Ni som kan det här med färskfoder
Ni som kan det här med färskfoder:)
Visst ska man ge valpen lika mycket som en vuxen hund?
Om valpen kommer att väga 7kg ska man ge för 7kg då?
Magsäcken är inte lika stor på en valp som på en vuxen hund. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ungefär så ja, sen får du anpassa fodergivan efter individen, kan hända att just din valp behöver mer/mindre än standardgivan
minavitas.wix.com/kennel
okej hur räknar man ut hur mycket dom ska ha?
Man brukar räkna på 2% av vikten så för en hund på 7kilo blir det 140 gram
minavitas.wix.com/kennel
Haha jag läste fel 😂 ''Om valpen kommer att väga 7kg ska man ge 7kg då?'' läste jag.. haha!
Men som #4 säger. :) Men det är mer riktlinjer.. vissa kan behöva mer mat och vissa mindre. :) Min hund får cirka 110 gram/dag. Jag orkar inte vara petnoga så ibland blir det mer och ibland mindre. ;) Ibland kan det alltså bli 100 gram/dag och ibland 115 gram/dag. Det funkar bra och det är det viktigaste. :) Man ska hålla koll på hullet, så länge hullet är bra så är fodergivan bra.
Tack:) hur räknar du ut det? :)
Haha oops jag läste fel jag med! 😊
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vikten gånger 0,2
minavitas.wix.com/kennel
För valpar rekommenderar man ibland 3%, särskilt om det är av en liten ras :)
/ Anna och Tage
Blogg: annasthlm.blogspot.com 
#9 man brukar räkna antingen 7-10% av valpens nuvarande vikt (kommer inte ihåg hur många procent) eller 2%av den förmodade vuxenvikten
minavitas.wix.com/kennel
#10 Carl som jobbar med märket vog och hundemat rekommenderar 3% av vuxenvikten till valpar :) Vet inte hur det är med andra märken dock!
/ Anna och Tage
#11 kan säkert stämma på många individer. Själv ger jag 4% av förväntat vuxenvikt till min unghund
minavitas.wix.com/kennel
okej jag ska köpa en sheltie så ska jag gångra 3%? eller vad tycker ni är bäst? jag vet juh inte hur stor den kommer att bli men gissar att 7kg är ganska genomsnittlig vikt?
Börja med 7 gånger 0,03 bör bli ca 150 gram, blir valpen för smal, ge mer blir den för tjock, ge mindre.
minavitas.wix.com/kennel
Okej tack :)
men det är på en hel dag?
#14 Vet inte riktigt hur du räknar, 3% av 7 kilo är 210g :)
#16 Det är på en heldag.
/ Anna och Tage
#17 Jag räknade inte, tänkte på tok fel, hade räknat ut 2% på 7 kilo och fick för mig att det var 3% jag räknade. Min hjärna är inte med idag märker jag, bra att du uppmärksammade mitt misstag
minavitas.wix.com/kennel
#18 Hihi ingen fara, tänkte bara så att ts ger rätt mängd :) Trevlig helg!
/ Anna och Tage