Drag med liten hund?
Har två små nakenhundar, en CCD och en CCD/chihuahua/pomme-mix, dom ligger i4-5 kgsklassen. Jag har börjat fundera på bra sätt att träna upp deras bakdelar (ländrygg, rumpa och lår) och funderar mer och mer på drag av något slag. Den.ena fick diskbråck förra våren, och på rehab rekommenderade dom då att jag skulle låta honom dra lite extra i kopplet, främst i uppförsbackar, i sele - eftersom det skulle vara bra för hans rygg som förebyggande rehab Men då är frågan, vart hittar jag selar som passar och lämpar sig för drag? Just nu har jag Puppy Angel till båda, när vi kör dogparkour. Vill helst inte lära dom dra i dom selarna eftersom jag tycker det är störande med hundar som drar. Förstår dom skillnad om jag köper andra selar? Funderar på att isf låta dom dra lite lätt om jag åker inlines. Har ändå funderingar på att börja åka det då det är bra träning även för mig. Men hur lär jag dom att börja dra? Den ena är dessutom väldigt försiktig och vågar knappt gå framför mig på promenaderna.. Tänker mig att det bästa måste vara att börja på banvallen hemma, så slipper hundarna tänka på om dom ska svänga eller inte. Om någon har erfarenhet eller tips får ni gärna komma med dom :)
Är det wp du tänkt köra med dom? Isf rekommenderar jag verkligen att du låter skräddarsy selar åt dom. Det är jätte viktigt att selarna sitter rätt så inte kroppen belastas på fel sätt
minavitas.wix.com/kennel
Nej, inte WP utan lättare drag där jag kanske fäster en lina i ett midjemälte på mig själv och åker efter på inlines. Det är alltså en ren dragsele jag är ute efter, typ som man hartill slädhundar, gissar jag på..
Fast wp på så små hundar så börjar man inte med en hel människa utan typ en mindre kedja på ett halvt kilo som start. Men ska dom dra dig så funkar självklart inte en wp sele eftersom tyngden hamnar helt fel då,fortfarande så är en skräddarsydd sele att föredra
minavitas.wix.com/kennel
Det är jättelätt att sy sin egen dragsele:
http://yabastasiberianhusky.wordpress.com/om-drag/utrustning/sy-din-egen-sele/
#3 tanken är ju att dom i början bara ska lära sig att springa före om jag åker. Sen att dom så småningom ska få börja ta i och dra lite emellanåt, någon meter eller så. Sen successivt öka på sträckan dom drar, och hur långt dom får springa/jag åker. Funderar mest på VAD för sele dom ska ha. Och om jag måste måttbeställa med en gång innan jag ens vet vad dom tycker om det. #4 tack för tipset! Det ska jag helt klart kolla närmare på :)
#4 Den länken ska sparas, tack!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#3 Hon ska ju inte köra WP..
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#7 Nej precis därför jag säger att en wp sele inte funkar
minavitas.wix.com/kennel

icyriders syr upp på beställning. "vanliga" draghundselar till liten hund, hon har sytt en till min papillon/chihuahua på 2,5 kg. Sök på google, hon är jätteduktig :)
Björkis har billiga selar som går att få specialsydda. Vill du ha bättre kvalité finns Snowdogs som har riktigt bra selar.
Det går jättebra att låta små hundar dra. Du märker själv när hundarna blir trötta och då är det ju bara att bryta. Jag skulle tro att det bästa är att ha dem i midjebälte och att du promenerar/joggar, då kan vovvarna själva bestämma tempot. När de vant sig lite kan du köra inlines eller cykel.
Enklaste sättet att lära en hund dra är att använda en "hare", något som lockar hunden framåt. Kan vara godis, en leksak eller favoritpersonen. När hunden rör sig framåt och drar berömmer man och hejar på. Min hund tränade jag enbart genom röstberöm eftersom jag vill ha en hund som verkligen jobbar för skojs skull, men han har mycket naturlig dragvilja också, har man en försiktig hund får man belöna mer! :)