Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 14366 ggr
Swadika
0

Jobbiga unghundar

Kan inte någon här berätta för mig hur jobbiga deras unghund var och hur det faktiskt blev bättre? 

Och lite tips och råd på hur man klarar av denna "underbara" tid. Min hund är bara 8 månader och jag känner att jag redan håller på att ge upp.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

linn8
0

Min hund var en riktig "buse" som unghund. Han stack när han var lös, han var väldigt bitig av sig, kaxig åkte på spö av äldre hundar, drog i kopplet, skällde om nätterna och hoppade på gästerna ja listan kan göras lång. Men idag är han en stabil och snäll hund som alltid klarar att vara lös utan att sticka:) Det gäller att spika reglerna och vara mer bestämd än med valpen. Man måste oxå komma ihåg att det är en hund, så ändå vara en kärleks full matte/husse. Vi brukade stärka relationen genom att gå till en äng(hundfritt om det går) och kasta boll och träna samarbeta. Man måste lära sig att lita på hunden även som unghund det är det som gör det till en stabil vuxen hund:) Lycka till och ge inte upp!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

russin
1

Hehehe - min yngsta är snart 2 år och fortfarande rätt het och stundvtals "jobbig"😉 fast samtidigt är hon en pärla, så jag står ut.

minbebis
0

Man får nog helt enkelt göra det som man gjorde när unghunden var valp, le och kämpa på ;)

Swadika
0

#1 Han är inte så där riktigt kaxig utan bara jäkligt envis. Och funkar faktiskt riktigt bra att ha lös, haha än så länge i alla fall så vi kör mycket på det som en del utav träningen :) Men han vågar som inte gå längre än några meter ifrån mig innan han springer tillbaka och då hämtar han inte bollar eller så :) 

#2 haha får hoppas han mognar lite tidigare än 2 år, haha xD  

Lixom det han gör är att han skäller om "han inte får som han vill" vet att man säger att hundar inte har någon trotsålder men det är enda sättet jag skulle kunna beskriva det, en trotsig tonåring. Jag fick tipset först att ge godis varje gång han blev tyst men det lärde han sig ju så han började skälla ännu mer så det gick inge bra. Det enda som jag kan tycka fungera är att vända honom ryggen men det fungerar bara ett tag sen börjar han skälla igen. Säga åt honom går absolut inte, han  kan "tyst" i vanliga fall men just på kvällen så kan han inte det.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
0

Kan tillägga att det spelar ingen roll hur mycket eller lite vi tränar, det har inte med det att göra. Jag har verkligen försökt testa allt för att få honom att sluta. Kommer nog snart bli vräkt för grannarna måste bli störda, haha :P

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

linn8
0

Min hund skäller fortfarande ibland när han inte får som han vill:P

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

fridaaocrazy
0

Hem ja, den där tiden vill jag knappt prata om…xD Min hund var inprinsip helt omöjlig, och privat tränare osv kom dit och då uppförde han ju sig perfekt men så fort man vände ryggen till så var det något på gång… Det slutade med att vi kastrerade honom och nu är han den underbaraste hunden i världen, och ändå fortfarande så himla mycket energi :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Swadika
0

hehe ja "tyvärr" kan jag inte kastrera honom då han ska användas i avel, ja så länge han är helt frisk och så :) haha hoppas det "går över" eller i alla fall blir lite lugnare om några månader, haha :) 

Nu sover han här bredvid mig och jag har nästan redan glömt bort hur jobbig han var för bara 30 minuter sedan <3

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

fridaaocrazy
0

Haha ja mon skulle igentligen också få en kull var tanken men… Jag "dissade" uppfödaren så när hon lite sur på mig verkar det som haha ;) Men Crazy är vår egna hund så jag tycker inte att hon ska bli sur på det, hon får avla på sina egna hundar i så fall :) Som tur är hade vi inget kontrakt om kull, för då vet jag inte vad jag hade gjort xD

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Swadika
0

Haha ja jag är ju fodervärd haha så har inte mycket att säga till om på den delen :P Sen så är han riktigt fin och rastypisk, väldigt fin så vore nästan ett brott att kastrera honom :P

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Forest]
0

Vad är det som är jobbigt? Jag har en i spökåldern detta innebär i hennes fall just nu, vi skäller på olika saker, vi skäller på inget 😇 Skäller på ljud/grannen hörs kanske eller var det ett monster!?!?! 

Men trots detta kontaktbar, så vi tränar. 😉

Swadika
0

#11 Haha det är svårt att förklara hur det är,  för det låter så lamt. Men när det är varje kväll och jag är helt ensam med honom så blir det jobbigt efter ett tag. 

Men ja förutom det jag nämnde i #4 så är han även i spökåldern så det är många läskiga spöken här hemma som man måste skälla på för att de ska försvinna ;)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

DSG
2

Känner igen din beskrivning på vår gamla hund. Han uppträdde precis likadant som unghund, skällde så fort han inte fick som han ville eller när han inte fick 100 procent uppmärksamhet. Testade precis som du att vända ryggen samt belöna tystnad. Godis triggade honom ännu mer och att nonchalera honom gav små resultat då han var galet envis i den här åldern. Det som hjälpte oss var att träna mycket passitivitet, att lära honom att det inte måste hända något hela tiden. Körde upptill detta nästan enbart avstressande övningar såsom olika sökövningar, leta saker, problemlösning osv. Detta hjälpte oss och vår hund, det tar tid och visst kan man känna frustration många gånger, är svårt att själv behålla lugnet när man känner irritationen stiga, men ack så viktigt. Har nästan glömt hur jobbiga dessa månaderna var för jag vill lova det finns hopp :) Vår envise, energiska, högljudda kille växte upp till en stabil kille och slutade allt eftersom med detta skällande. Kommer inte ihåg exakt när det vände men vet att han i tvåårsåldern var en helt annan hund som vi kunde träna allt möjligt med utan att grannarna hörde oss :)

[elmaek]
0

Molly är i sin period, hon är ju över 1 år nu. Förut kunde jag sitta och äta framför ögonen på henne, alltså sitta i sängen och hon la sig bara ner för att vila medan jag åt. Idag springer hon mot mig och försöker ta sig en tugga, bokstavligt talat.. hon öppnar munnen och försöker norpa åt sig tuggor av min mat.
Hur jag löser det? Att morra och visa tänder funkar inte på min hund. Så jag får knuffa bort henne och ibland blir det hårda knuffar kan jag säga.. men hon skiter i det oftast så då får hon åka ut från rummet och komma in när jag är klar.
Hon kan börjar skälla ut folk när dom knackar på dörren eller bara klampar in.
När hon börjar skälla ut folk säger jag till henne och hon slutar oftast..

Det är två saker som stör mig enorm och tar energi från mig. Det är väl nu man MÅSTE vara envisare än hunden antar jag? Jag saknar valptiden i alla fall. 😉 Då var hon bra att få kontakt med, idag är det svårt och det tar mycket energi från en! Men man får inte ge upp.

Frida B
0

När han skäller, peta till honom? ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Swadika
0

Om han skäller och man typ reser sig upp eller ja haha vill peta på honom så springer han därifrån och gömmer sig under bordet eller något annat, vet inte om han kanske ser det som någon lek? haha :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Frida B
0

Haha ja då kanske det blir lite svårt. Stampa i golvet då? Någonting som får honom ur balans lixom :) Inte så att det skrämmer honom naturligtvis.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

htt
1

Caruso har varit sååå lugn som valp.. Inte alls som jag förväntat mig, jag har haft det så lätt och gått runt på rosa moln typ. Han har varit den perfekta valpen, väldigt lagom. 

Men- nu när han blivit lite äldre (5 månader) märker jag att han börjar "testa" mig mer och mer. Fintar bort mig när vi är ute, plockar upp något äckligt från marken och springer runt med det osv osv.. Jag fruktar att smekmånaderna är över 😃

imsuchadiva
1

Köp örondroppar och ignorera. Prata med uppfödaren om råd eftersom att du är fodervärd.

jenmjao
0

Såfort en hund skällt emot mig har jag sagt tssh och satt upp fingret i vädret, aldrig rört.. Dom blir knäpptysta direkt. Dom kanske märker att jag är seriös haha.

[Forest]
0

TS är det med på kvällen när det blir lite mörkare som han är som värst? För så är det här. Jag har kommit på en lösning som underlättar mycket det är att vi tar en långpromenad senare på kvällen så vid 20 tiden går vi en på minst 1 h ofta är vi hemma vid 21.30 :) På så vis är våran lilla mer nöjd. Skäller lite men inte alls på samma sätt. Sen får man lägga lite krut på få in en bra brytning jag har alltid sagt tack tack nu räcker det men tycker inte att detta är samma sak, hon skäller på inget som inte finns?! Så här är det sssssccchh som får gälla och när hon är tyst några sekunder så säger jag Bra Nellie klapp/kel inte godis. Just för att jag inte vill belöna skällandet utan tystheten så väntar jag tills hon verkligen vart tyst ett tag, nu håller jag längre tid innan jag kelar med henne :)

Swadika
0

#18 haha ja Theo var likadan, jättelugn som valp. Men för någon månad sedan (7 månader) så började han. Det började lite och har blivit värre och värre den här månaden.  

#19 haha jag får göra dett xD Har pratat lite med uppfödaren men hon hade inget direkt tips som jag inte redan har testat

#20 Just på Theo fungerar det inte, det är mer som om han söker uppmärksamhet. För om man reser sig upp eller rör på sig så springer han och viftar på svansen. 

#21 Ja det börjar runt 18, 19 någon gång och sen pågår det i perioder fram tills vi går och lägger oss. Det har börjat sen det började bli mörkare som jag skrev tidigare i det här svaret har det hållt på i kanske någon månad till och från. När han blir tyst så klappar, kelar jag med honom och berömmer. Men ja det är som om det är uppmärksamheten han vill ha för om han skäller och jag tittar på honom eller rör mig så springer han runt, viftar på svansen och "lekskäller" (ett skall han kan göra när han skäller på leksakerna när han leker med dem) men han vill inte leka, han vill som bara ha uppmärksamhet eller något. haha det är så svårt att förklara hur det är :)

---

Måste säga att idag är han lugn. Har knappt skällt alls idag, ändå har vi inte gjort någonting annorlunda idag, haha :) Eller kanske förresten för vi tog långpromenad vid 18. HAN SOVER!!! och jag har som glömt bort hur jag igår kunde skriva detta inlägg, han är ju inte alls jobbig han är ju världens ängel ;) haha.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Forest]
0

22, börja med ta långpromenaden senare som idag vid 18 tiden kanske är hans bästa tid för då är han nöjdare o förväntar sig inte att ni ska göra annat mellan den promenadens slut och fram tills ni ska sova, antar ni ändå går en nattkisse-runda ;)

Swadika
0

Oh ja, vi tar nog i alla fall 2 kissrundor efter det. Lite beroende på när jag går och lägger mig :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Mixie
0

När mina hundar har haft sina perioder med överdrivet skällande, ohyfsade matvanor (när dom ska på MIN mat) osv så har vi direkt när det händer, utan att säga något tagit den hunden som uppfört sig illa och stängt in den i ett annat rum! Jättetydligt sätt att visa att det inte är okej! Om hunden skäller/försäker ta mat så mister den möjlighet till umgänge, de hundar som uppför sig stannar ändå kvar :) Kan första gångerna man gör det för att dom skäller bli lite överdrivet mycket skällande när man flyttat dom men om man bara härdar ut så blir det bättre för varje gång! Numera behöver jag aldrig stänga in dom längre, räcker med en blick så slutar skällandet! Det var så skönt att komma på ett sätt där man slapp ta till hårda ord eller till och med fysiska åtgärder men som ändå faktiskt fungerar!

//Mickan

Vizzla
0

Vår ettåring är fortfarande väldigt valpig. Bitig, studsig, skällig, allmänt uppmärksamhetskrävande. Vi har dock börjat märka att han slappnar av mer och mer och kan nu gå undan och lägga sig och sova en stund själv. Bara det är en stor bredrift. Trodde vi aldrig skulle komma dit, Han verkar ha ADHD då han är hyperaktiv! :)

Men han är genomsnäll och det är det jag försöker komma ihåg mellan betten och skällandet. Han är vänlig och snäll god uppfostran och glad. Helt underbar men väldigt energisk.

Så om ett år eller så kanske han lugnar ner sig lite till…. ;)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf