Grisöron ofarligt?
Någon som är insatt i ifall torkade grisöron tex märket Dogman är okej att ge? Eller är de framställda så utav helsike som råhudsknutar tydligen är?
Jag skulle hellre ge de färskt :)
#1 Kan man köpa färska grisöron? På City Gross?
#3 de säljer inga sådana delar på City gross då det är riskavfall enligt dem själv.. Det man kan hitta närmast är bara märgben. Kollade själv där tidigare efter restkött efter hanteringen, men de får inte hantera sådant där alls. Men å andra sidan, får de säkert det del styckat, har för mig att det varit något snack om att de inte egentligen styckar djuret, de tar bara hand om färdig styckade delar. ( fel marknadsföring det låter så bra)
#3 Var har du fått de ifrån? Jag köper både grissvans och grisfötter på city gross. De finns i deras kyldisk.
Färska grisörn kan man ibland köpa på CG, finns då och då hela grishuvuden också :)
#4 hm just det, har sett grisfötter, men det är det enda. Men de helstyckar inte djuren på citygross.
#5 Men det finns svansar, fötter och då och då hela huvuden. Du kan inte säga att de inte finns där när det gör det.
Har också sett att det finns massa delar har sett grisfötter, öron, svansar och trynen. Nu var det dock längesen jag var där så vet inte hur det är nu.
#7 Här är de så fortfarande :) köpte massa senast i förrgår :)
#8 Gott det ju. Får nog ta mig en tur dit snart 😛
3 du menar att CG ljuger om att de styckar i butik? http://www.citygross.se/Om-City-Gross/Vart-motto-Sveriges-basta-kott/#.UitARGQayc0
6# Du behöver inte trycka mer, jag har sagt och rättat mig…
#10 japp,
http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3726768.ece
#11 Konsumentverket ska nu se över ärendet.
Alltså är de inget bevisat och länken bevisar inget. Oavsett så finns det betydligt mer än märgben.
aldrig sett grishuvud eller öronen eller trynen. men fötter och svansar har jag sett.
Okej, men någon som har information om just torkade grisöron?
#15 i inlägg #1 har jag svarat.
Tror inte de är speciellt bra för hundarna och mina kommer aldrig att få det.
Jag har sett hela grishuvuden på citygross, var mäkta sugen på att köpa dem. Men har en hund som tyvärr inte kan äta så mycket fett så hade varit rent slöseri.
Torkade grisöron ska nog inte vara några problem, men vet inte huruvida dogmans är behandlade med något eller inte. Det är dock ganska fett.
Jag ger lite torkade öron ibland men som jag nämnde ovan så kan min hund inte äta för mycket fett så har inte gett grisöron. Så hon får kaninöron och lammöron med päls som är superpoppis.
Pommys (pommys.se) är ett bra företag som har mycket olika torkade produkter, som är helt naturliga. Emmzo har också en del torkat, bla lammöronen med päls som min hund är tokig i. Finns att köpa en hel del gott på zoo.se
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#16 Får man fråga vart dom ligger? Tycker det är aningen stötande att en affär lägger fram sånt där alla kan se, ex jag vill inte stöta på grishuvud när jag går förbi mot grönsakerna 🤪
Men grissvansar, är de något att tugga på eller slinker de ner på en gång?
#17 klarar du inte att se ett grishuvud så antar jag att du inte klarar av att se något annat kött heller och inte äter kött.
Tycker CG är en toppen affär. Går att få tag på nästan allt!!:) Ni som köpet färska grisöron, tillagar ni dem på något sätt innan ni ger dem till hunden?
#19 Det angår inte dig vad jag klarar av och inte klarar av, du vet inte heller mina matvanor :)
#21 vill du inte ha frågor om det eller åsikter så kanskeee du inte ska skriva ut på ett forum och framför allt inte i en tråd där de inte här hemma.
#22 Vad hör det till vad jag äter och vad jag klarar av när jag frågade vart grishuvudena ligger? Ett enkelt svar om man vet det, annars kan man skriva att man inte vet, det är vettiga svar, men att det såklart som vanligt ska börja grottas i andra personer såfort man skriver ut nått verkar tyvärr vara standard idag.
Jag vill inte gå ut med mer info om just foder eller mat och speciellt inte till dig, och det antar jag att du har förståelse för! :)
Plus att frågan var riktad direkt till #16 som du kanske ser, då hon sett grishuvudena och då tänkte jag att det kanske ligger under Shark eller nån speciell plats på varje City Gross, så man kan undvika det :)
Men om du Boltens har svaret får du gärna svara också på vart det ligger! Det är ju somsagt ett öppet forum :)
#23 fast vad du tycker om de har inte i tråden att göra utan undrar man så är de lätt att skicka ett pm, faktiskt. Hade jag varit du hade jag inte heller velat diskutera foder och mat så de förstår jag :)
#26 Det var en rätt enkel fråga vart det låg, men men. :)
Tur att du inte är jag då 🙂
#27 då hade du kunnat fråga bara det och inte lägga till att du tycker det är (av någon anledning) stötande. Ja de kan man lugnt säga.
#28 Fast varför kritisera ett misstag(som kanske inte ens är ett?) och göra allt så stort? Alla är inte som du, vissa klarar inte av att hålla på med hjärtan, huvuden och liknande medan andra gör det, alla är inte precis likadana ;)
-
raderar. lägger inte mer onödig tid på tjafs.
Ligger säkert på samma plats som de har grisblod, kycklinghjärta, känguru osv :)
#29 Läs kommentarerna, förstår du så förstår du & förstår du inte så förstår du inte. Har aldrig påstått det men att köpa ett köttätare djur om man äcklas av det känns sådär. Förutsätter även att personen i fråga inte äter kött, det är dock en helt annan diskussion.
#29 Precis, en stor anledning är att jag helt och hållet inte klarar av blod, svimmar (på allvar alltså haha!) om jag ser blod som är kanske mer än 1 dl haha uuh det är egentligen fruktansvärt jobbigt men min kropp säger nej och lägger av haha 🤪(dvs svimmar!)
#31 Tack så hemskt mycket för ditt svar! misstänkte att det kanske låg bland de lite udda sakerna, kanske man även kan fråga nån inne på affären nästa gång :)
#32 Har inga problem att ge tex kyckling eller köttfärs till min hund, men när det börjar blandas in mycket blod tex så blir det jobbigt för mig :) har dock testat köpa kycklinglever nu, lär stå helt likblek och svimfärdig men jobbar på det ;)
#34 du skulle inte ge dig in i den här diskussionen, har du glömt att du skrev de ovan? Menmen, du kan ge kyckling men blir stött av grishuvud? Otroligt logiskt alltså.
tillägg till 32: och varför kritisera att jag äger hund? och förstår tyvärr inte vad du menar riktigt, skulle jag äcklas av min egna hund då eller för att han lever eller vad menar du?
vad det ska tjafsas om ingenting. Jag tillhör också dem som helst inte vill se ett djurhuvud i affären.
#36 den diskussionen har vi redan haft, läs du igenom den om du behöver färska upp ditt minne
#35 tycker det låter logiskt faktiskt. det är som att vi ex jämför två döda djur nu då, en kyckling i citygross kyldisk med typ en hög med minkar som grovt blivit slaktade (tror du kanske har sett den bilden på facebook? den cirkulerade där ett tag) GIVETVIS blir jag mer stött utav en hel hög med döda minkar som dessutom är flådda och JÄTTEblodiga, än kycklingen på city gross som ligger där med sin förpackning ''kungsfågeln''.
#37 ett huvud är lika mycket djur som en fläskfilé och kan man inte hantera båda hoppas jag innerligt att man inte äter kött. Folk verkar tro att filéer växer på träd.
#38 Du verkar bli underhållen av att gång på gång kränka mig som hundägare, en dag kommer det kanske och biter dig i häcken över hur du bemöter andra :)
Ni får ursäkta mig, men vad har det ni har diskuterat de senaste inläggen att göra med om vart ev grishuvuden ligger, om det är ok att ge torkade grisöron, känns som att ni kommit lååååångt ifrån huvudämnet… kan ni inte ge er nu ? 🤫
#40 Fast det är mer struktur och former och ögon och ben än på en fläskfile, right? Är så svårt att folk äcklas av olika saker? xD
-
#43 men alltså haha, det är ju sjukt att stödja kött industrin genom att äta kött men att bli äcklad av ett huvud. Huvudet är en del av de ni äter och är precis lika äckligt/inte äckligt som en filé. Kött växer inte på träd utan är levande djur oavsett om det är en filé, huvud eller svans. Samma sak, lika dött.
Dumt att jag lägger mig i här kanske men känner ändå lite att jag håller med er båda i denna OT diskussion. Folk är bra på att blunda inför köttindustrin, ja. Dock är jag också en av de som har svårt för att se att det alltför tydligt en gång varit ett levande djur - ex huvud. Tidigare blev jag också svimfärdig när jag såg en blodig köttbit men fick jobba på det när jag skaffade min första iller som bara åt rått kött till en början. Man vänjer sig, men tar längre tid för vissa. Jag tycker fortfarande det kan vara jobbigt att skära bort fettet från en filé. Men att säga att det är ologiskt att ha ett köttätande djur som husdjur, när man själv inte tål blod tycker jag i sig är orelevant och ologiskt. Jag betvivlar att Teamgolden menade att hen blev stött som i "USCH VAD HEMSKT STACKARS DJUR!". Eller? Hen förklarade ju att hen inte klarar blod och dylikt och det är knappast någonting man kan hjälpa eller behöver sitta och försvara sig om.
Som sagt, förstår bådas ståndpunkter.
Men seriöst. Klart att folk kan tycka att det är äckligare att se ett helt jäkla grishuvud än att stå och titta på kycklingfiléer. Är man kräsmagad så är man, alla är olika. Vad är det att tjafsa om?
Jag kan då stå och greja med lever och kycklingdelar och liknande utan problem, skulle dock inte kunna stå och pyssla med ett grishuvud utan att känna obehag.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Grisöron, knorrar, fötter och olika sortes tunga etc är i den vanliga köttdisken på CG och nu har jag aldrig sett huvud i affären själv men utifrån bilder på när folk har varit och handlat barf-mat till sina hundar så ligger även det i den vanliga köttdisken.
Men sen så anser jag med att det blir en väldigt märklig dubbelmoral om man måste avskärma sig från det faktum att det är döda djur man faktiskt ger sin hund. Alldeles oavsett om man ger barf, färskfoder eller torrisar så är det döda djur och det kanske är något man borde ha förlikat sig med innan man skaffar sig ett köttande husdjur.
Jag hoppas att alla här som inte kan handskas med ett huvud, men kan handskas med en filé, är veganer. Vad är skillnaden på en filé och ett huvud?. INGENTING. Båda två är kroppsdelar. Båda är värda att egentligen leva, båda har varit vid liv, båda är kroppsdelar och båda två är delarna har varit ett gulligt litet djur, som har fötts upp och slaktats pga människans 5 minuters gastronomiska njutning. Sluta lek finkänsliga.
Medarbetare på brukshundraser.
#48 Det är väl en stor skillnad? Har du ens sett ett huvud och en filé? titta på bägge så ser du skillnaden.
Inte vegan, men vegetarian. Spelar det någon roll? Tvivlar på att jag gillade att stå och glo på grishuvuden innan jag blev veggie också.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#49 Tyvärr har jag sett det. Jag är lika äcklad av en filé som ett huvud. Så nej, jag förstår inte skillnaden.
Medarbetare på brukshundraser.
#50 Vi är alla olika, det är väl barra att acceptera att vissa tycker det ena är äckligare än det andra? Förstår inte vart problemet ligger.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#49 nej det är dött djur båda två. Shit vilken förnekelse vissa lever i.
#52 Det handlar inte om förnekelse, utan skillnader på person och person.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Det handlar inte om förnekelse. Det handlar om att vissa är mer äckelmagade än andra. Inte svårare än så. Jag äter gärna en filé från en gris. Jag vägrar dock äta ett huvud från samma djur. Sylta och annat äcklar mig. Jag är äckelmagad. Jag tycker det är skitbra att det finns huvuden och dylikt i frysdisken för de som vill ha detta. Jag tycker dock att det är galet trångsint av vissa som inte kan visa någon form av förståelse för andra som inte tycker det är aptitligt.
Fast det handlar ju inte om att vara äckelmagad. Ingen tvingar en att äta ett grishuvud och jag tror dom allra flesta har förståelse för att man inte tycker om/inte vill äta vissa saker. Men klarar man inte av insikten att den köttbiten jag ska äta eller föda min hund faktiskt kommer från ett djur som har varit levande och faktiskt har ett huvud då borde man kanske varken äta kött eller äga köttätande djur. Det är ju en stor skillnad i att inte vilja äta vissa saker och att inte vilja se delar av djuret man ska äta för att man tycker att det blir jobbigt.
#45 Precis så, det var inget överdrivet liksom, ville bara veta så man är lite förvarnad när han kommer dit och inte springer in i ett grishuvud!
Och precis som ni säger, jag kan inte hjälpa att jag svimmar av blod, herregud att folk inte förstår det! Det är inte så att jag ''nu svimmar jag'' utan det kommer knall på fall, ibland funkar det att se det, men alltså ibland bara vänder sig hela magen, knäna blir svaga först sen ramlar jag ihop x) så #45 du har så rätt så! Jag kan inte bestämma över hur jag är, jag ÄR känslig för blod, bara mamma tittar på förlossningskliniken på tv så vill jag bara kräkas rakt ut när de drar ut ungen, jag mår så dåligt av blod att det bara inte går. Hade en veterinär dröm som liten som naturligtvis inte går att uppfylla p.g.a detta tyvärr, så ingenting jag sitter och hittar på :)
Fast allvarligt. Hur ofta händer det att man behöver handskas med sådana saker när man har hund? Många kör på BARF nu, ja. Absolut. Superbra. Men många kör fortfarande på torrfoder och vanliga tuggben för att det fungerar för dem. Varför skulle de egentligen inte haft hund, bara för att hundens förfäder och artfränder äter rått kött? Tycker återigen att det är ytterst orelevant.
Men fortfarande så är det en jätte konstig dubbelmoral att inte kunna se att det är döda djur man äter eller ger sin hund men fortfarande ge det och bara skjuta bort vad det är. Självklart måste inte alla "handskas" med sånt (antar att du syftar på mindre "fina" oprocesserade delar av djur) men det är döda djur i torrfoder med, en stödjer fortfarande köttindustrin om en ger torrfoder. Förmodligen en sämre sida av den än en skulle ha gjort om en köpte själv i affär och kunde välja. Är man inte okey med att det är döda djur man ger då ska man inte ha husdjur som kräver kött.
Med det sagt så är det klart att jag förstår att man kan ha blodfobi som teamgolden verkar ha men det är väl ändå något helt annat än att inte "klara av" åsynen av vad det egentligen är man äter just för att man inte vill inse vad det är(som jag och tydligen några till tyckte det lät som i hennes inlägg där hon ville slippa se det äckliga grishuvudet).
Jag har inte sett att det är någon som sagt att det vägrar erkänna att de "fina" delarna av ett djur är samma som de vi kanske inte äter (typ huvud). Teamgolden skrev ungefär att hon blev "stött", men det redde vi snabbt ut och hon förklarade att hon inte menade att det synd om djuret eller dylikt. Utan hon klarar inte av blod. Hon svimmar lätt och ville veta vart man kunde hitta sådana grishuvuden så hon kunde vara förberedd eller undvika. Något annat har jag inte sett någonstans i tråden så antar att det var från just ordet "stött" på diskussionen uppstod. Som sagt reddes detta ut. "Stött" var fel ordval. Helt enkelt. Tycker också att folk kan vara alldeles för glada för att blunda för verkligheten. Men så var inte fallet just här.
Gröngroda kan bara hålla med dig! Otroligt klok!
skönt att det är utrett nu då :) och ja stött är nog helt fel ordval som du säger Gröngroda :) slutet gott allting gott =)