Konstigt fästing-beteende
Hon nosar jättemycket på den och så lägger hon ned hakan precis bredvid den och tittar så här "ledset" på mig. Jag förstår inte varför.
/Anneli
Hon är f.ö tränad på passiv markering och brukar stå som fryst och stirra på en fästing som ramlat på golvet. Nu får hon väldigt sällan själv fästingar - jag tror att detta är andra gången i år som jag plockar en från henne, men jag vet att hon betett sig så här förut.
Alltså, vi har ju aldrig tränat markeringen på fästingar, det är hennes eget påhitt.
/Anneli
Våran Hund är också jätte intresserad av borttagna fästingar. Jag vet inte heller varför.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
min är också mkt intresserad, känns som att han skulle äta upp dem om jag lät honom ;) men tycker inte att det är så konstigt, han undrar väl vad man gör med honom och så upptäcker han det man suttit och pillat med och undrar vad det är
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Men min hund "undrar vad det är" i typ tjugo minuter eller så länge den där saken ligger synlig. Haha…
/Anneli
Båda mina blir smått galna när jag tagit en fästing och vill nästan slita den ur handen på mig - fulingen ska dö enligt dom😉
Samma sak här hemma med jack russelln, han ska alltid lukta vad det är för något både när man tar fästing på honom och även när man tar på andra hunden, då kommer han liksom så nära inpå så att man knappt kan ta fästingen för att han är så ivrig 😛
Våran border collie vi hade skulle också alltid lukta och sedan rynkade han på nosen och fnös/nös 😉
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Men vad lustigt! Jag undrar varför det är så här. Kanske luktar dem väldigt konstigt eller intressant?
/Anneli
Tror det kan vara "du har tagit något från mej, vad är de?" Eller om de gjorde ont vill dom väl veta vad det är ! Nyfikenhet tror jag att det hanskar om!
Det är detsamma när jag rycker pudelns öroningångar, då ska hon prompt nosa och kanske smaka på håret
-
Min hund blir helt vild när fästingplockaren kommer fram. Mina andra hundar har inte brytt sig alls men denna verkar vara helt besatt av att äta upp dem.