Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1699 ggr
Wellcraft
0

Hjälp med val av ras

Hej!
Har pratat igenom mitt framtida hundköp med familjen samt tänkt igenom allt ordentligt, har kommit fram till att jag bör börja med en liten ras, just pga att jag kommer betala det mesta själv (självklart har jag föräldrarna som backup om något skulle behövas!)och det är smidigare.

Jag har aldrig riktigt gillat små hundar utan föredrar större, därför har jag aldrig varit så jätte intresserad av småhundar och behöver hjälp med vilken ras som kan tänkas leva upp till mina krav, eller åtminstone majoriteten av dem! :) Vet att det flesta är tränings-grejor, men vissa raser är ju kända för kass mentalitet, skälliga osv.

- Jag söker en hund som är orädd, tuff och en hund som inte skäller för mycket, att hunden larmar när någon går förbi tomten eller ringer på är ok, dock med ett par skall. Den ska ha mycket will to please och orka med mycket! Den ska inte vara så skör som ex. chihuahuan utan tåla lite. Den ska kunna hänga med på allt, långa skogsturer, agillity, sök, spår m.m Jag är en mycket aktiv människa! Det ska vara en lättsam ras som sällan har svårt för nya människor eller hundar. Samtidigt ska den ty sig mycket till mig som är dennes ledare och vilja gosa en massa.

- Mankhöjden ska vara under 30 cm (är inte jättepetig men utgå från denna höjd)

- Söker en ras som överlag är frisk.

- Jag går 5 km om dagen + kissrundor. Jobbar agillity ett par gånger i veckan (har tillgång på skolan), sök och spår kommer jobbas med både seriöst och på skoj någon gång i veckan (1-2 gånger).
Vill även satsa en del på lydnad, ev. tävla. Freestyle och rallylydnad ska med provas på! Vill inte syssla med utställning.

- Pälsvård spelar nästan ingen roll, men vill inte frisera hunden. Är hunden långhårig eller har pudelpäls rakar jag bara ner den.

- Liten eller ingen jaktlust, ska funka med smådjur.

Raser jag funderar på:

Border terrier
Dvärg pudel
Jack russel terrier
Norwichterrier
Welsh corgi (väldigt intresserad av denna ras)

Ni som har erfarenheter av raserna över får gärna skriva lite om dem, annars är andra föreslag på ras välkomna!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sugar Mist
0

Papillon är den ras jag kommer att tänka på

-

Wellcraft
0

#1 Tack för förslaget! Men anser den lite för skör + de individer jag träffat på har även varit väldigt kinkiga (hatar regn, kyla osv) samt skälliga :/

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sugar Mist
0

#2 Skör? xD Herregud, de jag känner hoppar rakt upp i luften och man kan ta tag hur lätt som helst. De jag känner älskar regn och kyla, de bästa de vet är att dyka rakt ner i snödrivor. Skälliga blir de när de är understimulerade. Menmen.  Corgi kan vara en kandidat till :)

-

Wellcraft
1

#3 Menar skör som i att om man skulle råka sparka till den exempelvis, en papillon känns väldigt liten och skör så att säga.
Även aktiverade papillons jag träffat har varit riktigt tråkiga, skälliga, fega, reserverade samt varit rädda för stora hundar.
Känns inte som min ras riktigt :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Mr_Si
0

Min jack Russell har rätt mycket jaktinstinkt och jag vet att många uppfattar rasen som skälllig så vet inte om dem skulle passa dej…

russin
4

En liten, men tuff och tålig hund är ju lancashire heelern. Oftast mycket will to please (finns variantioner där) och aktiv. Världens minsta vallhund. Liten i storlek, men oerhört robust och tålig då det är en kraftig hund med massa.

Dock kan rasen låta, men även det är individmässigt och även en uppfostranssak. En attans rolig hund och en mycket rolig hund om man vill jobba. Lydnad, agility, freestyle, spår osv är aktiveringar/grenar som heelern ofta gillar mycket.

Pälsvård minimal, men har samtidigt en mycket bra päls. Hårda täckhår och en värmande underull. Mina kan simma utan att bli blöta i huden och regnet lägger sig på ytterhåren. Dom älskar snö och banar sig igenom snödjup med mycket fart och envishet😃

Rasen är fortfarande lite och det finns ännu stora skillnader i typ, men kan vara värd att kika på kanske.

Jag har två töser själv, som är rätt olika varandra både till utseende och sätt. Den yngre jag har är en arbetsmaskin och syskon tävlar i lydnad, agility, fresstyle och HtM.

Wellcraft
0

#6 Både väldigt fin och intressant ras!
Ska helt klart kollas upp närmare, verkade passa in på mina krav väldigt bra :) Tack för tipset!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

Inga fler tips? Vill gärna höra erfarenheter av liten Pudel! :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sugar Mist
0

Jag har en mellanpudel på gräns till dvärg, och känner även flertal dvärgar, om du vill höra mina erfarenheter?

-

Wellcraft
0

#9 skulle vara toppen då det lutar mest åt dvärgpudel!! :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

Putt. Funderar även på mellanpudel, någon som vet hur mycket färskfoder (vom og hundemat) går på till dvärg respektive mellan Pudel?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tjoopa
0

Har du kikat något på bichon havanais? En väldigt mångsidig och lättsam hund 🙂 Följer gärna med på allt du kan tänkas hitta på, lättlärd, smart och social.

russin
0

#11 - det kan inte gå åt så mycket till en VoH till en dvärg eller mellanpudel. Min 8 kilos aktiva heeler äter ca 180 gram per dag🙂

Sugar Mist
0

#11 Till min mellanpudel på 6-8kg går det åt 1/3 per dag, summan av kardemumman om månaden var 200kr.

-

Nicolina
1

Vad roligt att se att nån är intresserad av Norwich! =)
Jag är uppvuxen med rasen och har en tik själv, och det är ovanligt att se att nån såhär på forum undrar om rasen så det är kul!

Dock så kan jag känna att en liten Norwich kanske inte räcker till i alla de sporter du vill hålla på med kanske? Eller det beror nog en del på individ också.

Skäller gör de mycket sällan och det är mest lustiga kraxanden som kommer, utan det är ev nån gång då vid de tillfällen du själv nämner. Robusta och tåliga är de absolut och klarar lätt en långtur på 1 mil om de bara är tränade för det och har kondition! Jag har testat både lätta personspår och lekt lite på agilitybanan med min tik och speciellt spår kan hon säkert bli duktig på om jag utvecklar det. Har haft en annan tik som på egen hand använde sig av "sök" för att leta sig tillbaka samma väg som vi kom i skogen när jag gick lite vilse. Har min kusin som jag har för mig körde lite sök med sin tik för en massa år sen. Har även sett på nätet nån som kört agility med sin… så visst går det! Men vill du träna så köp en tik, hanarna kan jag tycka lätt blir lite gubbiga snabbt och tikarna är mer energi och lättare träningsbara enligt mina erfarenheter. Går säkert att träna lydnad med dem, men kan tänka mig att rally är en roligare variant för en Norwich!

Sen blir en Norwich vad man gör dem till, tränar man från början så absolut kan man få en superrolig hund att jobba med, men struntar man in uppfostran så ja… då är det en lite mildare variant av en mycket gosig men ouppfostrad tanthund ;)

De är otroligt glada, lättsamma och enkla hundar som älskar folk men allra mest sin egen familj! Med träning så är det inga problem att ha dem lösa, träna in kommandon och trix tycker de är superkul! Min tik har jag tagit över sen 2 år tillbaka och hon är nu 9 år och har växt otroligt i självförtroende, är ibland lite ledsen över att jag inte haft henne sen valp då jag märker hur mycket potential det finns i henne men vi jobbar vidare på självförtroende och vardagstrix och pyssel! :)

När det kommer till friskhet så se dig för noga! De avlas lite väl hårt och många blir trånga i halsen, tänk dig mops och dess grymtningar fast de har en nos. Många låter inge vidare och de finns de som måste opereras, så var bara noga vid köp och använd gärna sele på hunden! För övrigt så vad jag vet är det en överlag friskt ras :)

När det kommer till pälsen så är det ju en ras som ska ryckas, dvs när pälsen blir så lång att den lätt lossnar så rycker man ner den och den nya fräscha pälsen finns därunder. Detta bör ju göras 2-4 gånger per år ungefär. Rakar du pälsen så blir den totalt förstörd, de lite sträva täckhåren blir som mjukt underpäls och den förlorar allt motstånd mot väta och smuts. Bara gamla hundar brukar bli rakade för att slippa ryckningen på äldre dagar. Men vill man slippa så är det ju enkelt att lämna bort för trimning. För övrigt kräver de ingen pälsvård, möjligen att man borstar igenom pälsen nån gång i veckan på vissa hundar.

De är ju från början avlande som råtthundar i England men jag upplever inte mycket jakt i dem, visst finns det hundar som har norpat möss som kommit in i huset men det är inga problem att ha dem lösa utomhus med träning från start. Min tik går lös 98% av tiden, hon följer mig som en skugga. Alla mina Norwich har mest tyckt mina hamstrar och  kaniner varit otroligt ointressant och hellre vänt bort huvudet än nosat på dem. Men dock har de träffat på en förrymd småtting i huset så man vet ju aldrig om jakten vaknar till då.

Väääldigt långt inlägg men det blir ju lätt så om sin egen favvoras! Men hur som, rasen funkar egentligen med allt du vill göra men frågan är om du vill tävla med resultat eller träna för att det är roligt? Om du vill tävla skulle jag väl inte rekommendera en Norwich kanske.

Cahira
0

#15 Tack för infon, det var kul att lära sig nåt nytt om en ovanligare ras. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Nicolina
0

#16 Skoj att nån orkade läsa igenom mitt pinsamt långa inlägg och ännu roligare att kunna hjälpa till! Hade väl kunnat skriva massor mer men det känns redan som lite väl mycket 😃

Cahira
0

#17 Jag har sneglat på Norwich själv efter jag såg en ursöt video på en cairn och norwich tillsammans på yt men har inte hittat speciellt med information. Nu fick jag lite mer kött på benen och om jag nånsin får möjlighet att skaffa en valp så är det möjligt att jag faktiskt tar hem en. *S*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Nicolina
0

#18 Kan ju berätta ännu mer via PM om du vill så slipper vi kapa tråden :)