Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3903 ggr
[saga@]
0

Blir galen!! varför gör han så?

Min valp är väldigt lätt att ha och göra med på dagarna när det bara är han och jag hemma men när min sambo kommer hem blir det ett rent helvete! då är han sjuuukt billig! han pissar tre gånger på fem minuter INNE,  och han biter på allt och tar allt han inte får ta och skäller och bara gnäller och gör massa skit!! blir tokig!!!

Varför gör han bara massa skit när sambon kommer hem?

Maja2
0

Det du kallar "en massa skit", vad innebär det egentligen? Är det så att valpen sovit mycket under dagen, och därför är sugen på lek och bus när sambon kommer hem? Är det sambon som busar mycket med valpen och därigenom får den förväntningar om lek?

[saga@]
0

massa skit som att bara göra hyss! sånt man nte får göra.. han hälsar bara på valpen, inget annat

Maja2
0

Hur gammal är valpen? vad är det för ras? Hur länge har ni haft honom?

russin
4

Låter som en normal busig valp. Framförallt nu när det är varmt, så får valpar ofta bus-fnatt kvällstid och går igång rejält🙂

Mina hade sina galenrace mellan 21-23 på kvällarna första året, men det lugnar sig - så småningom😃

[Teddies matte]
1

En helt normal valp, så är det att ha valp, de är mer eller mindre jobbiga ibland.

Lär hunden slappna av, ta ut den tillräckligt ofta och ha inte fram saker som hunden inte får tugga på.

Swadika
0

min valp, 5 månader får sitt valpryck när min pappa kommer hem runt 17. Nu är han ganska snäll och han ryck är att springa runt i lägenheten och hämta alla leksaker, springa ut och springa fem varv runt trädgården och leka med leksakerna igen. 

Alla valpar är olika :) Vissa är extra busiga och andra helt lugna, de är individer och du har nog en ganska busig valp :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[saga@]
0

men varför börjar han helt plötsligt pissa inne när sambon är hemma? han gör aldrig det när bara jag är hemma.. han pissar.. sambon tar något ifrån han som han inte får ha.. går och pissar.. skiter inne och gör lite mer hyss.. men gör aldrig inne på dagarna..

[Alvin88]
0

Ja som flera personer är inne på han kanske blir så exhalterad när din sambo kommer hem så att han kissar för att han blir så glad. Har du testat med att möta din sambo ute och ni tar en liten promenad när de träffas kanske hinner han lugna ner sig:)

[Teddies matte]
1

#7 En hund/valp som blir väldigt uppjagad kan börja kissa på sig, faktiskt stött på det flera gånger bland vinthundar.

Lugna ner situationen när sambon kommer hem, se till att valpen inte blir så upp i varv. Valpen gör inte några hyss, hundar kan inte tänka i såna banor, allt har en förklaring.

Swadika
0

Min hund kissade på sig i helgen när han träffade en jätterolig hundkompis som ville leka med honom. Vet många hundar som har gjort likadant att de kissar på sig för att de blir så glada :) Och din lilla är ju bara valp och kan inte riktigt hålla sig än :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[saga@]
0

Okej :). inge kul att sambon ska vara förbannad varje gång han kommer hem.. men får säga att det är vanligt

[enalice]
10

Säg att din sambo att den är valp. Att bli förbannad är bara… Alltså. Det är som att bli förbannad på en bebis som kissar på sig. Precis lika logiskt -_-

Och om han blir förbannad PÅ valpen är det klart att valpen fortsätter få ryck, det är en vanlig strategi bland hundar för att "lugna ner" matte eller husse. Tänk på hur många hundar gör när ägaren försöker fånga in den och är arg och hunden bara springer och kastar sig fram och tillbaka och gör lekinviter? (dåligt beskrivet, men rätt vanlig situation så hoppas du förstår). Det är PGA att ägaren är arg och det hunden gör är normalt hundbeteende för att lugna ner en annan hund eller människa, lätta på stämningen kan man säga.

Dessutom så får valpar ryck ibland utan anledning. Även vuxna hundar såklart, men speciellt valpar. När din sambo kommer hem så "händer" det ju något speciellt, klart valpen går upp i varv efter att ha varit hemma med bara dig hela dagen. 

Testa att gå ut och gå när din kille kommer ska komma hem så att valpen kommer hem till honom istället för tvärt om, och kanske dessutom är lite trött efter promenad och lek?

CelsiusT
2

#11 Att han blir förbannad hjälper ingenting. Försök att se situationen som normal och sånt som livet är med valp och lös det därefter.

Tex som någon nämnde med att möta husse ute. Rasta av hunden ordentligt innan ni går in. Att husse inte blir arg (sånt kan jaga upp hunden), att husse tex går och sätter sig och tränar passivitet med hunden eller (om hunden blir stressad av det) att husse går och sätter sig och du övar passivitet med hunden. Att hunden inte får möta husse i hallen (bäst är ju då om ni möter husse ute, tex att han ringer när han är på g). Om hunden snor saker så kan man tex föregå den genom att ha något att ge hunden. Om husse kommer och hunden då hämtar all möjlig skit för att få uppmärksamhet så är det bättre om husse har en leksak i beredskap när han kommer hem, som han ger till hunden. Eller att du ger hunden en leksak. Många gör så när dom kommer hem att dom ber hunden ha något i munnen, det gör många hundar lugnare.

Man får lösa situationen och ta det för vad det är. Jag menar, hade ni haft ett barn som började skrika varje gång pappa kommer hem så kan man ju liksom inte bli arg på barnet utan då får man ju helt enkelt trösta. Samma här, man får ta det som det är och lösa situationen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[TeamGolden]
2

Ta det lugnt - han är valp! 

Vi har alla stått där clueless de gånger valpen är ett litet monster, men det hjälper inte att skrika eller ge liknande bestraffning (speciellt inte om hunden inte förstår vad ni säger). 
Det är så uttjatat men måste få säga att det är nu nu ska bygga upp en toppenrelation, för den delen blev tyvärr lite på kant när jag skaffade min första valp (och säkert många andra med sin första valp) så ta det lugnt, sluta gorma på honom, ta det hela med en lugn attityd, han har än så länge en riktigt bra ursäkt till allt han gör, och det är att han är valp!
Valpar kan vara riktigt monster ibland, vet när min lillla odåga höll på vrida av fingret på mig, det var en pina att sitta där och inte skrika rakt ut av smärta, men ett lite valpbitet finger senare var det glömt. (man får inte vara långsiktig med de små livet, då fattar de absolut nada) 

Så ta det hela med ro, vissa har en hemsk valptid medans andra lyckligtvis lyckades få en väldigt bra valpbit med tidigt rumsrenhet och allt var dans på rosor. Men en valp är alltid en valp, så andas ut, sluta med att bli förbannad ja, försök att hålla ut genom valptiden!) 🤪

[daytona]
1

Eller så säger du till din sambo att när han eller ngn annan som kommer att ignorera valpen….låtsas som den inte är där o bara gå förbi den. Inte uppmuntra o klappa den när den blir på det viset. En glad hund är inte alltid glad utan ibland stressad i dom situationerna…Tänk på det :) När den är lugn igen, då kan ni klappa den.
Att bli förbannad är bara onödigt…det är en valp, en bebis. Som att bli förbannad på ett barn som råkar kissa/bajsa på sig under potträningen…

Även om du skulle möta din sambo ute, säg åt honom att ignorera valpen….det är mina tips från mina erfarenheter iaf :)

lycka till

/marie

russin
1

Plocka undan saker valpen inte får ha och om den får tag i något, så byt mot annat roligt så ni slipper bråka. Att idka byteshandel är mycket bättre än att bli arg på en valp som inte förstår. Kissandet kan mycket väl ha att göra med om din sambo blir arg.

Det är även så att ju mer en valp rör på sig, desto lättare och snabbare blir den kissnödig = kissar oftare.

Intehärutandär
1

Valpen är inte svartsjuk? Det var min allra första tanke, innan jag läste hela tråden. Han har dig för sig själv hela dagen, sedan kommer husse hem och Du kanske ägnar mer tid åt honom? Lagar mat och äter middag, kollar på teve, pussar osv. 

Min är 10 månader och kissar på sig ibland med i ren upphetsning för han är mitt uppe i en lek med grannhunden. Inga pölar, men några droppar har jag sett på farstun t ex.

minbebis
0

Inte läst svaren ovan. Men min hund när den var liten hade jätte lätt att kissa när typ min moster kom för hon blev så glad. Så kunde bli jätte irriterad när folk gullade och lekte när dom kom hit för det slutade med att jag fick springa ut eller att hon kissade inne. Blev nästan galen men ju äldre valpen blir ju bättre kan den hålla sig. Så fort han kommer in kan du ju gå ut och rasta av eller att du möter honom ute kanske.

Driva
1

Om din sambo blir förbannad känner nog valpen av det och blir då nervös och kissar inne. Inte alls konstigt med valpar. 

Testa istället att ta en mysstund allihopa och verkligen bara slappna av istället.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Princesseen
0

#0 hur går det? Har det blivit nå lugnare? :-)