Hundar iFokus

Hundar

Etikett: presentationer
Läst 331 ggr
AnneN
0

Låt mej presentera Velvet lite

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ras: Blandras mellan  american pitbullterrier, american staffordshire terrier, dobberman och lapphund.

Kön: Tik

Namn: Velvet

Född: 2006-04-02

Användningsområde: Velvet används mestadels som sällskap, agility &lydnad.

Utseende: Velvet är ca 50cm i mankhöjd, mkt slank kroppsbyggnad med öron som har beslutsångest. Pälsen är kort och slät som på en am.staff med färger och tecken som en dobber.

Historia: Velvet kom till mej då hon var 9 veckor gammal. Hon var då totalt otränad på alla sätt och vis för uppfödaren hade inte socialtränat valparna eller rumsrenhetstränat dom överhuvudtaget. Hon var heller inte van vid halsband och koppel. Upptäckte även efter ett par dagar att Velvet var extremt rädd för främmande människor och främmande hundar, så då började jag att åka buss med henne in till stan nästan varje dag i flera månaders tid för att hon skulle få socialtränas och vänja sig vid att främmande människor inte alls var farliga. Det tog lång tid och mycket tålamod från både mej och dom som kom fram och ville hälsa på Velvet men nu är hon inte längre rädd för människor bara dom använder rätt kroppsspråk och barn har hon alltid älskat, främmande hundar går också riktigt bra nu om dom inte tvär rusar mot henne eller är hotfulla på något sätt.

Personlighet: Velvet är en verkligt egen personlighet, hon är snäll, gosig, lyhörd då hon själv vill, busig och klok. Hon älskar att terrorisera hemmets alla katter fastän katterna inte är lika entusiastiska alla gånger.

Då husse kommer hem efter jobbet så blir han direkt mött av blöta hundpussar och lite gnagande på händerna då han kliver in genom dörren. Sen ska hon prompt sitta eller ligga i husses knä vid varje tillfälle.

Då vi är ute bland folk på stan så älskar hon då dom kommer fram och pratar med henne speciellt om dom luktar hund eller har godis åt hon. Velvet är en riktig filosof för hon sitter ofta och ser ut som om hon verkligen funderar då hon tittar rakt ut i tomma intet och skrynklar ihop pannan.

Om nätterna så sover hon oftast på husses sida av sängen men innan hon lägger sig och sover så vill hon ha god natt puss och kram sen säger man nu är det natt så går hon och lägger sig och använder husses ben som kudde.

Favoritleksaker: En blå/gul avlång nalle med pipis i (den enda som hållit längre än en vecka), katterna, frisbee och hon kan ligga i timmar och gnaga på sitt stora märgben.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KajsaM
0

Vad roligt att Läsa om Velvet :) Ingen bild?

Redigerat senare; Nu kom det en bild, Jättesöt (:

AnneN
0

Jag glömde den men la in den nu ist

_**/Mvh Anne

Faxlin
0

Vad roligt att läsa om henne.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AnneN
0

Är det något ni undrar då det gäller henne så är det bara att fråga, jag svarar på allt

_**/Mvh Anne

Lotta
0

Hon är så söt, men inte det där kalla vita som ligger runt tassarna på henne…riktigt otäckt faktiskt ;)

AnneN
0

Jo men hon älskar snön så länge hon studsar runt i 300knyck så hon inte fryser

_**/Mvh Anne

Lotta
0

Jag hatar snö, Skorpan klarar snö….en pytteliten stund nu på åldern höst =)

AnneN
0

Själv hade jag hellst bara haft 1 veckas vinter mellan jul och nyår sen kan det bli sommar igen =)

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Hades var inte tränad på ngt när han kom till oss

Lotta
0

Håller med dig Biobio jag hatar vintern, 1 vecka räcker då är jag såååå nöjd =)

AnneN
0

Hade jag däremot haft skoter så hade jag nog gärna haft iaf 2-3 månaders vinter

_**/Mvh Anne

Lotta
0

Vaaaaa är du inte klok…där sjönk du 2 meter på poppis skalan Förvånad

Kristina-
0

#9 Jag tror nog att dom flesta uppfödarna inte hinner träna sina små valpar, utan det får dom nya ägarna börja med.  Skillnad om dom har kvar någon valp längre som ej blivit såld , då gör dom säkert det om dom är seriösa.

AnneN
0

Dom uppfödare som jag känner har alltid koppeltränat valparna, vant dom vid kloklippning, rumsrenhetstränat så gott det går innan 8 veckors ålder, mm

_**/Mvh Anne

Malin-A
0

kul o läsa om henne =)

Faxlin
0

När jag har valpar så rumsrens tränas de, de tränas med koppel och halsband. Sedan är det lite det vanliga. De lär sig grunden, att Nej är Nej och att Braaa är bra. Så namnen då, om ägaren har bestämt namnet i tid börjar vi kalla valpen det namnet. Övar lite på skoj sådant som den nya ägaren har glädje om. Använder kommandon redan på dem som små. Hit när man lockar på dem och sådant. Så lite hinner man träna ett gäng med valpisar med. Det tar bara lite längre tid per dag :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AnneN
0

Precis så ska en seriös och duktig uppfödare göra Åsa!

_**/Mvh Anne