Vad ska jag göra !
Hejsan !
Jag hade stor längtan efter hund igen efter att ha varit utan i ett par år och för att jag ville må bra och ha sälskap på mina promenader . Nå väl jag la ut annonser och satt och tittade inkl på facebook och var helt inne på att ta i mot en omplacerings hund ! Efter ett tag kom jag i kontakt med en tjej som behövde omplacera sin hund akut . Eftersom jag då är sjuk penstionär kunde jag ta i mot hunden omg ! Och det var på tal om avlivning om inget nytt hem hittades . Självklart ställde jag vissa frågor om hunden och hans bakgrund om det var nått som jag behövde känna till !
Informationen som jag fick var att han var hur go som helt mot barn eftersom jag har barn var detta en viktig fråga , jag fick också den information om att han hade jobbigt när tikar löper men inga problem med hund möten , det enda han kunde göra var att trippa lite om man mötte hundar , det skulle heller inte vara några problem att gå brevid en annan hund ! ( Där i mot har han blivit anfallen av en annan hund )
Hur som helst så kom tjejen med hunden och vi möttes upp , jag och min dotter kunde inte märka något problem med hans beteende , vi valde att gå en lång promenad med en gång innan vi gick hem , vilket gick bra . Lite senare på dagen gick en promenad och vi stannade vid ett par vänner inga problem där heller när han hälsade på dem. Efter en stund la han sig ner vid min dotters fötter , en man kommer ut i från trapphuset och hunden reste sig ovanligt snabbt och gick fram i mot mannen . Dagen efter träffade jag på ytligare en vän som frågade om hon fick hälsa vilket ja sa att det var okej och han gick fram för att hälsa utan problem. Det stogd 4 barn vid min kompis och vår hund satt vid min sida . På två röda sec gör hunden ett ordentligt utfall mot en liten tös på 5-6 år ! Jag vart chockad och förvånad över händelsen . ( För säkerhet har jag en munkorg på honom ) Efter detta har han släpat min dotter ett par meter vid hundmöte , och har gjort ett flera utfall mot hundar , han reser ragg när andra hundar skäller inkl när han är med mig ute på balkong och vi bor på andra våning om han ser hundar som går förbi lr som är i närheten . Han iaktar allt i från äldre mäninskor till barn , cycklister, folk utan hund, och alla hundar ! Nu bor vi i ett området där det finns mänger med hundar och barn , jag undviker att gå i området men är ett måste innan vi kommer till ett lugnare ställe och jag skiter i alla andra hundar utan fortsätter bara att gå och han får hänga med vare sig han vill eller inte !! men vart jag än vänder mig lr går så finns det mattr och hussar med sina hundar , vilket gör att våra promenader inte är så avkopplade och härliga som jag önskade ! Själv upplever jag att vår hund är väldigt stressad , osäker, otrygg , Och jag funderar på hur jag ska lösa detta lr vad är det för fel jag gör ??
Vad sades på veterinärkollen? För ni gjorde väl en sådan?
Om hunden inte varit till vet. nyligen är det det första ni skall göra och kolla upp så hunden inte är sjuk eller har ont någonstans.
Hej !
Jag har varit hos vet , finns inget tecken på att han är sjuk lr har ont , där i mot har dom sagt att jag bör avliva på grund av hans beteende då dom inte tror att det går att jobba bort det ! : (
#2 Det var då ett konstigt uttalande från en veterinär, hunden bet väl inte barnet? Verkade veterinären kunnig inom sitt yrke? Annars kunde det ju vara en idé att besöka en annan veterinär.
Hur länge har ni haft hunden? Det kan vara en stor omställning för en hund att flytta, vad är det för ras och får den tillräckligt med motion samt mentalaktivering för sina behov?
Det klart att det är en kundig vet ( djursjukhus ) jag har varit i kontakt med mer än en vet ! Promenaderna är uppdelade på både lite kortare och lång promenader i skogen plus mentalakivering ! Sen finns det en del fråge tecken kring hundens bakgrund vilket jag försöker ta reda på , dom uppgifter som jag har fått fram är att han har haft andra hem inkl hundcenter , jag försöker ta reda på hur mkt som helst om hans bakgrund och vad mer som kan ha hänt han tidigare så det är mkt som är oklart
#4 Kontakta någon duktig tränare som kan hjälpa er.
Han bet inte tösen som tur var . Jag har haft honom i 3 veckor i dag och jag vet mkt väl att det är en omställning ! Vart fundersam över hans beteende inte stämde med vad före gångde ägare gav som information . Utöver detta är han hur go som helst . Tack för tipset
" Efter detta har han släpat min dotter ett par meter vid hundmöte " - Varför låter du din dotter gå ut ensam med hunden?
Jag tycker du bör kontakta en hundpsykolog och få privat rådgivning och träning.
Vem som helst kan kalla sig hundpsykolog, man behöver inte ens veta att de har fyra ben o ev. svans.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
# 7 Min dotter var inte ensam utan jag var med !
Här kommer dottern då, Gaius som han heter är en 3årig Dobermann/Rottis hane. Han är hur mysig och go som helst inne och med mig har han inte gjort några 'utfall' utan mest morrat och hoppat lite mot andra hundar, förutom den gången då han släpade mig.
Vid det tillfället hade vi inte haft honom länge alls och vi satt ner vid en bänk när en hund gick förbi, och hade det varit asfslt istället för grus hade jag fått bättre grepp och inte blivit släpad.
Jag har inga som helst problem att gå ut med hunden själv..
Hitta en tränare som kan hjälpa er! Jag hade inte gett upp än, vår ena hund (stor blandrashane) gjorde utfall emellan åt mot andra hundar(rädsla var problemet i botten) då blev vi tipsade om en jakthundstränare (vet inte om det är rätt uttryck men han är utbildad i att utbilda jakthundar) och han har ett jätte bra hundtänk. 3-4 träningar med honom så var problemet nästan bortblåst, får små återfall då och då men nu vet vi vad vi ska göra åt det. Går nu lydnad/dressyr hos honom med min 5 månaders kines och där finns en labbe som gör utfall, men blir så otroligt mycket bättre varje gång :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Varför har han fått träffa så mycket folk redan? Det jag läser i TS är, först fick han träffa den sen fick han träffa den sen fick han träffa den den och den och då gjorde han utfall. De första två till tre veckorna för en omplacering i ett nytt hem är oerhört stressande pga allt nytt, innan hunden acklimatiserat sig är det som att be om trubbel om man ska låta folk komma fram och hälsa i tid och otid. Förra ägaren ljög förmodligen för er om hans problem för att hon ville bli av med hunden och ingen vill ha en problemhund. Låter ni hunden landa så tror jag att ni kommer få det ganska lätt att arbeta bort problemen ni beskrivit i ts.
minavitas.wix.com/kennel
Jag kan inget om hundar men har flera gånger tagit hand om hästar som skulle omplaceras pga olika saker. Varje gång har djuren varit "väldens snällaste" aldrig gjort en fluga förnärmad. Kan säga att ingen av dom var någon ängel och alltid en väldig utmaning. Prova med någon tränare. Som någon skrev så ska dom som utbildar jakthundar vara väldigt duktiga på att läsa hundar.
Anna och taxen Max
#13 Man skall vara mycket noggrann om man tänker gå för en tränare som håller på med jakt, finns tyvärr väldigt många inom jakt som hänger fast vid gamla teorier och inte alls har något sunt och bra träningssätt och som inte är särskilt bra på att läsa hundar, förstås finns det de mer moderna och kunniga där också men det gäller att hitta just dem då.
#14 fast är det inte så med alla tränare?
Anna och taxen Max
Min är jag 100% nöjd med, och alla som jag hört med håller med, men som du säger finns det nog gott om sämre, precis som med allt. Nu ska jag säga som Cay " älska era hundar, dem är det bästa ni har " :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
#15 Verkar vara speciellt vanligt hos jaktfolk.
Det är ju dessutom väldigt skarpa raser i hunden och dessutom VAKTANDE hundraser.
Så att han gjort ufall mot främmane människor i ny miljö tycker inte jag är konstigt.
Sen säger jag detta i alla välmening, men med tanke på det du skriver i tråden, och förvåningen över att han gör så här, indikerar på att du nog borde ha en "lättare" ras att börja med.
Besök min blogg: http://bumpi.se
#17 ok :) ska tänka på det. Vi ska nog köpa jakthund då killen jagar så får hålla koll träningen även där :)
Anna och taxen Max