Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 5589 ggr
LinaK
0

Två eller tre hundar - skillnad?

Ni som har tre hundar eller fler, vilken nackdelar och fördelar finner ni med detta?

Jag är i en rätt kluven situation just nu och behöver vägledning 😉

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Camia7]
0

Jag är också nyfiken på skillnaden. Jag vet dock genom min uppfödare att ha 2 eller 4 shelties inte var någon skillnad:) vet inte om det kan hjälpa dig? Jag vill ju ha två stora raser sen men tror att det blir för mycket men två små och en stor inte ska göra något tror jag:)

Maja2
4

Det handlar jättemycket om ras och individ! Du kan ha två hundar, som är helt olika i temperament, och ha ett smärre helvete …. och du kan ha tre hundar med liknande temperament och leksinne, och ha det hur lugnt som helst.

Cahira
1

Som #2 säger så beror det på ras och individ. Två arbetsmaskiner blir ju helt klart mer jobb än två eller rent av tre sällskapsraser. :) Mer kostnad i mat, veterinär (högre risk att nåt händer), försäkring m.m. Svårare att hitta hundvakt/er om man måste iväg nånstans. 

Om hund 1 och 2 är färdigutbildade i vardagen så blir det mindre jobb med en till hund som ska utbildas än om man ska lyckas få ihop träning av flera hundar samtidigt. (Ensamträning, hundmöten m.m.) och ju yngre de tidigare hundarna är desto högre risk att de tar efter nya hundens ofog. 

Mer bajspåsar på promenaden, mer ansvar, en till hund att aktivera. 

Om du känner att du har tid över just nu så har du tid övers till ny hund men om dagarna redan är rätt välfyllda så skulle jag nog avråda. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mer koppeltrassel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maja2
10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver inte alls bli något koppeltrassel :)

elinssd
1

Jag har två hundar, det dåliga är att en är rätt egen och vill ha det lugnt medans den andra är vallhund och vill leka helatiden så dom blir sura på varandra ibland så det gäller att ha liknande hundar så dom inte ryker ihop för att dom tröttnar på varandra. Det är mitt tips iallafall, annars är väl allt bara positivt för desto fler hundar desto mer kärlek.

Agda
0

En fördel är att de kan leka tillsammans, och behöver inte vara ensamma när vi människor åker iväg någonstans.

Nackdel är att alla kanske inte fungerar tillsammans. Yngsta i vår trio är väldigt på och uppkäftig, den mellersta är väldigt underlägsen och säger nästan aldrig ifrån. Och när hon väl gör det blir det yngre ännu mera på. Mellan är med på lek ibland med yngsta, men hon gillar inte när det blir för tuffa tag (då skriker hon så då får man dit och sära på dem). Yngsta är nu nästan 5,5 år och sista tiden har hon varit mycket lugnare mot mellanhunden, så det är skönt. Dock skulle vi aldrig låta dem vara i samma rum när vi åker bort, mellan och äldsta har tre rum att vara i, den yngre är instängd på mitt (ganska stora) rum eller i hundgården.

Nu är våra olika raser, äldsta som är ganska snäll men ändå kan ryta ifrån är golden retriever, mellan är finsk stövare och yngsta gråhund.

Misarn
0

När vi funderade på att skaffa Kaila (nr.2) så pratade jag med en uppfödare som sa att hon skulle rekommendera att ha två men om vi hade pratat om hund nr.3 så skulle hon avråda. Men sen beror det nog också mycket på ras och personlighet :-)

[Forest]
0

Här kom nr 3 som en liten överraskning lite oplanerat eller ska jag säga snabb planerat 😉

Skillnaden är i vårat fall mer trassel som man får på kopplet men det går att träna så dom går mer tillsammans :) Tar man en valp tror jag det är smidigare just med kanske lära upp den lilla mer så den får in era rutiner. Här tar det lite mer tid men smart men något envis terrier med mycket stuts i benen så går men det tar kanske lite tid. Jag är förvånad över att våran hundar tog en till med glädje en till kompis att leka/mysa/vara med såg vi snabbt. Nu ska dottern gå kurs med Nellie som hon kallas för här, just för att dom ska få bra kontakt genom göra något roligt tillsammans. 

Något mer tid går det åt men dottern är en klippa på träna o leka in olika saker, just idag ska hon och jag lägga spår för att sen spåra med hundarna. Jag hoppas att Nellie kommer klara sitt lilla spår bra, hon är som en dammsugare annars ute 😉

Sen visst mer kostnad i mat,försäkring o den biten men där anser jag inte mer jobb utan man får lägga mer planering.

[Forest]
0

5 hur har du fått till det med slippa detta koppeltrassel? 😎

Maja2
0

#10 Jag har helt enkelt lärt dem var jag vill att de ska gå, och de håller den positionen. Till och med den största hunden på bilden lärde sig snabbt, och hon är inte ens min. Hade henne 6 veckor i sommar då hennes matte bröt foten :)

[Forest]
0

11 tack då blir det mer träning 😉 Härlig bild du bjöd på utan koppeltrassel 😊

LinaK
0

Tack för alla svar 🙂Detta handlar om en till jack russell, har ju en sedan innan och sen en bichon havanais. Dom fungerar jätte bra ihop men Sigge som är lite mer aktiv än Algot (havanaisen) vill ju ofta leka och busa när inte Algot vill 😛 Så på så vis tror jag inte en tredje hund hade varit några besvär att få in i "gruppen". Men man vet ju aldrig.

Jag får försöka fundera på detta ordentligt, dock inte för länge då man aldrig vet om denna hund hittar ett annat hem. Det är knepigt när man hittar en "perfekt" hund och man liksom inte vet om det är passande i livet, och är man tveksam kanske det bästa är att avstå oavsett hur ont det gör i hjärtat 😕 Det mesta handlar ju om att jag blir färdig med min utbildning till Jul och efter det vet jag inte hur det ser ut på jobbfronten för min del. Svårt att hitta dagmatte och så till tre hundar.

[Forest]
3

13, Du kan inte få ha hunden en liten tid för att känna efter? Menar så dina hundar trivs med en till kompis :)

VildaVittra
2

#14 Precis! Så gjorde jag med den senaste omplaceringen. Ville inte sitta "fast" med en hund som inte passade in i mitt liv och min flock. Jag bad om att få ha honom på prov i en månad, först ville inte ägarna det utan tänkte placera om honom till en annan, men när de tänkte efter så insåg dom att mitt krav faktiskt var något som tydde på att jag var seriösl.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LinaK
0

#14 Jo har pratat med uppfödaren om detta, och det skulle absolut gå. Mina hundar har träffat denna valp sen den var liten (den är 6 månader nu) så jag vet att dem gillar honom och så men sen vet man aldrig hur det skulle fungera här hemma, så en prövotid isåfall vore ju bra som du säger 🙂

Hmm, ja vi får väl se vad vi beslutar oss för.

[Forest]
0

Det var väl lite där som Nellie fick stanna hon passade in, hundar kan leka och funka bra ute men sen kanske dom inser att denna lilla "kompis" ska stanna o då kan det bli strul. Här passa Nellie jätte bra in med hundarna våra leker så himla bra med henne och hon sover gärna med någon av dom tätt tätt. Detta har inte dom andra hundarna gjort med varandra men otroligt nog så verkar dom gilla sova med henne :) Så där höjdes även mysfaktorn :)