Etiketthälsa
Läst 5589 ggr
LostMySelf
2013-08-07, 16:58

Korthårig Chihuahua fäller onormalt mycket

Har en Chihuahua-hane på 20 månader som detta året fäller otroligt mycket. Han hade en period för nån månad sen då han inte fällde nånting (vinterpälsen som släppt?) men nu är det värre än någonsin. Jag ser hår överallt, får dammsuga varje dag och byta lakan osv i sängen varannan. Börjar bli riktigt irriterande, vad kan jag göra åt det? Han äter VoH färskfoder förövrigt.

Praefatio
2013-08-07, 17:00

Det är fällperiod nu, vi är många som får dammsuga varenda dag. Jobbigt, ja, men så länge han inte får kala fläckar så borde det inte vara någonting konstigt eller onormalt. Vad du kan göra åt det? Ptja, få bort så mycket hår du kan själv. Sisalduk eller sämskinn är ganska bra på korthåriga djur.

Michaela-N
2013-08-07, 17:08

Prova Furminator!

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

russin
2013-08-07, 17:35

Det verkar vara många hundar som fäller som galningar denna sommar.

är din hund intakt ? (alltså icke kastrerad)

LostMySelf
2013-08-07, 17:36

#3: Japp, okastrerad.

nlinds
2013-08-07, 18:54

Vad äter han för foder ?
Har hört mååånga som blir positivt överraskade av VoH:s foder, vad gäller fällning. Själv går min vavva på VoH och fäller ingenting alls, dock är han ju valp än.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

LostMySelf
2013-08-07, 19:08

#5: Han får VoH sen flera månader tillbaks, Nr33 är det jag ger honom.

nlinds
2013-08-07, 19:29

# hmm, B-vitamin kan skynda på fällningen vet jag..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

russin
2013-08-08, 08:33

Använder du fästingmedel ?

En tråkig biverkning jag har på en av mina hundar av Frontline, är just fällande - hon fäller hela perioden när hon har fästingmedel på sig.

I övrigt kan det vara värt att prova ge en halv dos Standardt Immun som tillskott. Jag tycker VoH precis som de flesta färskfoder har lite låg vitaminhalt. Jag har gett en halv dos Immun sedan mina va små.

LostMySelf
2013-08-08, 20:20

#8: Nej och har aldrig gjort. Ska prova Standart Immun :)

Upp till toppen