ställa ut med kroksvans
Hejsan:) har köpt en australian shepherd som har kroksvans, jag är inte så intresserad av utställning och jag kommer nog inte ställa ut heller. men skulle bara vara kul att veta om man får ställa ut med kroksvans?

*puff*

Skulle inte tro att det går att ställa ut en hund med kroksvans. Men kolla på skk. se och klicka dig in på rasbeskrivningen av Aussie, där brukar det alltid stå vad som inte är tillåtet i utställningsringen.

Man får ju ställa ut, men eftersom kroksvans är ett anatomiskt fel så kommer den inte att få några priser, men vill du bara ha ett domarutlåtande på resten av hundens utseende och rörelser så kan det ju vara en kul grej att göra.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

okej då vet jag:)
Har en petit basset griffon vendeen som ställdes ut som valp o senare som unghund. Men vid tredje utställningen hittade domaren en liten "knick" längst ut på svansspetsen. Kroksvans sa hon, kunde inte bedömas. Efter röntgen visade det sig att den näst sista kotan ej var riktigt utvecklad bara som ett litet rudiment och den sista kotan kom då på sne. Den sk. knicken kan sätta sig var som helst på kotraden och en sådan hund ska ej användas i avel. Men vår vovve är Ok ändå utan utställningsresultat
Ja, du får ställa ut en hund med kroksvans. Du får ställa ut en hund med alla möjliga fel. Men räkna inte med någon bra placering.
Kroksvans är en defekt och om domaren upptäcker det kan din hund bli diskvalificerad. Dock är det inte alls alla domare som känner igenom svansarna från fäste till svanstipp annat än på några raser (ex tax) där minsta lilla tendens till kroksvans eller sammanvuxna svanskotor är ganska vanligt och direkt diskar hunden. Om svansen ser OK ut (det verkar ju inte synas så tydligt på din hund eller? ) så torde knappast någon domare känna igenom hela svansen för att leta efter kotfel.
Anledningen till att vissa raser åker ut direkt pga kotfel/kroksvans är att defekten anses vara ärftlig och även kan sitta i ryggraden. Man ska alltså inte avla på hundar med kroksvans och helst ska de avelsspärras i samband med registreringen.
Heh, då är det kört för min del haha. Min aussie har också en kroksvans, eller en böjd svanstipp, hur charmigt som helst
-
Jag har känt på många svansar och just 3e kotan längst ut är ogämnt kan vara 2a kotan. Fler som märk det? Det är tydligen lätt att hunden gör sig illa just där sa en vetrinär. Inget jag vet stämmer. Ang knicksvans så är det väl en skadad kota allså man ska känna knicket sen ändrar svansen till en vinkel/böj? Hur gör ni som har köpt hundar med knicksvans anmäler man detta till skk tänker just på att det är ärftlig missbildning får fäderdjuren fler avkommor med den defekten bör man inte avla på dom. Inte heller leden allså på deras avkommor. Nyfiken på hur ni gör med detta eller om veterinären har det ansvaret att meddela skk så det skrivs i stamboken?
Tror det endast är uppfödaren själv som kan ansöka om avelsspärr hos skk, nåt annat tror jag inte görs i stamtavlan?
vissa rasklubbar som anordnar egna utställningar har ibland med 'specialklass' där man kan ställa ut sin hund som man vet har ett diskvalificerande fel, tex kroksvans eller överbett, och då får en bra bedömning på resten av hunden och 'tävla' mot de andra i specialklassen :)
Själv tycker jag det är rätt onödigt att ställa ut en hund med kroksvans - varför liksom när man redan vet att den åker ut med diskvalificerande fel. Med tanke på allt snack/skitsnack i utställningsvärlden, så blir det endast dålig reklam för hunden och uppfödaren. Vill man ställa ut, så är det bättre att från början att köpa en valp utan synliga defekter🙂
Skillnad på rasspecialer där det ofta finns specialklass för hundar med "fel" (fel bett, kroksvans, krypta, felfärgade, felpälsade osv).
Vad gäller avelsspärr så är det endast uppfödaren som kan göra det och endast med ett skäl som SKK godkänner.
Känner en inom min egen ras som jag tror har kroksvans, iallafall är det något fel med svansen, mer böjd än den får vara när den hålls längs ryggen. Denna har iallafall gått bra på utställning vissa gånger(flera Cert) och andra gånger sämre, men aldrig blivit diskad/utsetts som ha diskvalificerande fel.
Man kan ju alltid prova. Ställa ut får man alltid göra oavsett om hunden har diskvalificerande fel eller ej, hunden får ändå en bedömning, den bedöms ej enbart om den har problembeteenden som verkligen stör/är sjuk/har ont/är för livlig och inte kan springa och visa upp sig ordentligt och liknande.
11 Så dom ställer ut den flera gånger med sån svans och kanske tillomed tänkt avla på den? jag är för visso inte helt förvånad ser felsvans här o där även på Pudel, och de går fint på utställningar. Då är det inte knicksvans men fel "svans" som blir som ett böjt C. Där anser jag att dommaren ska sätta iaf stort minus på svansen.
#12 Jag vet inte exakt vad det är för svansfel den hunden har, men den är mer böjd än den skall vara när den bärs högre.
13 låter som samma som jag ser på pudelsidan visst ska din ras med ha mer rakare glad svans utan att bli som ett C som ligger mot ryggen?
#14 Den får bäras över ryggen när hunden är i arbete eller annars är aktiv och igång, men inte överdrivet mycket, här är en bild på min hund när han är igång; http://cdn1.cdnme.se/2308622/6-3/img_2668_copy_51e66ce7e087c365a5438b5a.png , så får den vara och även kanske en liten aning mer böjd, men inte så att de börjar närma sig ryggen eller snuddar den.
#12- Varför betyder ställa ut = Kanske till och med avla?
Det framkom väl aldrig i hennes text?
16 ne, det var därför jag skrev kanske.