Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6938 ggr
Annica_64
0

Höga levervärden

Min nu 2,5-åriga Chihuahua har höga lever värden och äter Ursofalk mot det samt Hill's l/d.

Men Ursofalk innehåller Xylitol, vilket är ohälsosamt för hundar…

Frågan är om det är sån liten mängd att det inte påverkar henne negativt? Veterinären kan inte säga att det är farligt eller ofarligt. Man har använt det till hund väldigt mycket och det skrivs ofta ut som jag förstått.

Det är medicin för människor och därmed billigt.

Alternativet är att hon skriver ut tabletter som kommer kosta 10 kr/st.

Nu är det upp till mig att bestämma hur vi ska göra.

Nån med erfarenhet av detta?

Sjöstjärna
0

Har du provat att göra en leverrening på hunden? Hon kanske kan slippa medicin helt och hållet?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annica_64
0

Vad innebär det?

[Forest]
1

Att en vetrinär inte kan ett smack om foder är inte ovanligt då dom inte har någon utbildning på detta. Jag skulle höra vad kunnigt utbildad person säger om vad man bör ge för kost. Jag vet flera som har haft för höga levervärden på hunden som sen försvann när dom övergick till barfa eller färskfoder. Så jag skulle se över kosten med andra ord.

Sjöstjärna
1

Det finns en del tillskott som stöttar utrensningsorganen (främst lever och njurar) och hjälper kroppen att göra sig av med toxiner och andra slaggprodukter. Höga levervärden kommer ofta av att levern är överbelastad med "gammalt skräp" som kroppen inte hunnit med att göra sig av med. Exempel på tillskott som är leverrenande är MSM, mariatistel och maskros. En duktig näringsterapeut eller homeopat kan säkert hjälpa er. Som Forest skriver är fodret ofta den stora boven, så att gå över till barf är alltid ett bra steg på vägen.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annica_64
0

Tack för tips 🙂

De misstänker en liten porta cava shunt, men ej kunnat hitta den.

Skulle vara intressant att höra hur andra tänker kring medicinen hon äter.