Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 9222 ggr
FBGKimpan
0

När betalar man handpenning?

Hallå

Jag ska åka och träffa en uppfödare till en hund jag vill ha. Valparna är 1 vecka gammal och jag kan inte direkt välja valp ännu. 

Men ägaren vill ha handpenning nu när vi åker upp. Dock så har jag blivit lovad att välja tik först. 

Så jag undrar; är det rimligt att betala handpenning redan nu om jag har blivit lovad att få välja hund först?

mvh

Fridaaaa
8

Jag hade väntat lite.
Man vill ju kunna se peronlighet osv på valparna fört. Man vet ju aldrig, kan ju vara att de tikar som är i kullen inte just passar en själv pga olika anledningar så jag hade avvaktat.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Teddies matte]
5

Hmm, jag skulle nog inte betalat handpenning så tidigt, uppfödaren kan ju inte veta om det finns en valp som passar dig redan.

Jag betalade handpenning samtidigt som jag valde valp, när de var runt 4 veckor.

Stephanie
4

Det låter lite konstigt att lämna handpenning redan nu? Som #1 säger så vet man ju aldrig, kanske det inte finns någon i kullen som passar dig? Då kan du ju inte få tillbaka handpenningen…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Jens]
7

Jag tycker man ska betala när valpen är ca 3-4 veckor. Inte tidigare och om ni inte visste så har handpenningsreglerna ändrats.

Vad händer om köparen har tingat en valp och betalat handpenning men sedan ångrar sig?

Köpet avbeställs och uppfödaren får betala tillbaka den erlagda handpenningen. Enligt konsumentköplagen har en köpare alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats. Uppfödaren kan alltså inte kräva att en person fullföljer ett valpköp, utan man har rätt att ångra sig och få tillbaka sin handpenning. Uppfödaren har i somliga fall möjlighet att kräva ersättning av köparen för vissa kostnader som har uppkommit med anledning av avbeställningen, om sådana anspråk görs måste uppfödaren styrka dessa kostnader. Du hittar denna information på SKKs sida HÄR.

Stephanie
0

#4 Det hade jag ingen aning om. Men vad är nyttan med handpenningen nu då, om man ändå kan ångra sig och få tillbaka den?

[Jens]
0

Jag tror det handlar mest om att stötta uppfödaren med inköp för att valparna ska få mat m.m. samt veterinärkostnader för det är ju en kostnad som kan vara väldigt mycket pengar i början. Dessa pengar kan man inte få tillbaka om man sparar kvitton och så vidare enligt SKK och konsumentverket.

Stephanie
4

Alltså, jag har förstått handpenning som ett sätt att "säkra" ett köp, så att en köpare inte kan dra sig ur hur som helst och skapa problem för säljaren. Om köparen väljer att dra sig ur har den även gått med på att förlora handpenningen. Har jag missuppfattat det?

[Jens]
0

Nej, du har inte missuppfattat det men nu är den rätten borttagen, tyvärr.

[Cras]
6

Eftersom uppfödaren inte är medlem i skk, så kommer du troligen inte få tillbaka handpenningen om du avbeställer en valp.

att tvinga en person att tinga en valp redan nu tycker inte jag är seriöst, bättre att vänta till 4 veckor eller senare för att få ett hum om hur valparna är. dessutom efter du har träffat mamman och uppfödaren OCH sen fått åka hem och smälta det hela och fundera! att betala handpenning för en valp är att reservera en speciell valp och en vecka gamla valpar kan du ju inte se mer än små vita falukorvar.

[Teddies matte]
6

Ja, det rörde sig om den uppfödaren, tycker du skall avstå, låter ju väldigt skumt. Man väljer aldrig valp när de är 1 vecka.

Hitta en seriös uppfödare som känns bra och pålitlig, gör inga förhastade beslut.

Tillägg: Tycker även det känns lite skumt att uppfödaren kommer fram med att låta dig välja först, låter lite som denne försöker locka dig och verkligen försöker få dig att betala handpenning i ett så tidigt skede. Visst, någon som är väldigt erfaren kan välja valp helt själv, men om man inte har stor kunskap skall uppfödaren antingen helt själv välja ut valp åt köparen eller så väljer man valp tillsammans med uppfödaren, och då skall de förstås vara äldre, inte 1 vecka.

RedMonsters
4

Oj, vad tidigt! Jag betalade handpeningen när det var klart vilken av valparna som skulle komma till mig, då var dom 7 veckor (jag fick ej välja valp). Ska du besöka dom redan nu, när dom är 1 vecka?. Det är inte så bra för valparna eller mamman…

Medarbetare på brukshundraser.

[Teddies matte]
5

Precis som #11 också säger så hoppas jag också verkligen inte att du skall och besöka mamman och valparna, utan bara och träffa uppfödaren? Valparna brukar man inte få träffa innan de är minst 3 veckor. Ännu ett skäl till varför du bör avstå, det hela verkar väldigt skumt. Är du bara där och träffar uppfödaren finns det ju ännu mindre anledning till varför denne tycker du måste betala handpenning.

FBGKimpan
0

Vi åkte dit för att träffa Mamma. Vi gick ut med uppfödaren och gick på en promenad med mamman. 

Sedan fick vi se valparna, inte träffa dem. Men se dem så att de fanns. 

Vi valde inte heller valp utan vi hade första handsval på tikarna (Det fanns 2 tikar) och det fanns två som var intresserad av tikar (jag och en annan). Vi var först, därav fick vi välja först (eller ska få välja först).

Den andra ville bara ha en av tikarna, vilken brydde den sig inte om. Så därav får vi välja först när de är 5 veckor.

Fridaaaa
4

#13 Låter inte så seriöst tycker jag av de andra att säga "det spelar ingen roll vilken vi tar". Det är en hund man ska ha länge liksom.
Nej jag tycker inte detta låter så seriös i mina öron om jag ska vara ärlig. Jag menar, det är itne säkert att någon av tikarna passar er?
Nej vänta med handpenning tills ni verkligen ser vilken hund ni ska ha.

FBGKimpan
1

Jag tog och ringde omkring lite för att vara nyfiken. Gick dessutom till en agilityklubb (för att anmäla mig till valpkurs) passade på att fråga om handpenning..

Fick nästan samma svar överallt. Att det var ganska normalt att ta betalt INNAN valparna ens hade blivit födda, om det handlade om lite svårare raser att få tag på etc 

Så att hon tog penning innan de var 5 veckor tyckte inte klubben var något konstigt utan positivt. Det betydde att hon var väldigt seriös och ville att köparna skulle vara lika seriösa tydligen.

Konstigt att man får sån här respons ifrån forumet och ett helt annat ifrån andra uppfödare / agiligtyklubb.

Fridaaaa
5

#15 Konstigt svar av dem tycker jag. Brukar vara tvärtom, att man ger handpenning tidigt på valpar eller ofödda valpar just om det är en ovanlig ras eller om man vill ha just efter den kombinationen, inte annars.

FBGKimpan
0

#16 Ja precis och det är eb relativt ovanlig ras jag ska köpa

[typellisch]
3

Jag kollade på min hund 3 veckor innan hon kunde komma hem till mig (arbetade sista veckan när hon vart leveransklar) och hade med mig handpenningen.. jag vart störtkär i min hund och betalade gladligen handpenningen. Och då var hon 6 veckor med andra ord. Det anser jag okej, möjligen om hon var 5 veckor med. Men inte innan..

Fridaaaa
2

#17 Ok inte lätt för andra att veta 😉
Jag hade dock inte gjort det, oavsett hur ovanlig den är. Jag vill kolla personlighet osv på valparna först 🙂

Sugar Mist
4

#15 Men va? De flesta seriösare uppfödare som jag mött låter valpköpare sätta upp sig på en intresselista innan, så har man "förbokat" en valp, men handpenningen betalas oftast inte förrens 5 veckor då valpen har fått lite mer personliga drag och man själv får träffa de och se vilken man klickar med. Vissa tar inte ens handpenning utan lovar valpen till en.

-

[Jens]
0

#9 Om man gör ett avtal med seriösa papper så råder konsumentvägslagen ändå. Det kan man inte komma ifrån även om man inte är med i SKK.

LinaK
4

Ja inte vet jag vad det är för personer du har pratat med angående detta. Min vän som är uppfödare släpper inte in valpköpare i huset förrens valparna är runt fyra veckor, det kan vara stressande för en nyförlöst tik att ha folk springande i huset som tiken inte känner. Även uppfödaren till min andra hund har fyra-fem veckors gräns. Och jag vet andra uppfödare som gör så. Och först då betalar man handpennigen. Så det "din" uppfödare gör skulle jag inte säga är särskilt vanligt. Dom flesta här inne talar ju också av egna erfarenheter och jag tror ingen sitter här och ljuger och jäklas med dig. Själv tycker jag det osar skumt om detta men jag väljer att önska dig lycka till med allt.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Cras]
1

#17 nu är det ju inte en ovanlig ras du vill ha. Det är en vit schäfer och det dräller av dem överallt tycker jag. massa annonser jämt om vuxna ompl och valpkullar. ovanliga kombinationer är det inte att tala om när det inte handlar om en riktig ras.

främsta anledningen att man inte ska hälsa på valparna och mamman innan de är 3 veckor eller äldre är smittorisk, ni kan bära på något som gör valparna sjuka, för så här små har de inte så utvecklad immunförsvar än. därför borde ni inte ha umgåtts med mamman heller, som nu kan potentiellt bära med smittan till valparna ändå.

[tiffitott]
3

Har aldrig hört om någon som betalat handpenning när valpen bara är 1 vecka. Hur ska man då veta hur valpen/valparna blir?

& vadå "se så valparna fanns"?
Låter som det är något skumt med den uppfödaren. Vänd dig till en skk ansluten istället