Uppfostra andras hundar
Tycker ni det är okej att folk ni umgås med- regelbundet eller tillfälligt- "uppfostrar" eran valp/hund?
Typ ryter till den om den gör något personen anser olämpligt, tar tag i den, puttar ner den eller schasar på den?
Nej. Är jag på besök någonstans med min hund så får min kompis/annan berätta om eventuella regler, så ser jag till att styra upp. Är det någon som jag vet tränar likadant som jag så är det lugnt.
Exempel: Min mammas sambo blir arg på hundar som tigger. Han är riktigt hårdhänt mot hundar. Själv bryr jag mig inte särskilt mycket om om min hund tittar på när jag äter, så självklart kan han göra detta även på andra platser än hemma - han vet ju inte annat så att säga. Jag skulle då gå i taket om denne man nöp tag i och drog ut min hund ur rummet i örat - han ska tala om för mig att han inte vill att hundar gör så där och då kommer jag såklart att se till att platsa min hund någon annanstans.
Slagsmål och liknande tar jag inte upp, för det är inte uppfostran/träning, utan akuta situationer som måste avstyras.
//Lina
Det kokar inom mig när folk gör det.

NEJ……………………
om inte hunden är lös utan ägare, som den jag blev påhoppad av förra veckan.

Ja om den tex biter i något den inte får (om det är den andra personens sak). Jag väntar inte på att hundägaren ska rädda mina saker om någon annans hund ger sig på dom (eller mina hundar). Beror också på vem det är iof, personer jag inte känner ska inte pilla.
Skynda långsamt så går det fortare.
Om min hund vistas på annans område är det vederbörandes regler som gäller. Om min hund hoppar på någon, är i andras möbler, är påträngade, leker med fel saker eller liknande, så är det fritt fram för vederbörande att huta åt/schasa bort hunden eller knuffa bort den. Lyder inte hunden reglerna så åker den ut, precis som alla andra gäster.
Det samma gäller förstås andras hundar på mitt område.
ja! Om inte ägaren själv kan fostra så får omgivningen fostra -samma med att säga till andras barn.
Man behöver inte vara stygg eller ful i munnen, tycker jag men jag måste få markera vad jag anser är bra kontra dåligt.
Hundar som hoppar gillar jag inte, hundar som blir dominanta mot människor gillar jag inte, Människor som tror att små hundar är bäbisar, gillar jag inte heller!
Jag förklarar alltid mitt beteende och jag ger alltid ägaren en första chans till rättning! Men oftast så skrattar de bort den, då fostrar jag.
kan låta hårt - men tittar man på Ceasar Milan's program så är rättning något man måste göra där och då, direkt - så om inte ägare är på alerten så får någon annan fostra.
Min åsikt
*dags att gräva skyttegrav, kanske….* 🤔
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Ofta måste även andra människor sätta gränser, annars så respekterar hunden endast en människa, är den människan inte i närheten så blir det ju då "fritt fram". Så ja, alla måste visa vad som är deras utrymme, visa att det inte är okej att hoppas/bita eller dylikt.
När mina vänner kommer på besök och vår valp blir lite väl ivrig, biter i deras smycken eller liknande tycker jag det är okej att de vänligt eller bestämt föser bort honom och kanske säger "Nej" eller liknande, men annars blir jag galen på folk som gör det!
Har spenderat några dagar med släkten nu och blir galen när de försöker uppfostra min valp! :)
Det handlar om enkla saker, som att han inte ska busa inomhus, bry sig i allt eller "råka" tigga.
Även om det bara är "milda" försök så vill jag helst bara ta min valp och springa därifrån, haha. Han lider inte av det men jag tycker inte det känns ok. Men är för mesig för att säga till!
Jag har ju koll på min valp men han är ingen robot!
htt; om du är hemma hos andra med din hund, anser du då inte att det är rimligt att han följer deras regler? Om du inte kan hålla din hund lugn och de inte vill att den leker inne, vad skall de då göra?
#9- Självklart är han inget monster men han är väldigt nyfiken och vill gärna haka på när deras valp försöker börja leka med honom. Det är inte "husfolket" som uppfostrar honom utan andra gäster :)
Men nu tänkte jag lite mer allmänt :)
Nej. Om jag inte tolererar det. Vissa får, andra inte.
Kommer jag på en kurs t ex ifrågasätter jag aldrig tips min kursledare ger mig, testar det och berättar sedan om det gick bra eller dåligt.
Även vissa vänner får säga till min hund, alltså jag är inget fan av att skrika åt min hund eller putta ner honom, och inga av mina vänner skriker heller men om han är på dem så får de säga ''Gå ner nu!'' ganska bestämt så han förstår. *här lägger jag in edit för syftar på TS inlägg sista stycket alltså att ingen får skrika åt min hund (inte jag heller för den delen) men de får säga till honom :)*
Men skulle nån komma på stan skulle jag bli raaasande! För uppenbarligen tränar man ju på sitt sätt som funkar och då ska nån främling komma och ge sina tips nänä där går gränsen! 🤫
Ja dom får gärna korregera min valp/hund, om de gör det på ett vättigt sätt. Precis som andra hundar i en flock säger till en valp som inte är deras, om denna valp gör någonting dom inte tollererar.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ja absolut. Min hund är riktigt störig, unghund med rejäl motor, så beter hon sig vårdslöst gentemot någon annan vill jag att de säger ifrån, antingen direkt till henne och/eller till mig.
Det är okej att nadra tillrättavisar min hund om den gör något men inte att de i det tar i dem eller skriker på dem då går jag i taket. Säger de till och jag kan få hinna dit och lösa det sista i situationen så är det okej men inte puttar, nyp eller skrik då säger jag ifrån till dem!
Sen något som får mig att koka ännu mer är de som ömkar min skotträdda hund då blir jag så arg. Om hon blir rädd säger man till mig så löser jag det och ingen tar upp henne i knät och tröstar!!
Codeavalone.blogg.se
Jag frågar alltid "Hur vill du att jag hanterar henne/honom?. Ska jag säga till? Överlåter jag det till dig?".
På så sätt löser sig situationen av sig själv. Om vederbörande har en hund som är respektlös mot mig (exempelvis hoppar upp på mig, ska upp i ansiktet, morrar åt mig om jag sitter i soffan osv), så ber jag ägaren att avlägsna hunden själv om jag inte vet hur jag ska hantera situationen.

Absolut inte. Jag försöker inte uppfostra andras barn och vill inte att andra ska "uppfostra" min hund.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Jag säger till grannens hund, även om hon är med. Det är okej för henne, för hon har diagnos som gör henne tankspridd och inte ser alltid. Det gäller oftast att han smiter, för hon glömt löp-kopplet då hon ska röka. Han vill gärna ta en vända till runt kvarteret.
Eller skälla på allt och alla. Sedan finns det andra saker hon får sköta själv om jag är med. Han är vaktig om sitt revir och kommer jag med min hund som älskar grannen - så han ska skälla och hugga. Då brukar hon gå in med honom.
Då det gäller min egen, så har jag aldrig upplevt det (ännu), för han är skötsam.
En viss del är okej, precis som med andras barn. Man kan säga till om de gör något fel, men disciplinera får ägaren/föräldern göra själv.
Säger kort och gott - det beror på situationen.
Folk får värja sig från hopp eller pussande om jag av någon anledning inte hinner säga till hunden, men absolut inte gå in och korrigera/uppfostra. I mitt hem gäller mina regler, gillar man inte det behöver man inte komma hit.
Jag ser dock till att mina hundar inte stör, så långt det nu är möjligt. De skäller inte i bilen/när de väntar på sin tur vid träning, får inte hälsa på främmande och är bara lösa i situationer där jag kan ha 100% kontroll. De stjäl inte mat, rotar inte i andras saker och pinkar bara där de ska.
Om någon får för sig att de ska uppfostra mina hundar så säger jag ifrån, vänligt men bestämt, att det är mitt jobb och är det några problem med hunden så säg till mig så löser jag det.
Jag låter inte folk träna dem i andra moment heller. Inte ens sambon får lära in trix;) *kontrollfreak*
Min egna åsikt är väldigt enkel. Människan har större rätt till utrymmet än hundarna, och alla ska trivas. Gör någon annans hund något som jag inte gillar, tex. rider, nafsar osv så säger jag ifrån till hunden. Absolut inte våldsamt eller elakt, utan helt enkelt ett nej och schasa bort den.
Och jag anser att andra människor får göra precis samma sak mot mina hundar om de upplever mina hundars beteende som jobbigt eller för närgången.
Jag brukar tom. säga till personer jag möter/umgås med att säga till på skarpen om mina hundar gör något som de inte uppskattar. Det gör hela situationen mycket trevligare än om personen i fråga känner att de måste stå ut med något obehagligt. Och jag kan kanske inte alltid vara på alerten och säga ifrån till mina hundar direkt.
Som ett exempel så kom min styvsyster och hennes man över på besök, och hennes man är inte jättebekväm med hundar och mina hundar är väldigt närgångna. Så jag sa till honom att det bara är att putta bort hundarna med sitt ben om de gick för nära. Han kände sig då helt klart mer bekväm med att hundarna var i närheten och han kunde möta dem på sina villkor utan att jag satt "barnvakt". Jag var ju självklart där och höll ett öga, men då på mina hundar och inte på min systers man.
Helt enkelt, det jag vill kunna göra mot andras hundar för att känna mig bekväm ska även de få göra mot mina hundar i samma syfte.
Jag vill bara fråga er som är helt emot att andra säger ifrån mm till era hundar. Skulle ni sitta och ta emot om någon annans hund betedde sig på ett sätt som gjorde er obekväma och kanske tom. rädda? eller skulle ni lätt och avslappnat avbryta hundens beteende?
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
Absolut!
Jag bryr mig inte om hon tigger men gör hon det hos någon annan som inte gillar det är det klart att dom får säga åt henne. Samma sak om hon hoppar och stojar. Även om det är någon annan som är ute med henne och hon dummar sig så får dom säga åt henne. Jag tar inte illa upp.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag anser att det är varje hundägares ansvar att själva se till att ingen annan behöver säga till hunden.
Innan någon besöker oss, talar vi om hur hunden är, sen får de freda sig bäst de kan. Vi rekommenderar oömma kläder. Hundvana besökare gillar hunden även om hon har sina egenheter. Naturligtvis får alla försöka bäst de kan att få hunden att veta hut. 😃
(Jag klickade Bra inlägg på ditt inlägg, Hera).
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag gillar det inte, nej. Och det VÄRSTA är, när vi umgåtts med folk vi inte känner helt som inte har hund eller något som helst hundintresse, och de berättar vad som är ok eller inte, eftersom "Cesar säger så".. Åh jag dör litegrann då.
Senast så var vi hemma hos oss, och en kompis kompis följde med, jag lekte med Boston i hallen, dragkamp och Boston morrar som fasiken och vi har skit kul, då kompisens kompis ropar "Hallå han morrar! Det ska han inte göra. Han har ingen respekt. Julius Cesar säger det. Eller jag menar Cesar Millan" Å jag kunde inte ens svara, inte värt, för en sån person kommer aldrig förstå. Sen var jag ute i köket, kollade in mot vardagsrummet och ser hur människan petar Boston i sidan och säger "pssst, psst" - stackars Boston :/ han kan inte ha fattat vad han han ville. Tur Boston e en cool kille och att jag hann se innan i*ioten hade slängt ner han i backen också :/ En rejäl tillsägelse fick han. Tyckte det var respektlöst…

Jag gör alltid skillnad på folk vi känner och som själva har hund och övriga.. Om jag tex är i köket och hundarna är med "gästerna" så får dom såklart putta bort dom eller liknande om dom gör nåt de inte får, tuggar på nåt, slickar folks händer eller nåt annat. Var och en ska själv få bestämma vad som är ok. Jag gillar inte när hundar slickar på mig och låter inga hundar göra det även om hunden i fråga är van att få slicka folks händer, ansikte mm. Jag låter inte heller hundar hoppa på mig även om ägaren inte gör nåt åt det.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag personligen är nog typen som är lite mesig gällande sånt- kan diskret putta bort hunden om den är extrent närgången men inte annars.
Tillägg: Jo jag kan tycka att det är ok om det sker på ett vettigt sätt och av någon jag har en bra relation med. (såg att jag skrivit nej, men "nej:et" gällde i den situation jag beskrev…)
Jag skulle aldrig låta någon förutom mig själv träna min valp (vilket jag inte heller gjort) förutom familjen förstås i vardags basic
Nej, verkligen inte. Har de problem med mina hundar så ska de säga till mig så tar jag tag i problemet. Sen vet jag att min tik kan bli väldigt på och ska pussas och sånt och alla uppskattar inte det, så får de väl lite lätt putta bort henne om de inte vill att hon ska vara så närgången. Men oftast frågar jag personen huruvida det är okej och säger då till henne att sluta. Men annars sköter jag uppfostran själv och gillar verkligen inte om någon ryter till åt henne eller knuffar till hunden. Då får de höra ett och annat.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Nej det hund ägarens ansvar att säga till sin hund. Som ägare skall man vara en bra ledare. Min hund lyssnar bäst på mig eftersom jag har en relation till min hund som inte andra har. Det är som barn man måste sätta gränser på sin hund. Annars är det ingen trevlig hund. Visa saker får den inte göra, men om den gör rätt får man inte glömma bort att berömma sin hund annars vet inte hunden vad du kräver av den.
Jag skulle aldrig tolerera att någon är dum mot min hund, eller korrigerar utan anledning.
Men med det sagt så är vi ganska ofta i situationer där det är mycket människor och jag tycker det r bra att hundarna lär sig att hanetera olika personer. För mig är det självklart att någon säger till mina hundar om de hoppar eller tigger. Nu försöker jag så gott jag kan hålla koll på så de inte gör sånt, men jag tycker bara det är bra om någon säger till de själva och visar de att et är inte okej (om de gör det på ett bra sätt).
Tycker det är bra att mina hundar lär sig lyssna på andra människor och inte bara mig själv.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Det beror på vad. Om Zuki hoppar vill jag absolut att dom ska säga till henne att gå ner. Eller om hon är jobbig och i vägen så får dom säga till henne att gå att lägga sig.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Det ska ske med mina metoder på mina villkor. Men blir bara glad när folk hjälper till men rycka tag i min hund å ryta på henne får dom absolut inte göra. don får typ be henne sitta när hon ska hälsa, be henne låta don vara "gå å lägg dig" säger man då. Men inte höja rösten, rycka ner i golvet, eller någon slags bestraffning öht. Sker något så illa som att hon hugger någon är DET min uppgift att ta tag i, inte deras, men om det gäller små saker är det ju bara trevligt! (obs min hund hugger inte direkt folk dagligen ;) fick det att låta lite knasigt). en annan sak som jag dock har problem med är när andra håller i min hunds koppel.. usch får ren panik och blir orolig, ra stlös, frustrerad..
Alltså.. det beror på vad. Min hund kan vara väldigt på. 1 år och unghund liksom. 👍 Det är klart folk puttar ner henne när hon tigger vid matbordet och det är okej för mig. Min pojkvän börjar liksom mer och mer ta för sig när det gäller att visa Molly gränser: puttar ned henne, säger ifrån och dylikt. Mamma, fast vi bor ju tillsammans än, ryter ifrån också.
Jag tycker bara det är skönt att andra tar för sig så jag slipper springa runt som ett yrväder efter henne… hon är verkligen pain in the ass periodvis nu för tiden. På ett sätt är det bara skönt att Molly lär sig lyssna på andra och inte bara mig. Jag har ju huvudansvaret men andra får mer än gärna säga ifrån om det behövs, bara det inte blir för fysiskt liksom..
Jag brukar säga till folk hur dom ska göra när hundarna är i närheten. Om de blir för närgångna och mitt besök inte vill de så får dom putta/lyfta ner dom. Jag vill helst att besökare ignorerar hundarna och att hundarna inte är för på på besökarna.
Skulle någon börja kommendera mina hundar så säger jag snabbt till på ett vänligt sätt. Oftast bara att "min hund förstår inte vad du vill" och så brukar jag i så fall säga till hunden.
Men ingen uppfostrar mina hundar mer än vi och hundvakterna.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Absolut inte! Det är sjukt irreterande. Berättar för en att ens metoder är dåliga/att man gör fel.. Suck. Förslag tar jag ta men inte någon som ska bossa över en hur man ska uppfostra sin hund.
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
NEJ det är inte okej. Jag uppfostrar inte andras barn, de ska inte uppfostra mina hundar, punkt slut. :)
Nej, och jag tillåter ingen att säga till min hund överhuvudtaget. Det
har hänt en gång, och då sa jag till vederbörande, att han absolut inte får kommendera min hund.
Det får dom gärna göra, så länge vi uppfostrar på samma sätt. Det vill säga att till exempel putta bort honom när han blir för närgången vid middagsbordet, dra bort honom ifrån saker som han inte vår vara bredvid/nosa på/äta på etc. Men inget hårdare än så, det är förbihållet endast mig och det vill jag inte att någon annan i familjen tar hand om. Men den sortens uppfostran får folk gärna göra, det VILL jag att de ska göra. Man behöver inte tillåta att hunden gör vad som helst med en gäst eller främmande person. Den sortens uppfostran gör jag även själv på andras hundar
Nu har jag inte någon hund längre tyvärr, men jag skulle inte ha sett några problem med om andra sa till min hund, på en okej nivå. Sedan beror det på vilka dessa ''andra'' är. Till exempel om jag är hemma hos någon, eller har besök och min hund skulle varit jobbig på något sätt. Dock inte genom att gripa tag och ryta till, det skulle jag inte uppskattat. Visserligen så var ju min hund relativt uppfostrad, det värsta han skulle ha gjort är att ha lagt sig i soffan/sängen. Och det är ju inte säkert att det skulle ha varit uppskattat om man varit på besök hos någon.