Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 3967 ggr
Sanna-Maria
0

Ny hund, men vilken ras.

Hej, vi i familjen har börjat fundera på en ny ras. Vi har ju labradorer och dom trivs vi med men jag skulle nu vilja ha en ny ras, som en egen hund 😉

Medelstora raser håller vi oss till.

Jag vill tävla i Lydnad och Agility, Bruks och eventuellt någon annan sport.

Då jag har barn så vill jag att rasen ska fungera bra med familjen.

Vi har ingen större skillnad om den hårar mycket, vi har ju vana av andra hårbolls hundar 😉

En ras som inte säger nej till arbete, alltså en ras med arbetsvilja.

Jag brukar vandra med mina hundar cirka 7-12 km per dag. Men då håller vi även på med någon annan aktivitet efter/före såsom Spår,sök,Agility,Lydnad. Träningspassen brukar antingen vara långa men inte lika ''krävande''. Men vissa dagar kan de också vara korta och intensiva.

Pälsvården ger jag det som krävs. Om det är några minuter per dag,går det bra. Men om det kan vara upp till 1 timme så funkar det lika bra. Vill dock inte ha över 1 ½-2 timmars pälsvård per dag.

Aktivering för hjärnan gör vi varje dag med våra hundar, så jag tänker köra det med min egna hund också.

Vi är en simningsfamilj och åker ofta och simmar på somrarna/vårarna/höstarna. Och vi tar alltid med hundarna. Så en hund som inte har något emot bad fastnar jag extra för.

Lekfull ras, och självsäker i sig själv.

Snäll, men inte så att den blir bästa vänner med alla personer den möter.

Inte ha en så stor vaktinstinkt. 

Tålig hundras som kan gå ut fast det spöregnar,är mulet,soligt,eller kallt.

Hehe, det kanske är svårt att klura fram något, men jag hoppas ni kommer på någon. Annars kan ni fuska lite med några punkter 😃

[Teddies matte]
5

Gillar du någon av vattenhundarna? Lagotto, Perro, Portugisen och ev. Barbeten kanske kunde vara något?

Sanna-Maria
0

#1 Portugisen och Lagotto är de enda jag gillar till utseende av vattenhundarna. Men ska kolla lite mer på dem.

Loveradio
0

Boxer eller Schäfer? Fast räknas ju som stora raser.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Reise
0

Tycker de låter som en mellan eller storpudel!

Loveradio
2

Eftersom TS vill tävla i bruks så passar väl en bruksras bäst.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Sanna-Maria
0

#5 Har funderat på Schäfer men har inte dom rätt stor vaktinstikt. Och går funkar dom till agility ?

#4 Nja, Pudel är inte riktigt jag.

Reise
0

#5 Tycker jag också!

Men så såg jag inte så stor vaktinstinkt, och lekfull.

Schäfer har lite vakt i sig, men kan tränas bort. Boxer som #3 skrev tror jag också är ett bra alternativ!

Boxer har jag för mig är lite mer lekfull och humoristisk. Kan användas i agility också, men kanske inte den ultimata agilityhunden. Mer för Bruks då kanske.

Reise
4

Collie eller Austrailian Shepherd kanske? De är lite mer smidiga bruksraser som kan användas i agility också.

Dock är de ju vallande och gårdshundar, så de kan finnas lite "larmande" även i dom. Speciellt Austrailian Shepherd.

Frida B
2

Kelpie kanske?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sanna-Maria
1

#8 Collien har jag inte fastnat för. Gillar inte dess utseende. Aussie gillar jag på något sätt faktiskt.

#9 Kelpie tycker jag är en härlig ras med bra motor,vilja. Så den har jag tänkt på mycket.

Min flicka säger Novia scotia duck tolling retriver skulle vara något. Har läst på lite om rasen och den har ju den där motorn jag vill ha. Men är jakt något viktigt. Skulle det passa ?  Är inte så insatt i rasen men hon verkar tycka det är en perfekt hundras.

[Cras]
0

en vit herdehund tycker jag låter perfekt! då bra att välja en från lite smidigare linjer och inte jättestora hundar, med tanke på agilityn :)

Har en själv som vi aktiverar ungefär så som du beskrivit, tränar mycket lydnad, en del spår och agility, förutom dagliga promenader, simning på sommaren (blötdjur som älskar att bada, det har de flesta herdar jag träffat gjort), tolka efter på skidor på vintern och annan aktivering vi hittar på.

Hon älskar agilityn mest av allt och hon har en naturlig fallenhet för det lixom, har jättebra steg och hoppar jättefint av sig självt, helt orädd för alla hinder. har tränat flera hundar förut i agility, och även de har älskat det och blivit duktiga, men ingen har vart lika snabb att fatta och älska det så mycket som min herdetjej <3 det svåra är att hon tycker alla hinder är i princip självbelönande att ta, så då inlärningen av hinderna gick otroligt fort får vi istället lägga lite mer tid på handling för utan direktiv tar hon gärna vilket hinder som helst om det finns flera att välja på ;) 
vi har ju en tik, de är oftast lite mindre än hanarna och kan tänka mig om man vill satsa på agilityn är nog tik bästa chansningen isf. min är från ganska stora linjer höjdmässigt, hon är maxhög för standarden (62 cm), men ändå smal och smidig i kroppen.

Majken!
1

Spontant föreslår jag kelpie och schäfer.

Sanna-Maria
0

#11 Vita herdehundar tycker jag om. Utseende är bara dock det enda jag inte ger så högt poäng åt. Men utseende kommer efter för min del. Så har faktiskt läst på om rasen rätt mycket. 🙂

EDIT : Tänkte på fel ras. Älskar vita herdehunden både för dess utseende och styrka,vilja 🙂

Sanna-Maria
2

#12 Kelpie gillar jag som sagt. Schäfer tycker jag också om. Är bara osäker på det med vakt. 🤔

Reise
0

Tollaren har inte lika mycket driv att arbeta för dig som tex. en bruksras har. Den kan vara lite knepig att få dit man vill, men kanske är en härlig utmaning å andra sidan - ni kan nog absolut aktivera den!

Men som tävlingsämne är kanske en bruks ras ett bättre alternativ.

Men Tollaren har absolut den humoristiska sidan ni letar efter också! Och många är badglada.

Så det är vad du själv känner att du är ute efter, tror en tollare skulle trivas hos er!

Majken!
2

Frågan är nog vad du menar med vakt. Är det hund med skärpa som du vill undvika så är du nog ganska rätt redan med dina retrievers. Skärpa kommer med både kelpie och schäfer, och även de andra bruksraserna som föreslås.

Sanna-Maria
0

#15 Ja, det var det jag tänkte också. Vi tycker ju om utmaningar här i familjen (Alla fall jag), men jag ska fundera. För vill inte ta hem en ras sedan som inte passar, eller som inte blir nöjda hos oss. Är noga med hundvalet 🙂

Frida B
1

#10 tollaren kan vara en svår ras, och visst har den motor. Men, den har inte den "will to please" som till exempel vallhundarna har. Den kan vara väldigt envis och egensinnig, och har problem med stress i mentaliteten (alltså generellt). Vilket betyder att man måste välja en bra uppfödare som helst MH-testat sina hundar.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sanna-Maria
0

#16 Med vakt menar jag som en schäfer som vaktar sina saker. Har stött på såna schäfrar som börjar morra och har även blivit biten av en schäfer då den vaktade trappuppgången. Men har också träffat härliga individer som inte alls haft så stor vaktlust. Schäfer är nog med på de raser jag kan tänka mig.

Reise
7

#19 Men de är inte vakt som i att vakta hemmet - de är en osäkerhet att vakta sina saker - alltså en uppfostringsfråga.

Kan tillägga att de flesta hundar har lite vakt i sig, mer eller mindre. Även min mammas Toypudel vaktar..

Majken!
4

#19 Om man pratar hundtermer så är det inte vakt, utan resursförsvar som du beskriver. Det är ett ganska tacksamt beteende att arbeta med, och som ras har schäfern inte särskilt mycket resursförsvar då de är samarbetsvilliga och förarveka.

Michaela-N
1

Finns ju så många raser som skulle passa! Kika på de ur rasgrupp 1. Schäfer, Australian shepherd eller kelpie, collie, bouvier, belgisk vallhund mfl

Sanna-Maria
0

#20 Jo, det var det jag tänkte. Men ägaren gick an med att man ska inte gå upp för trappan om hunden vaktar trappan. Och när jag nämnde osäkerhet. Så sa han att hans hund inte är det minsta osäker på något. 🤔

#18 Det har jag också tänkt på. Vallhundarna är kanske mer sammarbetsvilliga.

Sanna-Maria
0

#22 Tack, ska kolla in dom 🙂

Sanna-Maria
1

Har några raser här jag fastnat för lite extra.

• Australian Kelpie
  • Aussie
  • Schäfer/boxer
  • Tollare
  • Vit Herdehund
.m.m
0

Röstar på vit herdehund. Den Nättare typen som föreslogs. :) Ett bra exemplar är minst okomplicerad av ovanstående raser.

Sugar Mist
0

De Aussies jag träffat vaktar, min skulle bita någon som kommer in i huset om han inte fått tillsägelsen "Varsågod" dvs hälsa, jag ser bara för några veckor sedan när min lillebror tog med sig en kompis utan att säga något, Opsis stod och skällde och nafsade händerna och "motade" bort honom till dörren. De kan vara lite knepiga, är inte de hundar som älskar att leka med andra hundar, vad jag fattat det som. Kamplusten hos de är inte de bästa, även om min ängel hänger i trasan.

Kelpien är en ras jag ska skaffa som nästa hund, dvs om flera år, och det jag hunnit läsa på om de är att de kräver ganska mycket, inte aktiverings och motionsmässigt, utan för att funka i vardagen. De Kelpies jag träffat har inte världens bästa kamplust heller, om det vore något viktigt. Vaktande. nja, det vet jag helt ärligt inte om de är. 

Schäfern skulle absolut kunna fixa, men de vaktar precis som Aussien. De har kamplust(Vilket jag gillar), har en behaglig storlek för en vuxen, däremot för dina barn(Vet inte åldern) hade jag inte låtit gå ut med den själv, inte de första 2-3 åren iaf, pga att de är så starka, och som unghundar.. Ja.

Boxern är en fyrbent clown i mitt tycke. Väldigt flummig, rolig att jobba med. Däremot väldigt på, hoppig och omedveten om sin storlek. Min granne hade en som skulle bli tjänstehund, däremot klarade han inte provet. När min lillebror var hos grannen(9 år tror jag han var då) hoppade boxern på honom och bet honom i örat, som sagt, omedveten om sin storlek.

Tollaren har jag varit inne på att skaffa och är underbara hundar- med rätt ägare. De kan vara väldigt reserverade- till skillnad från labben -och är ganska envisa och självständiga.

VH vet jag inte så mycket om.

Nu har jag rabblat upp en massa negativa saker, men alla raser har negativa saker.

Har ni kollat på Tervueren och Groenendal? Härliga raser, tror de hade passat hos er :)

-

Reise
0

Ifall du sökte en hund hund som är säker i sig själv hade jag valt bort Aussie och Tollare - och valt antingen Schäfer eller Vit herdehund.

Det finns även bland Aussies och Tollare - men leta efter bra uppfödare med bra temperament! De finns många osäkra individer.

Sanna-Maria
0

#27 Har kollat på Tervueren, men inte Groenendal. Ska kika närmare. Bara bra att du tar fram det negativa inom raserna, det får en person att tänka om i vissa saker ibland. 

#28 Har varit osäker på just de två raserna, så ska se efter. men om det blir någon av de raserna. Så kan jag fast ta mig 2 år att leta efter den rätta uppfödaren, då jag vill ha en hund som inte är osäker/dåligt temperament.

Sanna-Maria
0

Blev intresserad av malinois,groenendal. Men undrar är det någon skillnad på hur dom är. Då dom heter olika men klassas ändå i samma ''ras'' belgisk vallhund. Har alla samma temperament ?

Sanna-Maria
0

Har en fråga med tollaren. Alla säger att de är självständiga. Men vad menas med det egentligen. Lyssnar de på sig själva istället för ägaren, eller ?

Reise
0

#30 Enligt böckerna ska dom ha det - allt är exakt samma förutom pälsen.

Reise
2

#31 De betyder att de har mycket "jag kan själv" mentalitet - dom behöver inte dig som vägvisare om du inte förtjänar den platsen. Du behöver motivera en självständig ras mycket mer än en förarvek hund.

[tiffitott]
0

Jag har en vit herdehund och jag kan säga direkt att han är alldeles för stor för att agility skulle vara hälsosamt i längden.
Däremot är han en utmärkt lydnadshund och älskar både sök, spår & upplet.
Vakt har han en rejäl dos med och även en liten gnutta skärpa. Enmanshund så det räcker & blir över, ingen hund som förälskar sig i vem som helst utan det är jag & min pojkvän som är dom enda som räknas i hans värld. Men en trognare vän får man leta efter :)

Jag tänkte annars på berger des pyrenes (stavning?). 
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/berger-des-pyrenees-a-face-rase/
Liten hund som funkar utmärkt till agility och säkart andra hundsporter också. Fast en fortfarande liten ras i Sverige.

Sanna-Maria
0

#33 Tack för förklarningen 🙂

#34 Tack för att du berättade det. Har faktiskt kollat in rasen men står att den behöver rätt så mycket miljöträning från valp, så det gör mig lite osäker. Dock ser den ut som en ras för mig. Också att den är aktiv,alert,intensiv och så gör det bara bättre 🙂

Sanna-Maria
0

Berger des pyrénées à face rase låter ganska intressant faktiskt. Har någon något att säga om rasen, så jag får mer ''kött på benen'' 🙂

Sugar Mist
0

#30 Mallen är oftast mycket, mycket mycket mer skarpare som jag fattat det som. 

#36 Härlig hund på planen, knepig i vardagen, lite som Kelpien :)

-

[Teddies matte]
1

#36 Ingen hund man skall ha om man inte har stor erfarenhet och kunskap och är mycket aktiv, skall man ha en sådan hund skall man verkligen veta vad man ger sig in på och ha erfarenhet av rasen sedan tidigare, gärna lång erfarenhet.

Extremt aktiv hund och en väldigt speciell ras. Känner folk som är väldigt aktiva, men ändå inte tillräckligt för den typen av hund och har fått stora problem. Finns en hel del brister inom rasen, så man måste vara insatt för att veta vad man får. Har enbart träffat på otrevliga inom rasen, eftersom de inte har den rätta typen av ägare, som verkligen kan ge en sådan hund vad de behöver.

Sanna-Maria
0

Tack för att ni tar er tid att svara på mina frågor. Har verkligen lärt mig lite mer nu. 🙂

[Alvin88]
0

Okej nu har jag träffat på en face rase så man ska inte dra alla över en kam, jag upplever att som teddies matte sa att det inte är någon enkel ras. Jag kan ha fel men den jag har träffat och hört om får jag en bild av att vissa bc typer kan tom vara enklare att ha som hund:)

Sanna-Maria
0

Hej, min dotter började säga att en mudi skulle ju också fungera. Och jag vet inte riktigt om den funkar i bruks. Kan man tävla med mudi i bruks. Skulle Mudi passa mig ?

Sugar Mist
0

Mudin har också väldigt mycket vakt, det finns ytterst få uppfödare i världen och är väldigt livlig vad jag förstått det som.

-

Sanna-Maria
0

#42 Det var det jag tänkte. Tack för din åsikt 🙂

Cahira
1

undrar om inte flatte kan vara nåt? eller curly kanske..?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sanna-Maria
0

#44 Ursäkta nu, men vilken ras är curly ?

Frida B
0

#45 curly coated retriever :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sanna-Maria
0

#46 Tack 😃

Nu efter att ha klurat hela dan så har jag några raser kvar på listan

• Lagotto Romagnolo
  • Australian Kelpie
  • Tollare,Mudi,Aussie (Kanske)
Qepta
0

Terven har mycket vakt i sig och skulle inte tveka att försvara sin ägare.

Mallen är betydligt skarpare än terven.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

RedMonsters
0

Har du frågor angående kelpie eller tollare, är det bara att PMa mig. 

Men jag kan säga redan nu, min kelpie är väldigt mycket enklare än av min tollare är. Han gör allt på sitt egna vis och han tycker oftast att hans ideer är bättre än mina. I lydnaden får jag växla väldigt mycket med motivering och kravställande, och han jobbar enbart för sin egen vinningsskull. Dock är han en stjärna i lydnadens självständiga moment, och i spår och sök. 

Kelpien däremot kan jag ställa krav, och repetera samma moment 1000 gånger om, utan att han tappar motivation eller attityd. Han jobbar väldigt mycket för min skull, men även för hans egna skull, då själva arbetet är belöning för honom. 

Har dock utvecklats mer som förare med tollaren, då jag hela tiden måste ligga ett steg före och alltid hitta på nya ideer och metoder. Medans min kelpie mer "gör som matte säger".

Medarbetare på brukshundraser.

Sanna-Maria
0

#49 Tror dock (tyvärr) tollaren ramlar bort från min lista. Ifall jag inte då kan ge vad hunden kräver. Kelpie är fortfarande dock på min lista. 🙂

#48 Tack för att du sa det. Det blev en hjälp på traven för mig 🙂

Sanna-Maria
1

Nu har jag kommit fram till två raser. Jag har klurat hela dagen nu och alla i familjen tror att jag fått fnatt, men det är det värt. Så, jag har kollat runt hur jag tycker raserna är,sjukdomar,mentalitet,egenskaper och så.

Här är raserna jag har kvar.

Lagotto Romagnolo

Australian Kelpie

Sugar Mist
1

Jag själv tycker att Lagotton är en bättre familjehund än kelpien, och om man känner att man vill ha mer senare, kanske även ungarna vill börja tävla och vill ha lite mer hund skulle Kelpien vara ett alternativ? :)

-

Sanna-Maria
0

Har en fråga om de båda raserna nu.

Lagottons fråga.

Hur ofta ska pälsen trimmas/klippas ?

Kelpiens fråga

Hur mycket päls löser den ?

Och en fråga om båda raserna.

Orkar dom springa brevid cyklar, för jag tycker själv mycket om att cykla. Det blir såklart först när dom är ''redo'' för det men som att den klarar av det.

Sanna-Maria
0

#52 Ungarna tävlar redan för fullt 😉

Min äldsta flicka på 14 år kör både utställning,Agility,Sök

Min yngre flicka på 11 år tävlar i Spår,Agility,Rallylydnad,Lydnad 🙂

Men detta blir ju dock min hund. Så jag ska fundera lite extra. 🙂

[Teddies matte]
0

#53 Skall man ställa ut skall pälsen skötas oftare, klippning/puts ca 1 gång i månaden, själv klippte jag min 1 gång i månaden fast jag inte ställer ut, men för att jag ville hålla honom kortklippt, numera kan jag låta det gå lite längre emellan klippningarna, men då kan man behöva reda ut tovor ibland.

Finns ju ett Lagottoforum här också, där har jag skrivit en artikel om pälsvård: http://lagottoromagnolo.ifokus.se/

En Lagotto orkar absolut med cyklande, jag cyklar ofta med min.

Sanna-Maria
0

#55 Tack för ditt svar. Ska kika in på sajten. Tack, återigen 🙂

Cahira
0

Eftersom du skriver du vill tävla kanske du kan ställa samma fråga på tävlingshundar iFokus och se vad de anser? se om du får liknande eller annorlunda svar bara för att få fler åsikter och få en bredare syn på ditt val? :) Bara ett förslag :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

RedMonsters
0

#53 min kelpie tappar för fullt just nu. Päls överallt. Självklart kan dom springa bredvid cykel om dom har en god grundkonditipn. Min kelpie ÄLSKAR det, eller ja, allt som har med arbete att göra älskar han.

Sugar Mist
0

Dåså, kör på med rasen ni själv tycker bäst om av de 2!

-

Lathundarna
0

#53 Kelpien i detta hem är konstantfällare, men har just nu en grym fällperiod. Som #58 skriver - päls överallt. Om en kelpie pallar med att springa jämte cykeln? Friröntgad och med rätt träning så är det nemas problemas. Upplever dem inte som vidare väderkänsliga, men slänger gärna på mitt eget åbäke ett täcke vid kyla (runt ca -10) för att spara lite på honom.

Har själv en son på 18 månader och det funkar bra med åbäket. Dock var han ju på G att växa i kostymen (2,5 år) när snorvalpen kom med storken (I wish…), och med tanke på hur han var som valp/unghund var det tur (en kelpievalp + spädbarn hade varit way too much för min del). Vet man bara om vad man ger sig in på och pallar vara om sig och kring sig under barn och hunds vakna tid ser jag inga problem med en kelpie i en aktiv barnfamilj. Underbar (och bitvis lite "speciell") ras - i rätt händer 🙂

Sanna-Maria
0

Tack för era svar. Men är bara tvungen att fråga. Fungerar Lagotton bra inom bruks ?

[Teddies matte]
0

#61 Vilka bruksgrenar tänker du på?

Tar man en Lagotto från en aktiv kombination så ser jag inga hinder, en aktiv och arbetande Lagotto har kapacitet och kan gå väldigt långt, visst såhär kan jag nog säga, vill man nå väldigt långt och snabbt dessutom kanske en annan ras är mer lämplig, men om det inte är viktigt att ta sig till toppen och det inte skall gå med racerfart så är det en lämplig ras, det kanske tar en aning längre, eftersom man kan behöva hitta just det träningssätt som passar en själv och just sin Lagotto och inte bara köra på snabbt och enkelt som med någon annan vanlig toppras.

Om det inte vore för mina egna dåliga tävlingsnerver vet jag att jag och min Lagotto skulle kunna nå långt, han älskar att arbeta och har kapacitet, men det är hos mig det brister.

[Forest]
0

Vad roligt att du ska skaffa dig en egen hund och det är flera som äger dessa raser som ger bra tips om hur deras raser kan passa in hos dig/er :)  Så jag säger bara lycket till med rasvalet tycker du har valt 2 bra raser som låter lovande^^ :)

Sanna-Maria
0

#62 Jag tänker mest på Sök,Spår,Rapport. Jag vill ju tävla, men bara i de grenar hunden och jag trivs i. Ingen vits att försöka lära hunden något då den inte har något intresse för det heller så. Men det är de grenar jag gärna vill tävla/träna i. 🙂

#63 Tack ❤️

Sanna-Maria
0

Jag bombar ju ner er med frågor här jag nu. Men, hoppas ni inte har något emot det.

Tycker Lagotton/Kelpien om vattenarbete. Som hämta föremål i vatten och så ?

Kelpien har jag hört att det är rätt så varierande för. Men Lagotton är ju vattenhund, så. Tänker jag rätt nu ? 😃

[Teddies matte]
0

#65 Lagotton älskar det! Det bästa som finns enligt min är vatten, så det skulle helt klart vara en utmärkt aktivitet! :)

Majken!
0

Om du tänkt tävla i brukset så köp en kelpie, resultatlistorna talar sitt tydliga språk och de är helt klart bättre ämnade för tävling på högre nivå.

Sanna-Maria
1

#66 Vad brukar du göra för ''aktiviteter'' i vattnet om du gör isåfall ? 🙂

#67 Ja, det är det jag funderar över. Kelpie är ju mer bruks och tävling på något vis än lagotton. 🤔

Sugar Mist
1

#68 Kanske för att det är just en brukshund? xD

-

Sanna-Maria
0

#69 Jo, det vet jag 😃  Kanske lät lite för hjärndöd där. 😃

[Teddies matte]
0

#68 Har inte så bra med vattenställen, så det blir mest bad när vi har tillgång till vatten, men han skulle absolut gilla vattenarbete om det fanns möjlighet, däremot vet jag de som kör vattenarbete med sina Lagottos.

Sanna-Maria
0

#71 Måste bara fråga. Vad aktiverar du din Lagotto med ? 🙂

Och ni som har kelpies, Vad aktiverar ni dem med ? 🙂

[tintilar]
0

Aussie? Collie? Belgare?

Sugar Mist
0

#73 Hon ville ha raser utan vakt :)

-

Lathundarna
0

#72 Lydnad, rallylydnad, spår, canicross, uppletande, drag, viltspår, etc. (Kelpie). #74 Då ryker dock även kelpien.

Sugar Mist
0

#75 Jasså? Vaktar Kelpien? Har inte så mycket erfarenhet så det ska jag lägga på minnet!

-

RedMonsters
0

#72 Lydnad, uppletande, sök, spår, och diverse fysaktiviteter (joggning, cykling, drag, intervallträning, sim, backträning)

Sanna-Maria
0

Lite vakt kan det vara. Men inte allt för mycket. 

#75 Canicross har jag även funderat på. Höll på med lite bakåt i tiden med vår huskyhane som nu tyvärr är borta. 🙂

Sanna-Maria
0

Måste bara fråga er med kelpies,Lagottos. Hur ofta tränar ni/Hur mycket tid lägger ni ner på det, Hur blir resultatet av träningen, Förstår hunden det ni försöker inlära den och om ni använder någon särskild metod skriv gärna ner den

[Teddies matte]
0

#79 Har tränat lite olika sporter, höll på med tävlingslydnad länge tidigare, som sagt är det mina nerver som gör att vi inte kommer så långt som vi skulle kunna göra, tränarna tyckte iallafall att vi hade stor kapacitet. Tävlingsmöjligheterna är också tyvärr dåliga på detta lilla ställe, men vi tränar på.
Har även hållit på med agility, freestyle, HTM, lite spår kan det bli ibland och numera satsar vi på rallylydnaden som börjar bli populär här och som man i nästa år kan börja tävla i, vilket vi skall göra.

Så rallylydnad kör vi ett par gånger i veckan, allt från 2 till 5 gånger i veckan tillsammans i grupp eller på någon klubb. Han är mycket lättlärd och lär sig grymt snabbt så träningen går fort framåt.

Sanna-Maria
0

#80 Det var ju roligt att höra, lycka till! 🙂

Lathundarna
1

#76 Jodå. Och de kan vara duktiga på det dessutom ;) #79 Tydlighet hos mig som förare är A och O för att nå bra, snabba och bestående resultat. Ibland måste man kunna tänka ourside the box och hitta nya vägar, och ibland kan det behövas att man "nöter" för att få nåt att sitta. Men att de är lyhörda, signalkänsliga och positiva hjälper självklart till på traven. Allvar ska röntgas på fredag så vi är satta på träningspaus tills vi vet hur det ser ut, men annars är det i regel nån typ av träning 5 dagar i veckan.

Jenniferri
0

Jag tränar agility, lydnad, rallylydnad, spår, personsök, lite olika varianter av sök, freestyle, tricks och jogging. I framtiden ska vi även köra cykling, intervallträning, uppletande och drag. Funderar även på apportering men har inte bestämt mig än. Har en Lagotto hane på 1,5 år. Jag kommer tävla med min hund i några sporter och han studsar verkligen av glädje när vi ska träna. Han älskar verkligen att arbeta och lär sig snabbt, så jag tror att det kommer gå väldigt bra med rätt träning :)

Tja, träning och långpromenad blir det varje dag hos oss men undan tag för någon dag kan komma. Kommer även börja åka till våran bk ett par gånger i veckan.

Jag har även hört från andra Lagotto ägare att de tränar bruks samt apportering i vattnet så jag ser inga hinder :)

Kan tillägga att Lagotton är sjukt underbara hundar med mycket personlighet.

// Hannah

Sanna-Maria
0

Tack för era förslag och tips,råd. Ni underlättar verkligen massor för mig. Tack återigen 🤗🌺

Sanna-Maria
0

Hej igen. Jag var på kurs idag med min ena labrador. Vi mötte även en lagotto där. Hon kom fram till mig och började prata. Vi pratade på och ja så som man gör. Sedan så böjde hon sig ner för att klappa vår hund. Och då börjar hennes lagotto morra,skälla och visa sig hotfull mot vår labrador. Hon bara skrattade och sa att han alltid brukar göra så, att han är avis. Blir lite osäker. Är det vanligt att lagotton är såhär ? 🤔

[Teddies matte]
0

#85 Som sagt finns det bättre och sämre uppfödare, särskilt förut var det vanligt med uppfödare som avlade på lite vad som helst för Lagottos i Sverige eftersom rasen blev så populär. De senaste åren däremot verkar det ha blivit mycket bättre, så bara man är noggrann är det inte svårt att få tag på en bra hund. 

En ordentlig Lagotto ska inte bete sig på det viset.

Reise
0

#85 Det där är nog väldigt individanpassat också, även bakgrund och uppfostran spelar roll. Men om de är just ett rasdrag vet jag inte, har svårt att tro det.

Sanna-Maria
0

#86 & #87 Det var det jag tänkte också. Ville bara försäkra mig om det 🙂

Arcadia
1

#86 Jag valde bort Lagotton just pga problem med dåligt temperament. Min erfarenhet av de Lagotton jag träffat är att de inte är så sociala vare sig med människor eller andra hundar. Problem med rädslor, resursförsvar mm verkar också vara relativt vanliga. Där jag bor har jag inte träffat en Lagotto som uppvisat ett trevligt temperament tyvärr. 

Klart att det finns bra och trevliga Lagottos, det förstår jag men som jag fick det förklarat för mig är Lagotton en ras som ser lite för söt ut för sitt eget bästa och som därför exploderat i popularitet och fått till följd att det avlas även på mindre bra individer. 

Så vill du ha en Lagotto, var mycket noga med val av föräldradjur och uppfödare. Se till att träffa föräldrarna och studera hur de bemöter främlingar och prata med uppfödarna.

Varmt lycka till! Lagotton är en ursöt ras! Men med vissa sociala… problem…

[Alvin88]
1

Jag tror det är som teddies matte säger att man måste vara noggran, själv stötte jag på en lagotto så morrade när jag gick ner tillbussen en morgon. Så den verkade också osäker och rädd, men teddies matte verkar ha bra koll på rasen, hon kanske kan rekomendera seriösa kennlar:)

[Teddies matte]
1

#90 Ja, ifall ts vill ha hjälp med uppfödare kan jag hjälpa till, har tipsat folk tidigare och de har blivit nöjda.

#89 Var mer vanligt tidigare med mindre bra avel inom rasen just i Sverige, men nu tycker jag det finns flera riktigt bra uppfödare i Sverige också. (Bor själv i Finland och här har jag inte alls stött på samma sak som verkar finnas i Sverige).

Ts, gå med i FB-gruppen "Vi som har Lagotto", där hittar du massvis med Lagottoägare och även en del uppfödare.

Arcadia
1

#91 Jag hoppas också på att få se många trevliga Lagottos i framtiden!

Jag stod själv i kö för Lagotto hos en uppfödare som jag fortfarande tror föder upp skapligt mentalt stabila individer :-) D.v.s. en väldigt seriös och duktig uppfödare. Men jag hittade en annan ras som passade oss bättre. Smaken är som baken…

Jenniferri
1

#85 Lagotton som beter sig sådär är helt enkelt dåligt avlad mentalt. Finns en hel del sådana idag, så man måste vara noga med val av uppfödare och föräldrar.

Min hund blir bara glad när han ser en annan hund och vill alltid gå fram o hälsa. Har aldrig gjort utfall när han har hälsat på andra hundar. Vill alltid hälsa på andra hundar före mig så han blir bara glad när jag också vill hälsa på hans nya kompis haha. Jag kan till omed leka och ge godis till andra hundar utan att han bryr sig… Fast han kan tigga en del som den mat monstret han är och vilja vara med på lek, speciellt om det är dragkamp ;)

// Hannah

Sanna-Maria
0

#91 Men vad roligt. Bor också här i Finland 😃  Skulle gärna ta emot råd på bra uppfödare här i Finland. 🙂

#93 Haha, känner igen det där med att hundarna alltid vill fram och hälsa 😉

[Teddies matte]
0

#94 Så kul, visst kan jag hjälpa till, skicka ett PM om du vill ha tips på uppfödare! :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.