bråkande tikar! Vad göra?
hej alla. vi har två tikar som vuxit upp tillsammans (kull syskon) och funkat bra ihop ända tills jag (matte) flyttade från dom. rangordningen i hemmet blev ändrad och sedan dess har tikarna bråkat rejält så blodet har sprutat. Jag tog då ena tiken hem till mig. men så fort de träffas är de rejält arga på varann. vi vågar inte släppa ihop dom igen.. vi har haft dom kopplade och korrigerat dom, lagt ner dom och försökt visat att beteendet inte är ok. men det hjälper inte alls. de verkligen hatar varann!
Någon som har bra tips?

Måste dom kunna umgås? Alltså, när ni ska träffas kanske det är bättre att lämna en av dom hemma eller dela av hemmet så att dom slipper varandra. Jag vet en tjej som hade två st tyska jakt terriers som bott tillsammans utan några bekymmer i flera år. Så en dag började dom slåss och det slutade med att den ena tiken låg död en dag när matte kom hem. Vill inte skrämma upp dig då det kanske går att lösa er situation. Men är ni i stort behov av att hundarna ska kunna umgås?
lagt ner dom?
Så som du gör förvärrar du det bara, sluta bråka med hundarna.
En del hundar tål helt enkelt inte varandra, så brukar det kunna bli med jämnåriga tikar, har det börjat bli allvarligt så är det inte sagt det går att få bukt på. Behåll ena tiken hos dig.
Inse att dom inte kommer att bli vänner och ha dom särade om ni ska umgås. Så enkelt och trist är det nog. Har varit i den sitsen med två hundar (ej syskon och åldersskillnad) och det gick aldrig att lösa - ena tiken fick flytta tillbaka till uppfödaren vid 2 år ålder.
Terrier x 2?
≧◔◡◔≦
nej, 2 pudeltikar
Ojdå, skulle nog också hålla dom separerade och helt enkelt inte förutsätta att dom kommer att uppskatta varandras umgänge längre.
≧◔◡◔≦
tråkigt om de aldrig mera kan umgås :( de funkade bra ihop i 5½ år..
Jag har en känsla av att det är värre när tikar inte tål varandra, de slåss på liv och död jämfört med hanar.
De är dessutom lika gamla, vilket ju inte förbättrar saken.
Jag tror inte att du nånsin kan få dem att tåla varandra någonsin. Håll dem åtskilda.
Boris
Jag verkar vara den ända på detta forum som tror att alla hundar kan gå ihop med ALLA. Jag tycker inte att ni ska ge upp om de är så att ni vill kunna ha dem ihop! Måste vara någon utav tikarna som drar igång jiddret ? En av dom som är värre än den andra ?

#9 dessutom upplever jag tikar som mer "långsura".
Visst går det att få dem att tolerera varandra, men inte utan mycket jobb och stenhård konsekvens från er sida (alla människor i familjen). Lycka till
mycket tålamod och lugnt men bestämt ledarskap.. vi kan nu sitta i samma rum med varsin hund i knäet iallafall och de kan koppla av. men vi kan ej ha de lösa tillsammans, för då är det bråk.
förut kunde de ej vistas inom synhåll för varann.. men eftersom jag och mitt ex knappt umgås alls så räcker det med det
Sådär kan det vara. Hundar som gått umärkt ihop i alla år ryker ihop en dag och så blir de aldrig sams mer, i stort sett. Händer hela tiden. Att tro att det ska bli som förr mellan dem, alltså jag hade verkligen inte räknat med det.
Vet en familj där två hanar bodde ihop hela livet, för att ryka ihop en gång och sedan aldrig mer kunna vara i samma rum igen (utan att slåss vill säga). Vissa saker kan vi som människor inte rå på.
Måste de bo tillsammans eller finns det alternativ?