Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 1175 ggr
[Vanilla~]
0

Kan hunden äta det?

Passar en hund några gånger i veckan och idag ska vi börja träna lite olika saker och behöver då något godis. Ska hämta henne snart och kommer inte hinna gå till en djuraffär idag så undrar om jag kan ta lite av katternas godis, Naturea Lands Cat & Kitten som är ett torrfoder egentligen http://animail.se/naturea-lands-cat-kitten-2-kg.html ?

Hon äter ett foder med massa spannmål (tyvärr) så jag hade bara tänkt ge henne lite så hennes mage inte kraschar.

Sen undrar jag om det finns något godis som ni rekommenderar som man kan ge i större mängder som jag kan använda som träningsgodis framöver? Hon är väldigt kräsen så gärna något lockar :)

[Cras]
0

kattmat är inte bra i längden, men som godis då och då är det helt ok :) om magen kommer krascha eller inte beror på om hunden tål det eller inte. är hunden frisk och inte känslig eller allergisk mot något och tål det mesta i vanliga fall bör det inte vara något problem.

vad som du kan ge annars beror ju helt på hunden, det varierar stort mellan olika individer vad de upplever som gott framförallt och vad de tål.

något som är milt man kan börja med är tex kyckling, koka och skära i små bitar själv (brukar hundarna vara helt galna i). eller om man vill ha nåt torrare i fickan på promenaden så kan man köpa torkad kycklingfile (finns i flera märken som just hundgodis, tex pommys) och sen klippa till lagom stora träningsbitar. man kan även köpa blodpudding och skära i småbitar och torka i mikro eller ugn. grillkorv i bitar. eller bara köpa färdiga godisar i påse eller burk från djuraffären, finns i miljoner smaker och innehåll. vissa hundar älskar morotsslantar, men de bör man inte ge i extrema mängder då hunden kan bli förstoppad av för mycket morot.

om du ska ge mycket godis när ni tränar, se till att det är ok för ägaren då! om hunden får mycket godis kan man behöva dra ner lite på mängden mat så hunden inte blir tjock.

Lycka till med träningen, hoppas du och hunden får det kul tillsammans :)

russin
0

Kattmat är ingen fara om bara hundens mage klarar det - det är bara mer fett och proteiner i det🙂

[Vanilla~]
0

Hon var dålig i magen idag så jag testade inte. Använde en leksak som belöning istället och det verkade som att hon uppskattade leksaken bättre än när hon fått godis tidigare :)