lära hund stanna
Hur har ni lärt eran hund Stanna?
Är det så tydligt att sätta hunden ner, säga stanna och gå ifrån några meter o berömma. Den fattar ju knappast ordet i detta stadie och att den gör rätt som sitter kvar?
Någon som fångat in beteendet?
Har Kontraktkontraktet och Eva ger tips om att fånga in det, exempelvis när man ska kasta en boll, att man inte kastar den alla gånger, så brukar ju hunden stanna upp och ''vart tog bollen vägen?''
Börjat göra detta och klickar då när han stannar upp.
Men vill veta hur ni här gjort :)
Jag har använt mig av omvänt lockande när jag tränar in beteenden jag vill ha stadga i. Successivt flyttar jag mig längre och längre ifrån och går tillbaka för att belöna, flyttar bort, belönar osv osv. Det har tagit ganska lång tid för min tjej att fatta vad jag menar.. men i nuläget klarar hon en 10 min lång platsliggning med måttliga störningsmoment runt omkring.
#1 Har gjort samma :)
Fast du pratar om två olika stanna! Det som du skriver om först och även #1 förklarar, är stanna kvar. Det Eva Bodfäldt menar är stanna som i stopp!
Vilket av dessa är det du vill lära in?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Jag bad min hund sitta ned, tog ett steg bakåt och sen direkt mot henne och berömde. Upprepade ett antal gånger. Sen la jag in kommandot och tog två steg bakåt och sen fram och berömma om hon stannade kvar. Upprepade. Sen började jag säga ordet även när jag gav godiset (''Stanna, bra tjej! Åh så fin du är!'' och ja, det hjälper oss enorm). Sen gick jag till ett annat rum och direkt tillbaka till henne, massa beröm om hon stannade kvar. Sen drog jag ut på tiden osv.
Man får börja i pytte steg, sen brukar de lära sig väldigt fort. Börjar med att säga åt vov å sätta sig sen säga tydligt stanna och hålla upp handflatan framför hunden. Backe ett Pytte steg gärna sittandes på huk så huden inte följer ned dig. Ge godis direkt första gångerna, låt den stanna bara 2 sekunder, sen utökar man både distansen och tiden hunden ska stanna. Märker man att hunden inte stannar så har man gått för fort fram, då får Man backa. Glöm inte massa beröm. Ska ju vara super kul å lyda :)