Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1136 ggr
[[Mellebelle]]
0

det här med att han drar

Willy drar redan jätte mycket då vi går promenader. Ska man börja träna det redan nu? isf kan ni ge tips hur man ska göra för att han ska gå brevid en lungt?

Vizzla
2

Jag körde på stanna metoden.

Drar han frammåt stannar jag. Står still med kopplet spänt tills HAN släpper spänningen i kopplet genom att ta ett steg åt mitt håll. Du får inte dra hunden tillbaka eller locka på den, då kopplar den inte ihop att det är DEN som styr över om vi går framåt eller inte.

Sen belönar du hela tiden hunden går vid din sida eller där du vill ha den. Jag berömer med rösten ofta, sen får han godis ibland för då blir han mer uppmärksam på mig om han vet att ibland så får man godis om man håller sig nära.

Det tog två veckor med denna metod och nu drar han aldrig i kopplet. Gör han det så stannar vi bara. Han kommer inte frammåt genom att dra.

Den lilla har inte förstått detta än men han har vi inte tränat lika intensivt med.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

JamieBlue
1

Ju tidigare man börjar träna och ju mer konsekvent man är desto bättre är det. Men det hjälper inte alltid på kort sikt - själv har jag en hund på drygt ett år och har tränat att gå fint i koppel jättelänge, samma metod som #1. Det är inte förrän nu som han har börjat bli hyfsat bra på att gå i koppel. Så vissa hundar tar det längre tid för än andra, det har varit väldigt tålamodsprövande.

Anastasia-hund
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gammal är din hund ? Jag började träna hunden med en special koppel som han inte kunde dra Och det hjälpte faktisk sen började jag träna "gå fot" Låt hunden sitta ner bredvid dig och sen ta en godis i den handen som hundens är sen säger du kom då går han efter godiset du säger då "gå fot" sen när hunden börjar gå ger du den godiset Börja med att gå lite typ några sekunder i taget Sen när hunden lärde sig kan du ta länge tid Men träna inte för länge för då kommer den tröttna och inte göra det du säger:)

[[Mellebelle]]
0

Tack så mycket för svaren! Ska pröva med era tips o se om han lyssnar. Han är 14 veckor.

[Invasioner]
2

Min hund drog lite i början när jag fick henne. Jag gjorde så att när hon började dra så vände jag om och gick åt andra hållet (behöver inte vara så långt, bara några meter eller så). Då blev hon mer uppmärksam på mig och insåg typ att "oj, måste ju hålla reda på matte, för hon kan ju byta riktning helt plötsligt". Den metoden funkade bäst på min hund. :-)

[[Mellebelle]]
0

haha jaha! ja det kanske också kan funka :) Fast willy verkligen DRAR nästan som att han skulle strypas på fläcken.

minbebis
0

Jag brukar tvärnita och säga nej, och sen när hunden tittar på mig så lockar jag den med godis att sitta på min sida, sen ska jag ta första steget. Sen tror jag att det där med att stanna tills kopplet slackar skulle kanske funka bättre. :)

Fenix_Chicci
1

Använder du halsband eller sele?

Om du inte redan använder sele skulle jag föreslå att skaffa en som sitter bra och inte trycker mot luftstrupen. Om hunden drar kan den dra ännu mer om den känner att det trycker mot halsen.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[[Mellebelle]]
0

#8 vi använder halsband men har funderat på sele. så det är nog bäst att vi skaffar en till honom redan nu.

Viccan92
0

Jag har gjort som #1 sa och det har funkat på oss med. Sen har jag gjort så att har han gått fot eller tittat mig i ögonen så har jag berömt eller klickat när den varit med. Får man in lite kontakt träning med.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Cahira
2

För mig har stannametoden blivit ett trick. Drar, stannar, kommer in, går, drar, kommer in, och så fortsätter det sådär. Har inte hjälpt problemet för mig.

Vad som har hjälpt för mig är att byta håll. Säger HÄR och gör en usväng och går åt andra hållet, belönar kontakt och sen vänder åt rätt håll igen. Så fort han drar så går vi åt andra hållet. Man blir lagom snurrig i början men det har hjälpt. Till sist blev "här" ett "håll koll på/kontakt med mig" och de håller sig mer nära och det har funkat finfint.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.