Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 7165 ggr
eweeliina
0

Lugnande vid kloklippning?

Min RT Dylan är extremt motvillig mot kloklippning. Gissar att jag inte är den enda som har det problemet? Dylan är verkligen extrem, det är i princip omöjligt att klippa, även om man är flera som hjälps åt! Han slingrar sig hysteriskt och tar till alla möjliga ljud. Lyckades dock klippa baktassarna igår, men fram tog det stopp! Han låter mig oftast hålla på med tassarna, men så fort saxen eller filen kommer fram blir det katastrof. Satt i typ en timme idag och bara höll saxen vid tassen och belönade hela tiden, men no luck ändå! Har därför börjat leta efter nåt lugnande medel eller vad som helst och har hittat några. Dock har jag ju ingen aning om de funkar, och även om de funkar mot typ skotträdsla, så kanske de ändå inte är tillräckliga för att lugna vid klippning? Tex. Adaptil. Finns ju både som halsband och spray, men jag undrar om det funkar? Kan en spray i rummet göra att han blir lugn? Det andra är Zylkene, som är en tablett. Någon som testat?

vallhund
3

Gå till vet eller hundbutik/hundtrim som kan klippa klorna o lära dig hur man gör. Håll inte fast hunden, då blir det bara värre. Klipp en klo om dagen o belöna väldigt, väldigt mycket.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Sugar Mist
2

Eftersom han är så liten funkar nog en kaninklosax bättre än en stor klumpig tång för övrigt.

Jag hade testat att klippa en klo om dagen och dessutom hålla på med hans tassar mycket. Jag själv trycker och klämmer på mina hundars klor, tår och tassar väldigt mycket.

-

teezan
1

vi hade stora problem med vår efter att ha klippt i pulpan :/ eftersom vi var nybörjare och rädda att göra fel igen, och vovven fick panik, valde vi att låta en djuraffär klippa dem åt oss ett tag. 

detta gjorde vi säkert ett halvår innan jag spontant bestämde mig för att testa själv och det gick hur lätt som helst! min vovve hade helt glömt bort det obehagliga felklippet och istället fått goda och avslappnade erfarenheter av kloklippning. 

tror att det var jag och sambon som var väldigt osäkra som gjorde vovven så nervös men idag går det som sagt hur bra som helst, ibland håller han nästan på att somna då vi har gjort klippningen till en gosstund :)

eweeliina
0

#3 Ja, jag tror dock inte att en djuraffär skulle lyckas heller.. Är inte så att jag är osäker, men han har verkligen fått nån fix idé att kloklippning är superfarligt.. Då har jag ju som sagt ändå kunnat klippa några klor ibland, men de tillfällena är sällsynta och man hinner verkligen inte alla innan han kommer på vad man gör ;)

[Sofiasjostrom]
0

Jag hade också problem i början. Men jag testade att be henne lägga sig ner, ha jätte gott godis framför henne som hon kan ha fokus på så länge man klipper en klo och sen belönar man med godiset, sen nästa dag gör man samma sak och till slut så kan man ta en tass i taget och belöna osv.. Tillslut ligger dom och väntar på godiset tills man klippt klart alla klor, det funkade iallafall för mig! Men de är vanligt att hundar tycker att framklorna är läskigast och klippa på grund av att dem ser dom bättre. Min granne har gått till många olika vet & djuraffärer och låtit dom klippa klorna på hennes hund för hon orkade inte själv göra de även om det gick bra, men det blev bara mycket värre! Nu kan hon själv inte ens få röra hans tassar för han är livrädd. Så om du ska gå någonstans och låta någon annan göra det så får du se till och gå till ett ställe som är bra och lugna med hunden. Det är även väldigt viktigt att du får vara med och se hur dem gör, för annars vet man inte vad de gör med hunden. De kan vara hårdhänta med hunden och klippa den i pulpan, de vet ja med vissa djuraffärer som ja praktiserat på, sett på när de gjort det ute på lagret, de är ingen bra metod dem använder, de blir bara värre för hunden och de slutar med att man har ett nervvrak till hund varje gång den ska klippa klorna och kan sluta med att den hugger för att den är livrädd. Så ta de lugnt nu i början och gå sakta men säker fram så ska det nog gå bra! :) Lycka till!

teezan
0

#4 vår var också omöjlig tyckte vi men där han fick de klippta sa de bara att "han gillade det inte men det gick ändå bra". så jag tror nervositeten arbetades bort och att det var bra att det var andra och inte vi ägare, som orsakat smärtan, som jobbade bort problemet i just detta fall, för vår relations skull. 

som #5 säger är det förstås viktigt att de som gör det åt dig hanterar din hund på ett bra sätt så det inte blir värre. 

om du gärna vill göra det själv tycker jag absolut du ska träna på det, jag var själv lite envis med det där, men för oss funkade det att låta någon mer erfaren klippa ett tag :)

eweeliina
0

#5 Kan säga med 110% säkerhet att han skulle strunta totalt i godis dock ;) satt som sagt i en timma och bara höll på med tassarna och belönade, men så fort saxen åkte fram blev han sjövild, hur lugn han än varit innan! Så frustrerande! #6 Ja, kanske ska testa att gå nånstans ändå.. Tänker bara att det är så onödiga pengar ifall de inte heller kan klippa! :P Men har det blivit bättre med er, låter din hund dig klippa nu? Eller går ni alltid och låter någon annan göra det?

sarae
0

Prova att få hjälp hos veterinären. De har ofta betydligt mer erfarenhet med riktigt svåra hundar än vad djuraffärer och hundtrim har. Vi får dagligen in hundar som formligen flippar när de ser en klotång men till 99,9% så lyckas vi klippa klorna på dem. Vissa behöver tyvärr ha munkorg eller krage på sig under tiden för personalens säkerhet, bara så att man är medveten om det. De flesta hundar finner sig lättare i att en främling gör det på dem än att matte eller husse gör det, de brukar många gånger uppföra sig bättre på ensam tass så att säga. Dessutom har djursjukvårdspersonal ofta en helmassa tricks till hur man ska få hundar att acceptera att man gör sådana här saker med dem. 

Vad gäller att lägga pengar på det om de inte lyckas, så är det nog inte många ställen som skulle ta fullt betalt även om de inte lyckades få klorna klippta.

[_annaH]
0

Min hund va livrädd för kloklippning efter att hon tagit blodprov i benet. Sen dess fick man inte ens röra hennes ben. 
Jag har kämpat så otroligt med henne, tog mig nästan 2 år innan jag kunde klippa klorna normalt. Men jag gjorde så att jag tog en långpromenad så hon va helt slut, sen la jag henne på sidan och la klotången vid hennes tass, hon låg o skrek och försökte ta sig därifrån, men jag la tillbaka henne på samma plats och sen börja vi om. Jag höll kvar henne på golvet, när hon hade lugnat ner sig Då fick hon massa beröm, nästa dag gjorde vi samma sak, dock klippte vi aldrig klorna då utan massera hennes tassar så hon skulle vänja sig. Vi höll på dagligen, vi började med en klo i taget, sen utöka vi till 2 klor. Idag, kan jag klippa utan några problem, men jag har fått kämpa mycket med henne.

Många säger att man inte ska hålla kvar hunden, men sprattlar den och lyckas komma därifrån, så vinner hunden och kommer fortsätta med det då hunden VET att sprattlar han och skriker så kommer han undan. Det gjorde min hund, och när jag höll kvar henne tills hon lugna ner sig, då vann JAG. Och hon lärde sig att det inte är värt att kämpa för hon kommer inte undan ändå.

eweeliina
1

#9 Ja, så tänker jag också med "fasthållandet"! Vill inte låta honom vinna, kommer nog bara bli värre då tänker jag. Går kanske till vet, de tar ju dock rätt mycket betalt.. Men är kanske värt det!

reverse
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Låter det som en trevlig relation, att hunden lär sig att det inte är någon idé att kämpa, för den kommer inte undan ändå? Vad vinner hunden om den slipper undan. Jo, den kommer undan vad den uppenbarligen tycker är något väldigt obehagligt. Den gör det inte för att vara tramsig eller trotsig eller för att jävlas med ägaren.

Är du rädd för något, exempelvis ormar, och jag bestämmer mig för att du ska sluta vara rädd för ormar. Föredrar du då att jag spänner fast dig i en stol utan möjlighet att undkomma medan jag placerar ormar på dig, eller att vi börjar på din nivå, där du känner att du klarar av att hantera åsynen av en orm och jobbar oss framåt i den takt där du hela tiden känner att du har kontroll? I det första fallet kommer du att känna stor ångest, men din kropp kommer stänga av till slut för att rädda sig själv. Detta skulle vissa kunna kalla för "framgångsrikt". Inlärd hjälplöshet är ett vedertaget begrepp.

//Lina

Intehärutandär
1

Vår gillar inte heller detta, speciellt framfötterna är känsliga. Men jag gör som ovan, tar en klo per dag om det är så. Och det gör jag på kvällen, då han sover eller slumrar. Annars går det inte alls.