Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1105 ggr
Thrse
0

Vad skulle ni göra?

Min 10 åriga lilla hane åkte in till veterinären imorse efter att ha hostat mycket igår kväll (vi ringde vet på kvällen). Hos veterinären hörde de ett krafigt biljud på högra sidan av hjärtat och ett litet mindre biljud på vänstra sidan. På röntgen såg hjärtat större ut än normalt, speciellt vänstra sidan av hjärtat (ultraljud gjordes ej idag pga min ekonomi). Han andas lite ansträngt men på röntgen såg de ingen vätska men lungorna såg lite trängre ut än normalt. Förutom detta så var ena testikeln lite större och hårdare än den andra (enligt vet kan det vara en tumör). Han har tidigare haft problem med prostatan och idag visade det sig att även den är förstorad (han ska kastreras så fort hjärtat klarar av det). Blodproven visade inga tecken på inflamation men ena levervärdet och kolesterolet var lite förhöjda. Enligt vet. är det tecken på en tidig leversjukdom eller cushings sjukdom. Han ska nu äta en 3 veckor lång antibiotika kur och avmaskas , efter det ska han in på nya blodprov och en hjärtmedicin ska troligtvis påbörjas.  Vad ska jag ta mig till? Jag kan ju inget annat göra än att vänta på att få ta de nya blodproven och sedan gå vidare därifrån.. När vet man att tiden är inne för hunden att gå vidare? Jag vill absolut inte att han ska lida men vill endå inte heller ge upp utan att ha försökt medicinera.. Kan väl tillägga att hunden är pigg och glad.

[Tess86]
5

Jag tror att man ser på hunden när man ska fortsätta kämpa och när det är dags att ge upp. Om hunden är pigg och glad och det finns en behandlingsmetod som man kan prova så kan man nog göra det. Om behandlingen däremot innefattar väldigt smärtsamma, kanske utdragna och osäkra metoder på en hund som redan är gammal, då kanske det tyvärr är dags att säga farväl. Efter rådfrågan med veterinär är det bara man själv som kan ta beslutet, man känner ju hunden bäst av alla och vill den alltid väl.

Styrkekramar till dig! Hoppas att de här tre veckorna ger positiva resultat.

Thrse
0

Tack för ditt svar. Ja du har väl rätt i att man ser på hunden när tiden  är inne. Just nu ser allt bra ut med tanke på hur sjuk han egentligen är. Han måste hållas lugn och får inte bli för uppspelt eller stressad så att hjärtat "håller" tills han får hjärtmedicin , och det är ju inte så lätt… Men det är väl bara positivt :) Han är en kämpe och har haft en drös olika skador/sjukdomar i sitt liv , hoppas allt går bra även denna gång så att vi kan fortsätta leva tillsammans i några år till..

jackiejohn
0

Det är en svår fråga, jag brukat väga in alla saker i ett sånt beslut. Är djuret gammalt? Hur är hälsan förövrigt? Är det en smärtsam/jobbig behandling? Hur ser garentierna ut, är risken stor att problemen kommer tillbaka? Detta kan endast du som ägare svara på, och ta beslut därefter. Inget beslut är fel, du gör vad du anser är bäst för din kamrat! Det är aldrig lätt och såna här saker blir aldrig lättare heller! Hoppas dock att ni får positiva svar och ni får några år till!! Kram och lycka till

vallhund
0

#1 När man ser på hunden så är det redan för sent för de som inte är så erfarna o brutalt ärliga mot sig själva.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.