Hanhund gör utfall mot andra hundar
Hej allihopa! För ungefär sex måndader sedan så adopterade jag en liten blandras kille på sex år som fyllde sju nu i juli ( Chihuahua blandning )
Jag visste om att han var en väldigt osäker hund. Han har fått stå ut med misshandel, slag och sparkar, samt så har han fått flytta runt till många familjer med har i slutändan kommit tillbaks till den gamla ägaren.
Han är en väldigt trevlig hund och han har förändrats väldigt mycket. Han är väldigt lugn när han träffar nya folk och så var det inte alls i början, väldigt gosig och ska ALLTID vara med mig, beror det på att han är så osäker?
Behöver dock hjälp med några saker:
1: Om man lämnar honom ensam i bilen i kanske 5 minuter så får han tuppjuck och skäller som satan. Hur ska jag få honom att sluta med det?
2: Ibland när jag lämnar honom ensam i huset så skäller han också, även fast jag bara går och hämtar posten. Han har dock bättrat sig JÄTTE mycket på det här men det är inte 100%.
3: Om jag går med honom och han ser en hund så blir han galen. Vissa gånger är värre än andra. Han stelnar till och morrar och skäller. Mot vissa gör han även utfall. Om det är en tik så är det inga problem utan han beter sig som vanligt efter han fått hälsa. Men om det är en hanhund så gör han utfall och blir aggressiv, han har t.om hoppat på en cocker spaniel hane, jag fick intrycket av att han ska visa att han är ''bossen'' men jag är orolig över att han ska hoppa på en stor hund och att det ska sluta illa. Dessutom tycker jag inte att en hund ska hoppa på en annan bara sådär. Kan hans beteende bero på att han har ett jobbigt förflutet? Sen har jag funderat lite på det här med kastrering, kan det ta bort beteendet han har mot andra hanhundar?
Tacksam för svar :)
Kan bara svara på 2,3 men.
2. Träna ensamhetsträning med honom. Börja smått och utöka sedan med tiden. Du kan även ha på radio/Tv ifall han känner sig ensam. Man kan även ha framme någon leksak/aktivering som han kan hålla sig sysselsatt med.
3. Skvallerträning brukar fungera på de flesta. Eller att försöka avleda honom i tid före han upptäcker hunden, försök annars få hans uppmärksamhet. 🙂
Här kan du läsa mer om skvallerträning
Annars kan man ju anlita en privattränare som du kan få hjälp av.
Ensamhetsträna från början, lite i taget efter vad hunden klarar av, dock kan en del hundar helt enkelt inte vara ensamma och då är det dagis eller dagmatte som gäller.
Din hund är osäker på andra hundar, inte att den skulle vilja vara "boss", strunta i sådant, som nämns här ovan är skvallerträning en bra metod.
Hej allihopa. Tack för era tips, ska testa skvallerträningen! Nu behöver jag dock hjälp med ett problem som känns rätt akut. Jag bor i ett hus, har en stor trädgård med endast två grannar så låter hunden gå lös, det funkar jätte bra och han lyssnar när man ropar etc. Dock så har grannen skaffat en hund. När min hund ser att grannen kommer gående på vägen framför huset där det kan vara rätt tung trafik, lastbilar, bussar mm, så rusar han mot dom eftersom att han ser hunden och lyssnar inte när jag ropar att han ska stanna och komma tilbaks. Är som att han blir helt blank och stänger av. Han har gjort det några gånger, senast nu för 10 minuter sen och då var det riktigt nära att han blev påkörd av en buss när han skulle springa till hunden.Vågar inte ha honom lös nu… vad ska jag göra?
Ha inte hunden lös, skvallerträning fungerar på sådant också, men låter ändå riskfyllt att ha hund lös nära trafikerad väg, ha inte hunden lös eller skaffa staket.
Har ungefär samma problem, fast min hund har inget trassel bakom sig. Vi har kommit långt med skvallerträning och olika kurser, typ kontakt och hundmötesteknik.
Angående osäkerhet och kastrering har jag hört en del som resonerar så att hunden är osäker med eller utan kulorna, men att testosteronet ger självförtroende som kan vara bra för en osäker hund. Alltså att utan testosteronet skulle hunden bli ännu osäkrare. Det finns kemisk kastrering om man vill testa utan att göra något permanent, men jag hade prövat skvallerträning och några kurser först. Det kan ta lång tid att lära hunden att reagera annorlunda i så laddade situationer.
Har du testat att ge honom ett ben eller något annat som tar tid att tugga i sig när du lämnar honom?