Tips ang. tand rengörning.
Som rubriken lyder. Vår hund har börjat få för mycket tandsten. Vi har testat dentastix, försvinner på några sekunder och är mer som godis. Vi har köpt råa ben, men känns inte hundra, då man inte riktigt vet vad som är bra eller inte. Har ni några tips för att få bort tandsten och diverse smuts. Har hört att man kan skrapa bort det, som på människor? Eller finns det andra sätt?
Råa ben är helt klart det bästa! De flesta som ger råa ben regelbundet behöver aldrig oroa sig över tandsten. Det som ger tandsten är torrfoder. För bästa resultat är det såklart bäst att ge färskfoder/BARF men det räcker även med råa ben. Det går bra med ben från vilket djurslag som helst så länge det är rått. Det måste även vara en del kött kvar på benen för att det ska ha bra effekt. Det finns att köpa i de flesta större djuraffärer numera. Ang dentastix så sa min uppfödare att man måste låta stixen torka och bli hårda innan de har nån effekt, och så måste de även få det varje dag, annars hjälper det inte. Men vet dock inte hur bra det är då jag aldrig provat. Man kan skrapa men detta bör göras av en veterinär då det är lätt att förstöra emaljen och skrapan är väldigt vass så om hunden rycker till är det jätte lätt att man skär den i tandköttet. Lycka till :)
Råa köttiga ben, t ex revben av nöt, älg, kalkonhalsar, kalkonfötter, kycklingklubbor, grisfötter, nacke av nöt/vilt osv. Vänj vid ett djurslag i taget så magen hinner acklimatisera sig att smält benen. Servera frysta så hunden måste tugga ordentligt o inte bara svälja. Ge inte för mycket då kan den bli förstoppad.
Eltandborste är väldigt effektivt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tack så mycket för svaren! Ang. råa ben, har hört att det inte heller är bra, då man inte vet vart det kommer ifrån. Samt att det inte är samma regler med renlighet/kemikalier som med vanlig mat/godis m.m
Råa ben har han fått en hel del, dock inte så ofta som han kanske bör för tändernas skull. Så hans mage tål det, då han fått ko ben. Dock vet vi vart det kommer ifrån och hur det är "torkat"/hängt samt slaktat. Då vi fått av en bekant som har ett slakteri. Men det är inte direkt så att man har plats i frysen för att ge några gånger i veckan, då det är stora bitar/eller hela ben.
köper man svensk råa köttben så kommer det från någon svensk gård. Jag köper allt möjligt även ben från får,älg är uppskattat här. Jag borstar tänderna på mina o det kan jag annars med rek att man gör. Jag köper inte torkade oxben,svansar,öron mm då de ofta är ganska mycket salt i dom + man inte vet vart dom kommer ifrån.