Rusar mot allt o alla
Där vi bor finns nästan bara kombinerade cykel- o gångvägar, smala sådana. Inte lätt att gå där med en valp som skall rusa fram till allt och alla. Man måste går där för att komma fram till större gräsytor. Cyklisterna är värst. De tar ingen hänsyn, kan komma tysta bakifrån och skrämmer då nästan livet av hunden. Som stormskäller. Jag vet inte då om jag skall fya eller inte säga något. Ser jag att det kommer en cyklist framifrån måste jag ta in honom åt sidan för att inte riskera att han blir påkörd, eftersom han rusar fram mot cyklisten. Detta innebär ju att han blir extra upphetsad. Jag vet snart inte vad jag skall göra. Kan bara hoppas han lugnar sig med tiden.

du kan pröva att be honom/henne sitta när du ser cyklist på väg mot er och när han suttit ner tyst tills denne cyklat förbi så ger du honom/henne godis och beröm. så gjorde jag med min.
Jag har provat med godis för att avleda hans uppmärksamhet, men det går inte bra. Cyklisten är mer spännande än godiset. Han är ingen godisälskare. Och få honom till att sitta tyst tills cyklisten är förbi är dömt att misslyckas. Han har inte lärt sig det riktigt än, är bara 6 månader.

Om han inte är nån godis tok så kanske det finns nån favorit leksak du kan ta med på promenaderna och avleda han med
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Min hund blir också lätt skämd av cyklar, och ibalnd när de åkt förbi vill han rusa efter dom.
Men vi brukar stanna och sitta kvar tills dom åkt förbi, lugnast så.
Han tar sig dock för varje gång :)
Men sådana som åker skidor på hjul, usch, dom är läskiga ;)