Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1209 ggr
Frida B
4

Såg i fb grupp... Irriterad

Alltså när man letar hund, bör man inte tänka efter riktigt noga på vilken ras man vill ha? Är med i flera grupper på fb där hundar omplaceras/säljes men man kan också skriva att man letar hund, u name it. Men! I typ varenda inlägg där folk skriver "sökes" så skriver dom inte ras, utan storlek. "vill ha en stor hund, typ amstaff eller schäfer, men blandras utav större raser går också bra", var väldigt populärt att skriva. Amstaff och Schäfer är inte lika någonstans! Eller jo, någonstans, men det känns som dom bara är ute efter storlek och inte själva rasen. Känns irriterande och oseriöst på samma gång. Håller ni med? Eller är jag för nojig, och ni inte alls håller med mig? Varför kan det vara såhär egentligen, förstår inte folk att raser är olika raser oavsett om dom är i samma storlek?

*Ett delvis "behövde skriva av mig" inlägg detta, men kom gärna med era tankar och åsikter kring detta* :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[dynamitella]
3

Reagerar på samma sak. "Ja, jo, jag vill ju ha en mops eller amstaff eller schäfer. Eller en blandning med någon av raserna".

Låter skitbra och genomtänkt. Sen ska de ha en felfri och helst gratis hund också :)

emilialinnea
3

låter ju bara som att dom ska ha hunden för status typ… Min pojkväns kompis sa här om dagen att han skulle skaffa en rottis bara för att skrämma folk och verka tuff. Alltså hur tänker man jag bara hoppades på att han inte var seriös för vi som har retriever frågade han om de var någon kamphund som vi inte kuperat öronen på… snacka om att vara kunnig han vet ju fan inte ens fram och bak på en hund hur tusan skulle hans hund må…

/Emilia

Frida B
2

#1 ja precis, ingen har inte direkt en större summa att ge men ett kärleksfullt hem. Alltså, undra hur vissa folk tänker ibland? Visst, det finns säkert några som inte har råd att ge en större summa (bland annat vi) men då väntar man väl med att skaffa hund till man har råd? Hmm, vissa människor kommer jag tyvärr aldrig förstå mig på.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

#2 men usch, hoppas verkligen inte han var seriös…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

emilialinnea
0

nej verkligen inte alltså alla kanske inte ska ha en hund. Inte om man inte ens kan se till djurets bästa

/Emilia

Hiro
4

Stör mig skitmycket på sådana "annonser"! och:
"Jag vill köpa en Tax!"
varför?

"de är så söta"

-_-´´´´´´

[Bolten]
0

Blir också sjukt irriterad på sånt -.- väljer man ras efter endast storlek så bör man tänka om -.-

Loveradio
0

Jag håller med dig. Har också reagerat på det.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Cahira
8

Jag glömmer nog aldrig när en kille sa till en ägare av en JRT "Fan så cool hund! Kan man lära så små hundar saker.. asså typ sitt och sånt?" 

-facedesk-

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Alvin88]
1

Jag håller verkligen med, min systers sambos far skaffade en jrt omplacering. Som aboslut inte var van med barn, men det första han gjorde var att lägga hans hund i i min systersons säng där han låg för att han skulle vänja sig barn. Denna hunden har tyvärr svårt att bete sig vänligt då han får göra lite som han vill han nafsar på folk tyvärr. Det är sånna som inte ska äga små förpackningar som tror de är en schäfer eller dylikt. Men det är väl så himla lätt att välja en hund för den är liten och söt.

felzena
3

Jag håller med TS, att några av de som letar efter hundar går mesta dels efter utseende/storlek men också vad hunden kostar. Är det någon som lägger upp en hundannons på valpar/omplaceringar så börjar kommentarerna hagla in där det står något i stil med vad de är för pris på hunden.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Frida B
1

Undra vad man skulle kunna göra för att informera folk om vad som faktiskt är viktigt när man skaffar hund… Och att det är skillnad på raser, oavsett storlek.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Camia7]
2

Jag visste faktiskt inte när jag var yngre att det va olika egenskaper i olika raser. jag trodde att hund var hund och utseendet var de enda som skilljde dom åt… Fler borde bli informerade om det.. Min första blandnig var av raser jag idag aldrig skulle köpa men jag tyckte att hon var söt så jag ville ha henne… Men i dag vet jag såååååå mycket mer än vad jag visste då (som tur är) :)

[Alvin88]
1

Jag är inte helt säker att det går, för vissa vill ha en hund fort och billigt tyvärr.

Cahira
2

Då jag blir uppfödare kommer jag prata med alla valpköpare och verkligen få en klar bild över varför de vill ha just min ras, vad för erfarenheter de har osv för att vara säker på att de hamnar i rätt hem.

Kan säga att amerikanerna får svenskarna att se ut som medfödda hundproffs. :/

Då han jag bor med hälsade på i december var han helt chockad över att alla var ute och gick med sin hund oavsett väder, trots att det var snö, flera gånger om dagen, även då det var mörkt, oavsett hund.

[Alvin88]
0

Hoppas verkligen du kommer bli en av dessa som bryter mönstret hos amerikanerna :)

Cahira
1

#16 Jag hoppas det. :) Kommer göra en extremt informativ sida med hur aktiv rasen verkligen är (Collie) och bara sälja till folk som kommer ge hunden riktig motion, inte bara kasta boll på bakgården. 

Lär ha information om skötsel, pälsvård, kloklippning, tandvård, aktivering och allt annat jag kan komma på med bara för att sprida så mycket information det bara går. Utbilda mina valpköpare så jag vet att de som vill ha valpen verkligen är klippta och skurna för en vallhund även om det inte är en hardcore vallis. :) 

*edit* jag kommer såklart försöka få fram en bra mentalitet i min linje med så det gör mig ännu mer noga med vart de hamnar. *edit*

Men uppfödandet är flera år in i framtiden. Upplever så mycket jag kan i livet innan jag slår mig ned och blir vuxen på riktigt. *S*