Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 7024 ggr
elut
1

Halsband som inte sliter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en tibetansk terrier hane på 8 månader, och söker efter halsband som INTE sliter på pälsen. 
Just nu har jag hurTta halvstryp. 
Hur är de med helstryp (kedja) .. sliter de?

Mapel
0

Finns ett rundsytt läder halsband som sägs vara skonsamt mot pälsen då det glider bra. Finns på de flesta djuraffärer. Har dock ej testat själv men nån annan på forumet kanske har det och kan säga om det funkar eller inte. :)

Frida B
6

Helstryp sliter, både på pälsen och på nacken, huvudet, ögonen, halsen och ryggen. Det rekomenderar jag inte någon att använda då det är (i mina ögon) ett rent tortyrredskap. Jag brukar tänka såhär: Jag tar inte på hunden någonting som jag inte skulle vilja ta på mig om det inte vore absolut livsnödvändigt. Jag vill inte ha en strypsnara av metall runt min hals, så varför skulle hunden vilja det?

Istället rekomenderar jag sele, om du inte vill att det ska slita på pälsen. Ser nämligen alldeles för många faror med stryp. Men jag är också en sådan person som är helt emot dessa sk. halsband, och har inte ens på stryp på en hund som aldrig någonsin drar, ens om det kommer ett rådjur springandes. Hoppas du fått lite användbara råd :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

russin
0

Halvstryp sliter mycket mindre och då gärna ett i läder (läder med kedjedel t ex). Helstryp i kedja strasslar lätt in sig i pälsen.

Frida B
0

Kan tillägga att Nadja hade haft helstryp i form av kedja, när hon kom till oss hade hon ingen päls på halsen p.g.a strypet… Tog bort det, och efter ett par veckor så hade pälsen vuxit ut.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

elut
5

Jag tror de är helt hur man låter hunden gå i kopplet, visst skadar stryp om man låter hunden dra eller liknande, men min hund får INTE dra, han går vid min sida, och stypet tycker jag är bra då för att den är slö och ger eftergift när han gör korrekt.
Sele har nästan samma effekt OM hunden drar, snebelastning mm, och jag tror den sliter mer på pälsen samt tovar ..

#1 , #3  Tack för svar, :)

Frida B
3

#5 nu vill inte jag kapa tråden, men tycker ändå att det är ett tortyrredskap. Ser ingen anledning att ha det. Och nej sele har inte samma effekt om selen sitter korrekt :) Självklart finns det selar som har samma effekt, men de flesta har inte det :) Även fast hunden inte drar kan det alltid hända att hunden drar till, och efter endast tre ryck kan en hund få skador för livet. Jag har länk om du vill läsa själv? :) Men självklart väljer du själv om du ska ha helstryp på din hund, jag vill bara komma med synpunkter från ett annat perspektiv.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

fridaaocrazy
2

#5 Jag håller med helt :) Jag har stryp på min vid promenader, det har aldrig slitit på pälsen eller något annat, men han drar ju inte.. Läder vet jag inte, insidan brukar ju inte vara "slipad" eller hal, det är de oftast bara på utsidan för att det ska vara snyggt. Sele sitter ju över hela ryggen, och då sliter det inte bara på halsen utan runt ben, rygg osv :/

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Frida B
0

#7 dock läggs tyngden (dragandet)  där fram på en sele, och inte på rygg, ben m.m. Skadas draghundar när dom drar i spann? Nej det gör dom inte, då dom har en korrekt sittande sele :) Vad skulle du välja att ha på dig? En korrekt sittande sele eller ett stryp? Det är min tankegång :) Som sagt, så respekterar jag att ni har den synen på sele och helstryp, men vill förmedla mina tankar.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

fridaaocrazy
0

Hade jag varit hund hade jag inte brytt mig så mycket om vad då hundar har starka muskler runt hals så de skadar inte som på en människa. ;) Det beror klart på hur man andvänder stryper, många vet inte hur de ska hantera det, man måste ju släppa efter och man får absolut inte hålla stryper länge och aldrig skäppa efter ;) Men det ska man ju inte göra med vad man än har. Med vanliga halsband "stryper" man ju också hunden med om man inte släpper efter när hunden drar. Och slädhundar har speciella selar till drag och det är såklart att de funkar bra på dom. :)

russin
0

Tänk på att inte ha fleecefodrat halsband  - fleece sliter fruktansvärt på viss typ av päls.

#7 - det finns kanonbra rundsydda halvstryp i läder där sömmen sitter på utsidan🙂

Själv kör jag oftast halvstryp i terylen med kort kedjedel - fungerar bra till mina, men dom är kortpälsade. Jag hade gärna haft sele, men den ena hunden gillar inte sele alls (kopplet hamnar över huvudet på henne när hon går bakom mig) och den andra får ha sele periodvis beroende på hur galen hon är.

Frida B
6

#9 eftersom hunden har så många muskler i nacken så orsakar det extrem smärta, liknande våran spänningshuvudvärk men mycket värre.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Catta-
2

Jag har Pudel och sparar utställningspäls. Jag syr egna sidenklädda halsband som är väldigt skonsamma mot pälsen.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

fridaaocrazy
1

#10 Det finns selar som man knäpper fast kopplet framför hunden, på bogen :) Det ska jag kanske prova, det verkar vara rätt bra och trivs hunden inte med att ha den fram så finns det också så att man kan knäppa på ryggen som vanliga selar. ;) VGW sele :) https://www.google.se/search?client=safari&hl=sv&biw=768&bih=928&tbm=isch&sa=1&ei=AuoZUrjDKaqm4gTJlYCgAg&q=vgw+sele&oq=vgw+sele&gs_l=img.3..0l2j0i24l8.13472.16249.0.16665.8.6.0.2.2.0.217.1064.0j3j3.6.0….0…1c.1.25.img..0.8.1122.oatslNbpaMA

elut
1

#6 denna länken? http://www.astors.se/stryphalsband-962059
Sele tror jag inte är så bra alternativ på honom, vill inte förstöra pälsen då han ska bli utställningshund,  jag gillar inte VGW selen, då den kan göra mer skada än nytta i oerfarna händer.

Min hund drar inte, han får inte dra. Han lyssnar korrekt på mina ljud, drf ser jag stryp som ett alternativ för den har en bra eftergift. 
Skulle jag ha en hund som drar eller jagar saker (så kopplet blir spänt) skulle jag aldrig ha styp (dock så skulle jag aldrig ha en hund som dra)

Frida B
2

#14 inte bara den, utan många andra också :) Varför inte bara ha fast halsband då? Tycker lixom inte det är någon ide med helstryp över huvud taget. Men som sagt, det är min åsikt.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Em_
5

Selar sliter på pälsen, oavsett om hunden drar eller inte.

Frida B
2

#16 halsband med :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CelsiusT
0

Jag skulle säga att det som sliter minst är ett rundsytt läderhalsband utan stryp, helt vanligt. Näst efter det är detsamma med halvstryp-funktion. Men så fort du har strypfunktion på halsbandet så ger det ett ganska stort slitage på pälsen. Vanligt halsband, då helst runtsytt är det som är mest skonsamt för pälsen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Em_
0

#17 Ja, men på mycket mindre yta. Har testat båda och föredrar sele på hundar som drar, men pälsen blir inte lika fin :)

Frida B
1

#19 självklart på mindre yta, men ska man prata saker som sliter på pälsen så sliter allt på pälsen. Då kan man lixom ha hunden lös om man bryr sig så mycket om pälsen :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Em_
2

#20 Absolut, bra idé :) Om jag skulle ställa ut hade jag önskat att jag kunde använda halsband hemma, eftersom hunden ändå har det på utställning och jag vill visa alla delar av hunden i så bra form som möjligt. 

Jag tycker det är självklart att man låter hundens hälsa går före sin egen fåfänga.

Frida B
3

#21 jag håller med dig att hundens hälsa borde gå före. Det är därför jag är så emot helstryp :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[jahoda]
1

På www.doglegdesign.se kan du beställa halsband och selar med duchessefoder som inte sliter på pälsen.

[Bolten]
1

Kedja med länkar tycker jag inte sliter alls, har även en vän som har en hund som fick jätte sliten päls, hon bytte till denna kedjan och de blev bra igen =)

http://www.zoo.se/media/catalog/product/cache/2/small_image/150x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/o/collare-a-strozzo-hs51604_02__lrg_1.jpg

Frida B
1

#24 jag kan lova dig, det sliter något extremt.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Bolten]
1

#25 Min erfarenhet + vänners erfarenhet säger motsatsen.

htt
1

När min hund kom till mig hade han stryphalsband med länkar som #24 länkade, han hade knappt någon päls runt halsen :/

[Bolten]
1

#27 Beror nog på individ till individ^^

Båda mina har de + många vänner som har de och ingen av de hundarna har skav. Självklart går de inte och drar i kopplet.

htt
0

#28- Men båda dina har väl kort päls? Detta är ju lång, framtida utställningspäls :)

Frida B
1

#28 Nadja hade Schäferpäls, och du har väl korthåriga hundar?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

fridaaocrazy
0

#27 Men de kan ha använt något annat innan de kom till dig med hunden och den länken ;)

htt
0

#31- Nope, det är jag ganska säker på att de inte gjorde då han hade det de gånger vi var där och hälsade på samt på alla bilder, men det spelar ingen roll egentligen, grejen är den att jag aldrig hade använt strypkedja på en hund vars päls inte fick bli nött :)

CelsiusT
1

Jag hade en hund som fick skav av alla länkar, vi blev då rådda till att köpa ett sånt som i #24 (det var på den tiden vi också använde stryphalsband), men nej, det hjälpte inte det minsta. Pälsen gick verkligen av. Länkar, oavsett hur dom är utformade, skär av pälsen och det sliter något fruktansvärt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Bolten]
0

#30 Jag har det ja men mina polare har långhåriga med schäfer/terv liknande päls =)

Luckysoul
2

Ska du ha ett helstryp så ska det vara raka länkar för att inte slita på pälsen. De med vridna länkar rycker päls som in i.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=32728&art=14538282 Dessa sliter inte på pälsen =)

http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?artnr=946400 Dessa rycker päls

fridaaocrazy
0

Mina är något vridna (men inte så mycket som på länken till #35) men den rycker inte päls på min hund.. O.o

Ketang
3

Ska du ställa ut hunden ska du INTE ha sele. En sele sliter på mer päls än vad ett halsband gör. Päls mot päls sliter minst. Se om du kan hitta någon som syr halsband i minkpäls. Det har jag använt mycket på mina pudlar när jag hade dom i fullpäls och det sliter väldigt lite. Annars är älgskinns halsband väldigt skonsamma eller siden som någon nämnde, men jag vet inte om siden håller så länge?

Ett fast halsband som inte drar åt är att föredra. Ett halvstryp eller helstryp sliter mer efter som det glider över pälsen mer än ett fast halsband.

Luckysoul
0

#36  Jag har ett som är så vridet som på länken och det har ryckt päls på min korthåriga hund som in i.  =(
Han har till och med en kal fläck på halsen där den har ryck av pälsen. =(

Nu använder jag bara halvstryp just nu så nu slipper jag det, men jag har ett helstryp med raka länkar som används också och det sliter inte på pälsen =)

Sackum
8

#37 Varför begränsa sitt välmenande till endast sin egna hund? Minkar är rovdjur precis som hundar och kräver, precis som hundar, stimulans. Stimulans nog för ett vattenlevande litet rovdjur är svårt (läs omöjligt) att få i en liten gallerbur varför de ofta utvecklar stereotypa beteenden. Förlåt för OT men jag tycker inte det är okej att rekommendera minkpäls, särskilt inte på ett forum för människor som gillar djur.

[TeamGolden]
2

#26 På korthåriga hundar funkar det säkert bra men på långhåriga fastnar det i halsbandet och skaver pälsen

[Forest]
0

många har svarat och jag har själv rundsydda halvstryphalsband på båda, dom är igentligen förstora och de blir som fasta halsband. Men de är lätta att ta på och av så ren lathet vart det halvstryp. Jag kan varmt rek rundsydda halsband av halvstryp jag har fast på yorken här hemma men hennes päls fastnar i spännet :-C
Det finns även flera halsband med glatt tyg som inte sliter på pälsen, vet att flera andvänder just kedja som fast halsband på hundarna och dessa sliter inte heller på pälsen. Men jag tyckte att såna kejdehalsband var så smala o inte alls så snällt om hunden drar (och det gjorde Enja vid den tiden hon hade utställningspäls)

[Forest]
0

Lite OT men vilken söt Tibetansk terrier du har ts ❤️

Ketang
4

#39 Det finns många som syr om ex gamla mössor av minkpäls och köper alltså inte ny päls (folk hade inte haft råd med så dyra halsband) utan tar tillvara på det som redan finns i stället för att slänga det. Men jag antar att du är vegan och bara går i tygskor. Du ger troligtvis inte dina hundar varken tuggben, torrfoder eller hundgodis utan enbart grönsaker eller? Du har väl inte läderhalsband eller koppel heller? Jag tycker inte att du ska döma riktigt så fort…

Dessutom så har jag varit på en minkfarm och sett hur fruktansvärt illa dessa djur behandlas. Det är INGET jag förespråkar över huvudtaget!

Tycker det är lite märkligt att du tycker mer synd om minkarna än om älgarna som jag också rekommenderade skinn från :-/

[Forest]
2

39 Så som 43 nämner är det så dyrt att köpa minkpäls att det hade vart för dyrt att köpa halsband, jag tar gärna vara på släktens gammla saker o gör om dom så den kommer till andvändning.

[jahoda]
3

#43 Fast minkar föds upp i små burar enbart för pälsens skull. En älg går fritt i skogen och skjuts för köttet, inte för skinnet utan det är en biprodukt. Skulle alla sluta köpa päls skulle minkfarmer inte finnas, slutar man köpa älgskinnsprodukter kommer älgarna skjutas ändå. Så det är lite skillnad på det resonemanget.

Persifone
0

Jag har en pälsig hund (keeshond) och min mamma är uppfödare, många inom den rasen använder liknande detta halsband (finns att köpa i de flesta djurbutiker.

Sliter knappt något (har testat halvstryp med kedja, rundsytt läder, sele med flera och inget fungerar lika bra som detta)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Catta-
1

#46 Jag använder också liknande till min Pudel. Märker inte att det sliter något :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Ketang
0

#45 Det jag skrev ang älg skrev jag pga denna mening: Varför begränsa sitt välmenande till endast sin egna hund?

Jag vet skillnaden på ett vilt djur och djur i bur, men enligt Sackum ska man ju inte begränsa sitt välmenande till ett djur så jag antar att hon/han menar alla djur. Då borde älg ingå där.

OurOzzy
0

Har en sheltie så att halsbandet inte sliter på pälsen är mycket viktigt. Kan rekommendera

1. Rundsytt läderhalsband i kalvskinn. Kostar inte mycket och är superbra och mjukt!

2. Använder även hurttas fasta halsband från lifeguardserien och den har inte slitit något på pälsen heller. :)

Finns ju så mycket att välja på men hoppas du hittar något som funkar bra!

www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyrSkämtar

Fialialej
1

tycker inte "Men jag antar att du är vegan och bara går i tygskor. Du ger troligtvis inte dina hundar varken tuggben, torrfoder eller hundgodis utan enbart grönsaker eller? Du har väl inte läderhalsband eller koppel heller?" är ok att skriva här, med tanke på den stämning och attityd som SKA råda i detta forum. Nu är inte jag nån moderator men vill inte se sånadär fördomsutlägg, tack..
Du skrev ingenstans i ditt inlägg att du menade begagnade pälsprodukter, så det är väl klart att man reagerar. Jag gjorde också det av precis samma anledning; pälsindustrin är verkligen inget man ska uppmintra. Det är ett enormt djurplågeri som pågår där.

Ang ts så skulle jag rekommendera ett lite bredare halsband (mjukt, kanske i konstläder så att pälsen inte kan fastna i materialets fibrer) som sitter på plats.

Varken stryp eller halvstryp tycker jag är något att rekommendera då de båda är "träningsredskap" från forna läror där våld och så vidare var tricket för att träna sin hund. Strypning för att lära sin hund gå fint känns lite old fashion. Behöver/vill man inte träna gå fint genom att strypa hunden så finns det väl inte heller någon anledning att använda ett strypverktyg som ju stryphalsband faktiskt är.. 

Som någon annan skrev så kan man tänka hur saker och ting fungerar på en själv. det kanske inte känns likadant, men ryck med halsband och koppel ger precis samma otäcka resultat på hundar som det skulle göra på oss, whiplash-skador.

Och för att vara diplomatisk vill jag påpeka att jag inte är militant vegan. Min hund äter kött MEN använder sele. Alla har dock olika åsikter och det får man acceptera, utan att det behöver bli otrevligt.

Hoppas att du hittar något som passar! :)

"På natten är alla katter svarta"

russin
1

#50  halvstryp är inte ett träningsredskap utan gör att det är lättare att sätta på ett halsband utan att knäppa upp. Mina stryps lika lite i sina halvstryp som i fasta halsband, men däremot så riskerar inte haken på kopplet att sno sig och åka upp i halvstryp - vilket hänt flertalet gånger med dom fasta halsbanden med ringar som inte kan snurra.

Ketang
0

#50 Om du tycker att jag har fördomar borde du se att " Varför begränsa sitt välmenande till endast sin egna hund?" är en fördom mot mig. Att ni två inte är insatta i minkhalsbandsvärlden och inte vet att man återvinner päls kan tyvärr inte jag göra något åt. Så innan man anklagar mig för att rekommendera djurplågeri så kanske man ska sätta sig in i det först eller FRÅGA och inte bara ta för givet att det handlar om ny päls.

Fialialej
1

Ursäkta, du har naturligtvis rätt. Fel av mig! (men vill också påpeka att många har för små halvstryp, vilket leder till att de också stryper. Det kan man tänka på.)

Men varför hoppar du på mig nu? Du har väl ingen aning om hur insatt jag är i "minkhandelsvärlden". Lägg ner. Jag diskuterar inte med folk som inte kan hålla god ton.
Citatet du tog upp där, tolkar iallafall inte jag, som en antydan att du uppmuntrar till djurplågeri. däremot ser jag det som en frågeställning ang. ifall du har andra djurs väl i åtanke när du föreslår minkpäls som ett alternativ.

Tillbaks till ts.

"På natten är alla katter svarta"

Ketang
0

#53 skrev Du skrev ingenstans i ditt inlägg att du menade begagnade pälsprodukter, så det är väl klart att man reagerar. Jag gjorde också det av precis samma anledning; pälsindustrin är verkligen inget man ska uppmintra. Det är ett enormt djurplågeri som pågår där.

Om man vet var 99% av alla som syr halsband av mink får sin päls ifrån är man insatt i det och behöver inte reagera på det förslaget. Är man däremot inte insatt i detta och reagerar på det kan man FRÅGA utan att direkt anta att jag rekommenderar pälshalsband från ny päls.

Det handlar alltså inte om att vara insatt i hur minkarna har det… Utan om produktionen av halsbanden som inte har något med nyproducerad päls alls att göra. Nu ger jag upp.

fridaaocrazy
0

#53 Halvstryp ska man inte kunna ta in helt, då kan man lika bra ha ett vanligt halsband (om man nu inte vill ha det lättare med att sätta på det). Halvstryp ska vara "för små" som du kallar det. Annars får de nere effekt och låter inte så mycket.

Sackum
0

#43 Nej, jag köper inte läder till varken mig eller till min hund, bl.a. eftersom man kan ta för givet att är det inte svenskproducerat så kommer det från djur som fått halspulsådern avskuren utan bedövning. I det tillståndet kan kor vara vid medvetande i upp till 11 minuter. Jag tuggar grönsaker men min hund får rått kött från Norge eller Sverige, eftersom han mår bäst på det. Skulle jag ge honom vegetariskt foder skulle han må mycket sämre än vad det i praktiken skulle hjälpa produktionsdjuren.

Jag stödjer inte jakt men att diskutera älgskinn tycker jag inte hör hemma här då vissa helt enkelt tycker det är okej att döda djur och andra inte. Minkpäls däremot innebär per automatik även vanvård. Men så trevligt att du inte stödjer det! Problemet med att använda riktigt päls, och i viss mån även fejk, är att man hjälper till att popularisera det. Samtidigt är det miljövänligt med återanvändning, tydligen bra för hundens päls och inte så skyltande som stora pälskragar, så okej, jag ställer mig neutral till det. 🙂

fridaaocrazy
0

Även om man köper en minkpäls som sägs vara gammal så kan den ju inte heller vara det. Minkar bor i "hamsterburar" som jag kallar det, för det är det enda jag hade velat stoppa in i en sån liten bur. Burarna är staplade i högar och där bor en MASSA minkar i samma burar som antingen ligger ihopkrupna i ett hörn eller attackerar varandra. De biter av varandra öronen osv, där finns ingenstans att vara och ingenstans att gömma sig. Inte en enda täckt vägg osv, listan kan göras lång. Jag trodde knappt att sånt kvar här fanns i Sverige men jag vet nu att det är rätt vanligt och att det till och med finns en i samma stad som mig, ungefär 200m från mitt förra hus! Tänk att man inte vet sånt här (efter att ha bott i samma stad hela sott liv), och när man får reda på detta så blir man ju helt förstörd. Alla de här bilderna (som jag inte kommer visa eftersom att här kan finnas känsliga läsare) på sönderrivna minkar i sina trånga burar som sedan dödas igenom att kvävas för att inte förstöra den fina pälsen… Minkar har aldrig haft det bra och jag hade inte precis valt minkpäls som första val om man säger så, det finns billigare alternativ som kan bara lika bra, t ex fuskpäls.

imsuchadiva
0

Rexpäls! Sametslen kort päls. Annars är allt inviduellt. Tx alla hundar jag har träffat som har haft kedjestryp har haft sliten päls, och då har det även varit med den med raka länkar. Vi har halvstryp på våra kineser för att inte slita på cresten. Insidan är mjuk, tror inte det är fleece men det är något liknande de iaf. Funkar superbra!