött, men kräver som sagt mycket motion, och då kan man välja en lite mindre krävande hund: cocker :)) Jag tycker en engelsk cocker spaniel passar utmärkt till det du beskriver, och den finns dessutom i Welshens röda fina färg om det är den du tycker om hos Welshar. :) http://english-cocker-spaniels.com/assets/images/volcatia-20100406-ramses-sahib-questa.jpg

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Tiara05]
8

Ärligt talat tycker jag inte ni ska skaffa hund nu överhuvudtaget! Tänk om en gång till. Har ni verkligen tid med en hund?  inte i dagsläget iallafall. Dina skoltider går knappast att ändra på för att kunna anpassa efter hundens aktiviteter.

Man kan inte jobba/gå i skola heltid när man har hund och låta den vara ensam hemma hela dagarna. Skaffa dagmatte eller ordna in hunden på ett hunddagis isåfall, eller ha med den på jobbet om det skulle gå.

[Bolten]
2

#37 Håller med dig helt och hållet!

[Fridaakafrodo]
3

#37 & #38 Vi har redan hund och vi vet själva vad vi har tid med och inte, och jag är fullkomligt säker på att ni inte vet det bättre än vi gör. Om vi inte hade haft tid med en hund så hade vi aldrig skaffat vår första heller.

#36 Tack för tipset! C:

nitisen
3

#39 Bra! Stå på dig och lyssna inte på dem. Det är inte deras uppgift att säga åt er vad ni ska och inte ska göra och vilka beslut ni ska fatta.

Jax <3

Jespersen
1

#18 Hur kan det vara okej att ha hunden ensam i hundgård men inte inomhus? Den känner sig väl lika ensam ute som inne.

Sugar Mist
1

#41 Hunden kan göra sina behov utomhus när den vill men samtidigt gå in om den vill.

-

Jespersen
3

#42 Fast rastas skulle den ju ändå, det var ju just antalet ensamma timmar sammanlagt som var för mycket. Dom blir ju inte färre för att hunden sitter utomhus? Bara för att hunden har ett par kvadratmeter utomhus så blir den ju inte mindre ensam.

fridaaocrazy
0

#41 Det är nog för att hunden är utomhus, då den kan göra sina behov direkt och inte behöva gå och hålla sig i flera timmar. 

Dock hatar hatar hatar min hund hundgårdar, det finns inget värre, så jag hade aldrig satt in min hund i en rastgård om den inte såg det som något positivt. Han håller sig antagligen hellre i ett dygn än att sitta i en rastgård - hemskt tycker han!

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Fridaakafrodo]
1

#40 Tack! Jo, det känns ju lite smålustigt att folk kan sitta och berätta för en vad man har tid för och inte när de inte ens vet hur resten av familjens tider ser ut C:

[Bolten]
3

#45 Om du inte tål ärliga svar, så fråga inte på ett forum. 

Du undrar vilken ras som passar och är relativt lik en welshare och jag samt #37 tycker inte någon passar.

Hiro
2

#5 Du tänker dig att då valpen är cirka 18 veckor altså knappt fem månader vara själv hemma? Ibland kan en annan hund vara till sälskap men ibland inte. Båda hundarna här hemma skiter nästan fullständigt i varandra och bara väntar på att vi ska komma hem

[Tiara05]
4

Men lilla fröken du har ju faktiskt i detta forum berättat hur era tider ser ut, har de helt plötsligt blivit ändrade tider?

Och till folk som skriver att hon inte ska bry sig om vad andra tycker angående hundköpandet och att det är bara att köra på så är det ju så här att jag bryr mig om hunden och det gör uppenbarligen inte ni! Att en hund får vara ensam 8 timmar om dagen är olagligt punkt slut.

[Bolten]
2

#48 Bra skrivet!

[Tiara05]
2

#49 Tackar, finns iallafall nån mer som tycker som jag då!

htt
4

Jag skaffade min valp i början på sommaren och skulle aldrig drömma om att lämna honom ensam i tid till skolorna började (slutet på augusti antar jag). Vid det tillfället hade vi knappt ens hunnit börja med ensamhetsträningen och jag tror inte att det är något man ska stressa med över ett 10 veckors sommarlov. 

Dagmatte är inget alternativ för er? :)

vallhund
3

Dags att läsa lagstiftningen? Självklart får hundar vistas i hundgård mer eller mindre dygnet runt, under förutsättning att hundgården uppfyller alla JBVs föreskrifter o hunden rastas utanför hundgården minst 1 gång per dygn. Lärde du inte det på den djurvårdarutbildningen du gick?

Btw så får du gärna länka till forskning som visar på att små hundar har svårare, eller nästan inte kan bli rumsrena som du påstått nyligen i en annan tråd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Fridaakafrodo]
2

#48 Tiderna jag skrev var mina…

Jag skapade den här tråden för att få tips på mindre familjehundar, visserligen beskrev jag inte speciellt tydligt vad jag var ute för sorts hund, men vi skulle aldrig någonsin skaffa en hund om det var så att vi inte kunde ta hand om den. 

Nu känns det som om de flesta tycker att jag lika gärna kan skaffa ett gosedjur eftersom jag "inte har tid med en hund" enligt dem. 

Så glöm det, glöm hela tråden så får jag och min familj snacka med människor som inte börjar förhöra en så fort man öppnar munnen om någonting.

Tack till er som faktiskt besvarade frågan som var syftet med tråden.

[Tiara05]
0

Till nr 52! Alltså vad snackar du om? Jag har inte nämnt någonting om hundar utomhus, inomhus, hundgårdar mm? Vad har du fått det ifrån. Har jag påstått att småhundar är svårare att få rumsrena? Svar ja kinesisk nakenhud är en ras som är svår att få rumsren! Har inte nämnt någon annan ras. Mitt påstående angående att ha en hund ensam i 8 timmar handlade om att det var inomhus! Kan förden delen dela med mig av att det är nog inte speciellt kul för hunden att sitta timmar ut och timmar in i en hungård eller även om det är lagligt, men som sagt har jag inte nämnt det du påstod även om jag nu för mig själv tycker att det är fel även om det är lagligt!

vallhund
0

#54 Menar du ensam inomhus så får du skriva det, vilket du inte gjorde. Det finns många bra sätt att göra hundgårdar till trevliga ställen att vistas i för hundar, lagen är ganska utförlig på hur hundgårdar skall vara utformade o vill man sin hund väl, som de flesta av oss vill så kan man anstränga sig lite till, se berikning o scrolla ner till bilderna.

Har kineser någon anatomisk defekt som gör att de inte kan bli rumsrena?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Tiara05]
0

Tog förgivet att man hade en valp inomhus. Golden är ingen typisk hund att sätta i hundgård då det är en familjehund. Ja kinesiska nakenhundens defekter är just att få dem rumsrena då dem är väldigt för att markera revir vet inte just varför men har både hört de från uppfödare och andra och har själv erfarenhet av just detta då jag haft rasen i mer än 12 år. Även dåligt med tänder och ostabilt psyke hör till rasen. Rumsrena kan de bli men det tar tid tillomed flera år i vissa fall.

[TeamGolden]
1

#56 Ingenting som ''hör till rasen'' skaffar men en från bra kennel med bra föräldrar får man en bra hund.

Cahira
1

Min kompis hade fem kineser samtidigt och de var alla rumsrena som vilken annan hund som helst. 

Tillägg: Och en av dom var till och med oreggad.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.