Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1502 ggr
Haztparken
0

Täcker försäkringen något?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Tänkte höra med er hundkunniga om någon kanske har råkat ut för liknande eller helt enkelt bara har ett bra svar! :)

Det är så att jag har en storpudeltik, Dafne född 2010, som för ungefär ett halvår sedan fick väldigt ont i ryggen, vid länden ungefär. Vi tog henne till veterinären som röntgade och höll på och som sedan konstaterade att hon har ett ryggfel då där vid länden.

Ryggraden ska ju gå horisontiellt men där vid länden så gick den neråt i en liten kurva nedåt (alltså innåt, mot organen) och det är detta som gör ont. Veterinären sa att detta är medfött. Fanns inget att göra åt detta förutom operation men det är ju väldigt riskfullt och veterinären ansåg inte att det behövdes just nu om vi byggde upp musklerna runt detta felet.

Så det har jag gjort! Och hon har blivit så mycket bättre! :)

MEN igår var jag och min familj i Danmark vilket resulterade i att hon (och våran andra hund) var ensamma i 4 timmar (hon var då inne i mina föräldrars sovrum med grind för dörren med mat å vatten å musik för vi vill inte lämna stora henne med våran andra lilla hund då hon e så glad och studsig!) och när vi kom hem så var något annorlunda och det blev bara värre. Vi trodde att hon kanske var lite uttorkard då det är riktigt kvavt (men skinnet gick tillbaka normalt) så vi lät det vara över natten. Men på natten så var hon inte sig själv och jag låg vaken och höll om henne tills hon somnade på mig.

Dagen efter så förstod vi, hon hade fått ont i sin rygg igen! Förmodligen så har hon antingen studsat upp och ner på mina föräldrars dubbelsäng när vi var i Danmark (kanske för att den lilla alltid skäller när någon går förbi å då blev hon nog uppspelt) eller så kanske hon trillade eller något helt annat!

Iallafall så gav vi henne Metacam (som vi har på recept för hennes rygg) och vi har haft värme på länden x antal ggr. Jag har också fått bära henne upp och ned för trappor och soffor, sängar och gått sakta med henne ute (hon som annars är den som ska gå först och snabbast!). Såhär var hon första gången med ryggen också så ingen tvekan om det. Så vi fortsätter med Metacam och hoppas på förbättring annars blir det veterinär igen.

Nu till saken haha! ;) Nu när hon fick ont igen så kom jag att tänka på att kanske försäkringsbolaget kanske kan hjälpa till med betalning? Vi har ju kvitto kvar sedan förra gången och kanske behöver hon mer hjälp i framtiden/snart? Mer medicin? Detta är ju något, som veterinären sa, medfött, hur täcker dom det? Gör dom det? Jag vet också att vissa uppfödare har en så kallad 3 årig dolda fel försäkring, vet ej om Dafne hade en sådan, ska kolla, men isåfall, täcker den detta? 

Tack till er som orkade läsa! :)

CelsiusT
0

Fy så tråkigt det låter =(

Om hunden är född 2010 så har det ju liksom gått 3 år nu, så om hon inte är född väldigt sent på året så är det nog svårt att få ut något från en doldafelförsäkring (om det nu ens täcker sånt här, men det borde det ju göra). 

Kvitton från ett halvår tillbaka tror jag inte du kan göra så mkt med. Eller kostade det över självrisken? Och isf, varför användes inte försäkringsbolaget för att täcka kostnaderna redan då?

Om hunden varit försäkrad i samma bolag sedan den var liten så borde det inte vara några problem att få ut kostnaden från försäkringen vid en eventuell operation, eller behandling eller vad nu veterinären hittar på. Men man kan såklart inte garantera sånt innan, då olika bolag täcker olika saker och har olika villkor. Så det bästa är att ni ringer till ert försäkringsbolag och kollar om dom täcker kostnaderna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Haztparken
0

#1 Tack för ditt svar! :)

Hon är född i september så vi har fortfarande tid på oss tills hon blir 3 ;)

Ja jag kommer ju inte ihåg riktigt hur det gick till med betalningen vid den händelsen, vet bara att vi alltid sparar kvitton. Och ja hon har alltid varit försäkrad på samma, alltså Folksam.

Men det är också lite det jag undrade över att om det nu skulle behövas ytterligare hjälp eller något så om försäkringen tar något, då detta är ju inget varken vi eller hunden kan hjälpa.

Men jag har nu mailat hennes uppfödare (dock har det hänt att dom inte svarat men hoppas!) för å fråga om dolda fel försäkring. Vi ska också ringa till Folksam nästa vecka och höra med dom :)

CelsiusT
0

Har uppfödaren också använt sig av folksam? Om hon är född i september så tycker jag definitivt ni ska försöka kolla upp det här med doldafelförsäkringen. Jag har lite dålig koll på vad den täcker, men ni bör absolut kolla upp det.

Om just ditt bolag, med just den försäkring du har, täcker just den här sjukdomen/defekten är inget vi kan svara på via forum. För att få ett mer exakt svar på frågan får du vända dig till ditt försäkringsbolag.

Bra att du har mailat och att ni ska kontakta försäkringsbolaget.
Lycka till!

Haztparken
0

#3 Tack igen!

Förstår att ni inte kan svara på alla mina frågor, är jätte tacksam för det ni kan svara på! :)

Kom på en sak nu eftersom att det har hänt att hennes uppfödare inte har svarat mig och om man inte får kontakt med dom, kan man ändå kolla upp om hon har en dolda fel försäkring? (vet inte vilken försäkring dom använde sig av).

CelsiusT
0

#4 Ingen aning på den frågan faktiskt. Kanske.. Fråga Folksam när ni ändå pratar med dom. Du har inget telefonnummer till uppfödaren?

sarae
0

Dolda fel försäkringen ersätter egentligen inte pengar till er - utan till er uppfödare. Det är till er uppfödare som ni i så fall ska vända er för att få ut någon ersättning för ett eventuellt medfött fel i första hand. Denne använder sig i sin tur utav sin dolda fel försäkring för att få pengar från föräkringsbolaget. Ni kan i enlighet med konsumentköplagen få ersättning för eventuellt "dolt fel" från er uppfödare oavsett om denne har dolda fel försäkring eller ej.  Däremot är det lita trista i det hela att hundar liknas vid föremål i konsumentköplagen och därmed innebär det oftast att man för att "reklamera" ett fel oftast behöver lämna tillbaka "varan" skulle jag tro. Och många gånger är uppfödare inte speciellt glada i att betala någon ersättning alls och man kan behöva dra det vidare….  Men ni kan alltid ringa försäkringsbolaget och höra er för om detta är något de skulle kunna tänka sig att ersätta en uppfödare för. Vissa medfödda skador täcks ju inte.

Haztparken
0

#5 Jag är osäker.. Vi hade bara mailkontakt när jag köpte henne (förutom då när vi träffades när vi köpte henne).

#6 Oj! Detta var ju rätt så trist att höra. Liksom det är ju jag som lever med henne och måste ta hand om henne när hon är sjuk (både veterinärkostnader och fysiskt/psykiskt). Och jag blir rätt så låst i vad jag kan göra med henne, då jag kan t.ex. träna och enstaka tävla agility men hon skulle ju aldrig kunna tävla ordentligt eller ens träna då det skulle ta för hårt på hennes rygg!

Men ja, inget jag kan ändra tyvärr.., men får höra med mitt försäkringsbolag och se vad dom säger!

Tycker bara så synd om min lilla tös, blir så ledsen när hon har så ont :'(

Mystroll
0

En del uppfödare ersätter ju ändå för att dom bryr sig oavsett om det egentligen är ett dolt fel. Eller det verkar iaf vara relativt vanligt på kattsidan.

Vet inte exakta tidsgränser och så men man har inte hur lång tid på sig som helst från att ett fel upptäcks på sin "vara" till man anmäler felet. Är inte helt hundra här så kolla upp men tror att det brukar röra sig om upp till ett halvår. Har man haft omständigheter som gjort så man inte har kunnat anmäla "felet" så som sjukdom etc så tas det med i beräkning och man får tidsfrist. Som #6 säger så är det trist att djur räknas in som en vara i KKL istället för att ha en egen anpassad lagstiftning. Hade ju varit mycket bättre!

[Forest]
1

Jag tycker du ringer ditt försäkringsbolag för att se vad dom säger, man kan även höra med SKK vad dom anser, jag tycker inte det låter bra att hon har sånt medfött defekt o tänker på att inte fler valpar ska bli drabbade därmed bör man se lite hur avkommor blivit på både modern o fadernsida. Bara en tanke jag fick.

Jag kan inte mycket om försäkring o doldafel så därmed tycker jag att man kan höra med försäkringsbolaget + SKK om vad som gäller.

Haztparken
0

#8 Ja trist att djuren går som "vara".. men ska kolla upp detta! #9 Det har jag inte alls tänkt på men det är en smart tanke och något jag borde göra faktiskt!

vallhund
0

DF är en försäkring för uppfödarens plånbok. DF betalar inte ut mer än hundens inköpspris, oftast är det bättre för ens egen plånbok om det inte är ett DF. Vid DF så ersätter inte hundens veterinärvårdsförsäkring de utgifter man haft.

Det finns ett bolag som ersätter veterinärvård även för DF, under förutsättning att man själv har samma bolag som uppfödaren. Vilket bolag minns jag inte.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
1

Börja med att kontakta ditt försäkringsbolag - det är dom som ska neka ersättning för att dom säger att det är ett dolt fel. Ersätter dom, så räknas det inte som dolt fel.