Powder puff rädd för tunnlar
jag har en powder puff tik som jag gärna skulle vilja börja agility med,men hon är rädd för tunnlar, vad ska jag göra?
Lägg lite godis i slutet av tunneln? Så fort hon nosar på tunneln så ge godis och beröm. :)
tryck ihop den runda tunneln så den är kortare, ha en person på vardera sida och belöna med nåt supergott! Typ mjukost på tub :) Öka sedan längden på tunneln lagom långsamt och bygg upp modet. Ge er inte på platta tunneln förrän runda tunneln fungerar.
Lycka till!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ganska simpelt. Direkt hon ens visar intresse för tunneln ger du godis, sen jobbar du stegvis framåt. Stå även själv vid tunneln och visa att den inte är farlig.
Så kort tunnel och stor tunnel som möjligt.
En mindre rolig person håller henne som nära som möjligt, du står i slutet och har jättekul, när hon går igenom belöna VÄLDIGT mycket och bli helt överlycklig.
-
Vad du inte ska göra är att tvinga henne in i tunneln det har jag sett flera som gör o det slutar inte bra.
Jag gjorde så här. Jag la ut presenning bara rakt o platt sen la jag godis huller om buller, då fick ena hunden gå på presseningen. Sen tog jag en stol och vek presenning så den bara låg på stolsittsen o på sidorna. La ut godis även under stolen. Sen när hon såg detta så körde jag o träna in genom. Skaffa en egen tunnel som inte var så lång och hade den bara rak först även här godis igenom inkastade någon i början o flera i slutet, sa igenom o faktist så var det inga problem. Jag tog oxå hjälp av husse till träningen som fick locka lite dok inte blocka utvägen ;) Enja var först osäker på prasslet, jag träna även platt tunnel med stol+presenning :) Våran ena hund tyckte det var läskigt först att gå på prassligt det var därmed jag körde med presenning, hund nr två har jag kört på samma vis o sen tunneln men hon hade sett den andre kuta in o antar att hon lärt sig att den var ofarlig :)
#5 gud så smart med pressänning!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
6, Det har funkat här och det finns billig pressening med att köpa. Jag har kört liknande med hästarna så jag såg likheten lite på så vis att iaf prova o se om det funka :)