lägger tassarna på mig..
Nu gör jag ett nytt försök och lägger in ett inlägg här på Hundar istället för Spetsar och urhundar.
Jag har tagit över en omplacerings schäfer/husky. (50/50%)
Han är 10månader, helt underbar men har en sak jag undrar över och det är enda sen vi hämtade han hoppar han upp på en och står och "kramas". Och när man sitter/ligger och myser med han så lägger han alltid en tass på en.. Gärna båda och lägger tygnd på än.
Försökt googla lite men hittat inget, men min fråga är kan det vara dominans eller kontaktsökande ?
Jag känner att det nästan kan bli lite jobbigt när man verkligen inte orkar ha en stor och tung hund på sig, men jag känner inte att han försöker bestämma över mig? För han är väldigt mysig och söker mys/kontakt väldigt ofta!
Lägger upp en bild på när izor när han hoppar upp.
Och han står kvar så..
//Sanna Sohlman
Så gjorde min golden/rottis/schäfer blandning också och jag märkte att det var mys eller lek:)
Strunta i sådant som "dominans", något sådant är det inte, och begreppet har inget med sammanhanget att göra (finns heller inte olika arter emellan).
Många hundar vill gärna komma närmare och hoppar därför upp eller liknande, vill ni inte ha det på det viset får ni lära hunden att inte hoppa, istället kan ni ju böja er ner till hundens nivå och klappa där istället.
Så länge hunden inte kräver detta och blir väldigt jobbig, så skulle jag bara ta emot och njuta av att ha en gosig hund som vill ha närhet🙂
Min hund ligger på mig jämt, alltså hela tiden. Hon vill inte ligga i soffan/sängen utan att röra i mig på något sätt, och så brukar hon krypa upp på mig så att hon i princip ligger runt halsen/på mina axlar. Men om jag ber henne att gå så gör hon det.
Din hund verkar gilla närhet, helt enkelt :)
/Lova
Ny blogg!
Tack för svaren, kom på förut det här med varför man kan få lite kärleksnaffs i hakan eftersom det är deras sätt att ''hälsa''.
Tycker det kan vara mysigt när han hoppar och kramas och så gillar han när man då myser med han och kliar/klappar!
Men att han är så på i soffan och sängen är liiiite jobbigt för han försöker verkligen ligga på än, och det blir ganska tungt! :)
//Sanna Sohlman
Grattis till bli med hund jätte fin var han. Håller med dom andra det är inte dominans utan han visar sin kärlek,trygghet till dig :)
Tack :)
//Sanna Sohlman
#5 - du får lära honom vart gränsen går. är för han för på sig i soffa och säng, så får du helt enkelt putta bort honom en bit och visa vad som är okej.
Jo, precis! Men han är envis som som bara den, fast jag är lika envis jag så börjar få kontroll på det där :)
//Sanna Sohlman
#9 Jag har en envis hund. Om jag puttar bort henne tror hon det är en lek Blottar jag tänderna och små-morrar så viftar hon på svansen.
Så jag får bära ut henne från rummet och stänga dörren, då fattar hon att hon inte får vara med om hon beter sig som hon gör. 😛
Dock är min hund av det slaget att när hon märker att jag är förbannad på henne så gör hon allt för att visa att hon är snäll. 😎 Pussas, myser, bjuder upp till lek… min dam hatar allvar! Haha.
Haha, jo han blir nästan lika dan.. Om man säger "nej!" Då svarar han "jo, kom igen! Snääääälla matte?!"
//Sanna Sohlman
Både grannens böandras(golden/Newfoundland/bernersennen) och vår (samma+schäfer/Labrador) lägger tassen i knäet på en så fort dem ska mysa eller man klappar på dem. :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…