Hur länge tränar ni?
När ni tränar rena lydnadspass, hur länge tränar ni i sträck då?
Jag har märkt att om jag inte kollar på klockan tränar jag ca 20 minuter med min unghund i sträck. Min vuxna hund kan jag köra längre, men brukar ändå hamna runt 20 minuters strecket.
Hur länge brukar ni köra?
Jag tycker längre så blir i alla fall min unghund för slut i knopen och tålamodet blir väldigit kort och hon börjar slarva och sluta lyssna.
Besök min blogg: http://bumpi.se
väldigt olika, utifrån dagsformen.
vissa dagar kan min unghund hålla ihop riktigt bra och då får vi ut mycket av långa träningspass, andra dagar går det bara att träna några minuter eller inget alls.
Jag tränar aldrig långa pass i sträck. När jag tränar med andra kör vi oftast 15-20 minuter långa pass och så hjälps man åt med kommendering och annat istället för att alla tar ut sina hundar samtidigt. Däremot blir det flera pass på ett träningstillfälle, kanske 3-4 stycken.
Max 15 åt gången.. Försöker alltid sluta när vi är som bäst! När båda är trötta blir det inget bra av det! Sen blir det ju fler pass ibland men minst lika lång vila som träning ;)
5 minuter. Slutar precis innan fokuset tappas eller är påväg att ge sig. Slutar alltid efter något bra :)
-
Allt från 10-20 minuter. Jag ger mig då jag känner att hunden faller över i stress eller är trött i huvudet.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag tränar tills hunden blir less och tappar motivationen och det kan vara allt från någon minut till en halvtimme.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
5-15 min och sedan paus, ser ingen poäng att köra längre åt gången.
Det är lite olika allt mellan 5-15 minuter jag slutar när det går går som bäst för att sen ta en paus.