Vilken ras skulle passa mig ?
Hej, det är så att jag har helt och hållet fastnat i den stora rasdjungeln som aldrig verkar ta slut. Hittar en ras som passar någorlunda men så trillar den bort då den har några egenskaper man inte vill ha. Sedan så hittar man bara nya och nya. Men man vet inte om det är för en. Såå.. skulle ni kunna hjälpa mig. Skulle verkligen vara en hjälp på traven.
- Vill ha en hund som har en mankhöjd under 47 cm.
- Promenader på runt 1 ½ timme per dag kan gå upp till 2 timmar också. Men oftast blir det nog runt 1 ½ timme sammanlagt per dag.
- Inte så farligt högljudd av sig, kan dock ta på mig utmaningen att försöka träna bort det, så isåfall kontrollerbart skall. Men lite skall när någon plingar på kan jag tåla.
- Kunna vara med på det mesta.
- Tycka om att gå vid berg, skogar, men ändå i städer då jag bor i en. Men direkt om jag får tillfälle till någon skog eller hav så åker jag dit 😉
- Skulle gärna träna agility,lydnad och trix. Sedan kanske någon utställning hamnar till. Men om vi blir duktiga i någon gren så kanske vi tar en tävling. Sedan skulle jag som tillägg också träna Spår/Sök/Patrull. Dock de grenarna tror jag att jag inte skulle tävla i dock ta mera som en övning.
- Vänlig mot människor och djur men trivas bäst med sin flock. I detta fall mig.
- Inte ha någon större jaktinstinkt då jag vill kunna ha min hund lös på flera områden.
- Rätt så lättlärda, lite envishet kan dock få finnas.
Tror jag fått med en del av det ni behöver veta alla fall. Men som sagt kan hända att jag inte kommer på allt. Så frågor är välkomna om ni undrar något. :)
Hur är det med pälsvård och pälstyp?
Chinese crested eller papillon 🙂
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#1 Visste att jag glömt nått! ☝️
Men gärna inte så massvis med pälsvård. Under 2 timmar i veckan helst. Lite trimning och klippning kan jag väl erbjuda. 🙂
#3 Okej, när du skriver runt 1½ timme promenad/dag, menar du alltsom allt eller tillkommer det rastningsrundor?
#2 Tyvärr gillar jag inte papillon. Har jag mött får många nervvrak om man säger så. Som bitit och hållit på.
Chinese crested är väl okej. Dock kanske inte heller min favorit.
#2 Ok 🙂
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Bichon havanieis. En aktiv liten hund som hänger med på det mesta. Kan sova en hel dag men är helst ute i skogen och leker. Kan spåra och bra på agility. Dom är långhåriga men kan klippas ner som min hund. (Min hund är ca 30 cm)
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#4 Ja ungefär,sammanlagt runt 1 timme och 40 minuter allt som allt. Blir en ordentlig promenad på runt 1 timme, sedan kortare länkar, dock kan de också hinna rätt så långt men i rask takt. Går runt 2 km på 15 minuter så.
#8 Gillar du någon av Bichonraserna? Eller vad tycks om någon av de mindre pudlarna?
#7 Okej nu kommer jag låta kritisk. Menar inget illa. Men gillar inte rasen alls. ☺️
Vet inte har aldrig tyckt om den, skött om flera av vänners och varit på kurser där såna varit. Men vet inte. Fastnar inte för dem.
#8 Bichon havanais gillar jag inte som sagt. Bichon frise vet jag inte så mycket om bara att de kräver massvis med pälsvård. Malteser njaa, och Coton de tulare är väl okej. 🙂
#11 Och Pudel då?
Coton är ju en väldigt trevlig ras, men krävs en hel del pälsvård (om du inte har den nedklippt, men inte det optimala om du skall ställa ut förstås)
Men på tal om bichon raser. De har ju rätt så korta ben, kanske inte bästa rasen att gå i skog och berg med. 🤔
Men har kikat lite på norsk lundehund. Hur är de som ''hund''. Skulle de nöja sig med vad jag har tänkt ?
#15 Varför skulle en Tax inte göra det? De arbetar ju i skog.
Alla hundar kan vandra i skog.
OM du tar bort att ställa ut en hund, så en Puggle eller en Pugalier
#17 Vill inte ha en blandras.
Men som min fråga var ställd. Funkar en norsk lundehund med mina ''behov'' ?
#19 en norsk lunde hund Vallar väl genom skall?
#20 Du tänker inte på isländsk fårhund? :) Lundehunden är en jakthund haha.
-
#20 oj, blandade ihop raserna! :3
1h och 40 min är ganska lite, det kommer nog automatiskt bli mer för dig när du väl skaffar hund. Man hinner inte göra mycket på en timme om du vill ut i skog och mark och ha skoj. Våran kortrunda blir ibland 45 minuter och då är han knappast trött varken fysiskt eller psykiskt men han har gått av sig en del energi i benen.
Hur ser du på Pudel och vattenhundarna? Ev att nån spaniel skulle passa in i din beskrivning. :)
#16 jag äger en norsklundehund och den passar otroligt bra I din beskrivning! Behövs ingen direkt pälsvård, heller. Stark, flexibel och gillar att vara med på det mesta, viktigaste är att den är med sin flock. Otroligt flexibla hundar och anpassningsbara. Det VAR en jakthund. Men de är lätt att ha lösa och är alltid nära sin flock. Väldigt lite jakt i de hundarna och de har varit sällskapshundar i många år med tanke på att deras jakt på lunnefågeln upphörde för många många åt sedan. Inte så speciellt skälliga. De kan skälls till när det plingar på dörren eller främlingar närmar sig flocken. Men det är motiverade skall och de brukar inte skällan nonstop bara för att. Bara att fråga på om rasen, kul att flera får upp ögonen för denna unika ras som är utrotningshotad.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

#23 Jo, hehe. Började tänka på det igårkväll när jag var på en länk i två timmar. Såå.. Det kan bli lite över om man säger så 😃
#24 Tack, för din beskrivning. Låter ju perfekt, nästan alla fall. Jo jag har lite frågor.
Tycker dom om att simma ?
Bits dom mycket ?
Saker man bör veta ?
Fryser dom lätt/Får varmt lätt ?
#25 som valp bits dem. Mycket. Men ingen av de vuxna hundar som jag träffat gör det. En del gillar att simma en del inte. Saker man bör veta är att de kan tendera att vara sen med rumsrenheten. Dock så ser man på min valp när han är nödig! Sen har de en rasbunden sjukdom, il. Drabbar 1 av 10 hundar och 30% dör av den. Men det är som satt ingen dödsdom om en hund skulle få den. De kommer från nordnorge så de är avlad för art klara av ett kallt och blåsigt klimat. Tror inte de skulle klara av ett subtropiskt klimat direkt utan de är gjorda för ett tempererat klimat. De blir inte överhettade särskilt lätt heller.
Skråmyrs blogg

#28 Okej så bitning,sen rumsrenhet är ungefär det jag hittar som minus med rasen. Mina föräldrar är extremt petiga med hundar som blir sent rumsrena. Bitning uppskattar man väl inte heller så mycket. Men går väl att börja ignorera då den gör så, och inte vara med den. Hört flera som gör så, eller hur gör du ? 🙂
#29 Rumsrenheten är något omdiskuterat. Vissa har svårt att se på sina hundar att de behöver gå ut. Men det brukar inte vara några problem om man går ut vid lek, vila och måltid. Men det är flera hundar som inte är rumsrena närmare året, så msn ska jobba med det, men inte ha för höga krav hos någon hud msn skaffar. De flesta valpar bits ju, inget ovanligt och man ska helst inte bli arg på en valp som bits. Jag brukar ignorera. Ignorera ignorera, eller så avleder jag med att ge honom en leksak istället och så går jag iväg. Vill jag klappa honom och han bits, så ligger jag i soffan och ignorerar honom. Då brukar han hitta på något annat eller går och lägger sig. Han är 14 veckor på tisdag och bitandes försvinner allt mer suggestivt. Valpar bits och är små kiss och bajsmaskiner men det försvinner med åldern och det försvinner fortare ju mer man jobbar på det. :)
Skråmyrs blogg