Ger viltspår en mer "olydig" hund?
Hej!
Jag har tänkt att börja med viltspår med min hund men jag har en fråga eller två först som jag hoppas att någon här inne kan svara på. 🙂
Mun Hund är väldigt intresserad av olika spår när vi är ute i skogen och tenderar att börja spåra iväg på egen hand, kommer detta att bli bättre eller värre om vi börjar med viltspår? Finns det en risk att jag inte kommer att kunna ha henne lös utan att hon börjar spåra och sticker?
Ha en speciell sele när ni spårar och gör det tydligt att det är då ni spårar och inte på promenader.
-
tack för tipset! Jag har en sele liggandes här hemma färdig att användas. 😉 Men jag undrar om det verkligen räcker. Tex när vi är ute hos min mamma mitt ute i skogen. Där blir det mycket vandra omkring i skogarna med lös hund. Ska jag då försöka träna in att inte spåra alls när man är ute? Det kommer i så fall att bli ganska tufft.
Tufft och tufft. Klicka när han nosar på ett spår på promenaden och tillslut borde han lära sig att ett spår betyder belöning hos dig
-
okej så typ svallerträning på spår? det var en bra ide. Men det kan vara lite svårt att fånga rätt beteende, det är ju inte alltid jag ser vad hon håller på med.
#4 I princip ja! Klicka de gånger du ser då (:
-
Jag skulle absolut INTE klicka så fort han börjar spåra på vanligt promenad. Då kommer man garanterat få en hund som börjar spåra sina egna spår och slutar lyssna.
Strukturera istället upp träningen, dessutom i viltspår använder man oftast blodsdroppar. Så dra spår och belöna när han tar RÄTT spår, inte bara att han spårar.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Jag hade inte heller klickat i spåret, särskilt eftersom jag aldrig kan vara 100% säker på vad min hund spårar. Strukturera upp din spårträning så kommer du få en hund som är tydlig. Jag belönar inte mina hundar i spåret förutom ett lugnt "bra" vid spårupptag, och en lugn ceremoni vid spårslut.
Skulle inte heller belönat när mina hundar spårar på egenhand ifall jag vill köra viltspår. Blir bara otydligt för hunden.
oj jag tänkte inte på det på det sättet, tack så mycket!
Majken: Har dina hundar visat någon tendens till att lyssna mindre/spåra mer när ni är ute i skogen osv?
#8 Samma gäller personspår.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
så hur ska jag göra för att undvika att hon "spårar iväg" i skogen? Skulle väldigt gärna börja spåra men det är viktigt för mig att kunna ha henne lös ute i skogen.
#10 Ja så klart! Skrev om viltspår eftersom det var de TS tog upp ;)
Lös hund = lydig hund, bryter hunden inte direkt när du kallar på henne så skall du inte ha hunden lös.
Hundar är fenomenala på att lära sig skilja på olika spår o när de får o skall spåra, bara man lär dem det.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#13 Har du några tips på hur jag lär henne skillnaden?
#14 sätt kommando på det och låt inte hunden göra de på egen hand :)
#9 Nej, men det handlar som många redan skrivit om lydnad. Är mins hundar inte uppmärksamma på mig, eller om jag ser att de aktivt börjar söka spår i vinden så kallas de in och kopplas. Frihet under ansvar gäller här hemma, har man inte fokus på mig så förtjänar man heller inte att vara lös just då.
Vår labbetant här hemma har jobbat med eftersök och är viltspårschampion, hon vet att hon bara ska jobba när hon har spårselen på sig :-) Vi har tagit över henne från min svärfar, och när han tar på sig sina jägarkläder blir hon helt till sig ;-)
Vi har henne alltid lös i skogen och det är inga problem alls. Bästa är kanske att börja med en kurs för att få grunderna, och sedan fortsätta på egen hand om det är det man vill?
#14 - en hund lär sig oerhört snabbt att när sele och lina kommer fram, så ska det jobbas med matte/husse och spåra. Mina lärde sig på två gånger vad som gällde och dom beter sig helt olika vid spårande när dom ska jobba och vid egna hittade spår vid promenad i skogen.
Jag har jobbat mycket med att bryta att dra iväg på egna spår med klicker och leksak/supergodis. Jag klickar precis när jag märker att hunden stannar till och vädrar och då klicka innan den hinner dra iväg. Så fort den vänder minsta intresse mot dig så belöna, belöna och belöna. Här gäller tajming och att man är uppmärksam, för har den hunnit ta ett enda steg iväg själv så ska den inte belönas (och då kommer den ändå inte lyssna då den redan är inne i doften). Men de flesta hundar stannar till och lokaliserar vart doften kommer ifrån innan dom drar iväg och det är där man ska tajma. Det gäller att öva upp sig egen kvickhet här, för det kan gå på en tiodels sekund mellan att få upp vittringen och att dra iväg/vilja dra iväg. På detta sätt jobbar du mot att att är okej att vittra efter något och man visar matte "att här är något" - men att man kommer och får belöning istället för att försöka dra iväg.
Det behövs givetvis koppel i början så hunden inte självbelönar sig och drar iväg på egna spår. För varje gång den får dra iväg på egen hand, desto svårare att jobba bort det.
du lägger ju spåret och vet på ett ungefär vart det går och kan då belöna "Rätt" spår.
Dessutom så har u ju sele och lina på hunden, och då kommer den koppla att det är okej att spåra.
Så du belönar när du ska träna spår och belönar när hunden spårar rätt spår.
Så bryter du betendet när den spårar när den inte har spårsele och lina eller spårar fel spår..
Besök min blogg: http://bumpi.se
Jag belönar i princip aldrig min hund i spåret. Detsamma gäller draget. Vill inte lägga mig i när han arbetar självständigt.
#20 - samma här. Jag kan säga ett tyst "bra" på den rena nybörjaren när den förstår att den ska följa spåret från spårupptaget, men det är allt🙂