Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 8313 ggr
[MissCaandy]
1

Böld brevid bröstet, hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte precis att min hund har en knöl brevid bröstet! Har inte märkt den tidigare och jag kliar henne på magen flera gånger om dagen.

Har ni sett något liknande? Vad kan det vara?

Hon har ingen feber.

Jag själv ligger hemma med 40 graders feber och kan inte gå upp ur sängen så kan inte ta mig till vetrinären idag! :( Hur akut tror ni det är?

Jag får klämma på knölen och den verkar inte göra ont.

[MissCaandy]
0

Hon löpte i Juli så hon kan väl inte vara skendräktig nu?

russin
0

Eftersom skendräktighet kommer ca 2 månader efter löpet, så kan det mycket väl vara skendräktighet.

Dock skulle jag snarast kolla upp det om enbart ett ljuver är svullet då det kan vara mjölkstockning (om hunden haft mjölk). Det kan även vara en juvertumör osv vilket är väldigt svårt att svara på via en en bild.

Är hunden öm på knälen ? är knölen mjuk eller hård ?

russin
1

Såg nu att det inte gjorde ont.

Hur gammal är hunden ?

[MissCaandy]
0

Hon är 1,5 år gammal, hon hade sitt första löp i juli (väldigt sent, men hon var sjuk).

Den är inte jätte mjuk men inte hård, nu verkar de komma en liten knöl vid bröstet på andra sidan också? Dom har liksom kommit på bara en dag! Jag får klämma hur mycket jag vill, och hennes temp är 37,7.

Någonting som jag har lagt märke till är att två sista dagarna så har hon fått busryck ovanligt mycket och det är bara ett gosedjur som är intressant o hon blir ovanligt ledsen när jag tar den ifrån henne.

Kan det ha nåt med det här att göra?

Hon har även sista veckan grävt 2 hål i gräsmattan (vilket hon aldrig gör) och hon bäddar otroligt mycket i sängen innan hon lägger sig och sover och vill sova i sitt "bo", inte brevid mig (hon brukar sova på min kudde).

AnneN
0

Knölen i sig kan jag inte ge ett säkert svar på, men hennes beteenden som du beskriver är väldigt typiska för skendräktiga tikar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[MissCaandy]
0

Jag ringde precis min pappa och han berättade att hans förra tik fick jätte svullna juver typ 2 månader efter löpet och att det sen försvann av sig själv ganska fort.

Men vad gör jag nu då? Tänker fortsätta ta tempen och hålla koll på hur hon äter och dricker. Borde jag fortsätta klämma och se om hon får ont?

Nu bäddar hon järnet i en fåtölj..

russin
0

är det i flera juver, så är det nog bröstkörtlarna som håller på att utvecklas - dom gör det efter första löpet. Kan även vara skendräktighet på gång och då ska du inte hålla på att klämma, då det kan stimulera mjölkproduktion.

Håll bara lite extra koll.

AnneN
0

#6 Jag skulle inte klämma mer på juvren för då kan det stimulera mjölkproduktionen och ökar risken för mjölkstockning.

Min hund är också skendräktig nu (och efter varje löp) och då kliar jag henne inte alls på magen någonting just för att hon då får massa mjölk.

_**/Mvh Anne

[MissCaandy]
0

Jaha okej! Tack då låter jag bli magen!

Det här är min första tik och ingen av mina vänner har någonsin vart med om detta på sina tikar så det här är alldeles nytt.

[MissCaandy]
0

Nu är två av hennes bröst på ena sidan helt enorma! Dom hänger som påsar! Nu är jag orolig

AnneN
0

#10 Är det möjligen i det område du var och klämde tidigare? I så fall kan det vara mjölk på G i juvren.

Kanske känner du dig lite lugnare om du läser agrias artikel om skendräktighet?

_**/Mvh Anne

[Annamaja27]
2

Ring en veterinär och fråga!

[MissCaandy]
1

Såg att jag inte hade svarat, hehe..

Hon var skendräktig och "knölarna" försvann.

Nu ett år senare (ca 2 månader efter löp) så verkar det som att samma sak börjar hända igen. Hon löper bara en gång om året tydligen :S