Vilken ras söker jag?
Nu har min familj börjat gå i hund tankar om en ny hund. Men det är lite problem om vilken ras vi skall välja. Den kommer mest att bli min och jag vill träna aktivt (kanske tävla) i agility, freestyle, flyball och frisbee, vi har ju som sakt en Ungersk Vizzla men hon börjar bli lite gammal och trött så den orkar inte hänga med på allt vi gör, och hon går inte att ha lös pga. Jaktinstinkten. Promenader blir det ca 6-8 km om dagen oftast i skogen. Vi vill ha en mellan stor hund från 35-45 cm. Jag själv är fjorton år, vi bor i en villa med stor tomt. Det skulle vara ett plus om hunden gillar att simma, gå i skogen, att hunden vill jobba med sin matte och ett jätte + om den är föremåls-sugen. Jag skulle även vilja prova på lydnad och lägga spår. Ps: min mamma har haft hund hela sitt liv.
Labrador :) Portugisisk vattenhund är raser som stämmer in på vad du beskriver.
Någon vattenhund eller retriever/spaniel låter passande, kolla in grupp 8. Lagotto, Perro, ev. Barbet och Portugisisk vattenhund kan passa, vad gillar ni dessa?
Retriever raserna gillar ju hela familjen. Sen är ingen riktigt förtjust i långhåriga raser. Mamma gillar Drentsche patrijshond, vad tror ni om denna? Pappa och jag tycker mycket om Kelpie, aussie, Curly coated retriever och Australian Cattledog. ----- Tack för svaren :)
Synd att du inte vill ha en något mindre hund (men kraftfull), för lancashire heeler är en superkul fartig ras och som har mycket av dom egenskaperna du söker🙂
Min ena tös, som är av det lite av det större slaget och ett riktigt muskelpaket och med en enorm vilja att jobba. Ca 28 cm i mankhöjd och 8,2 kilo muskler😉
Tycker de låter som att en kelpie hade passat er :)
#4 vad fin! Mamma blev ju stört förtjust i rasen, så vi skall läsa på den.
Pappa tävlings cyklar och mamma orienterar, så på det skulle hunden få vara med på också. :)
Låter som ni är en aktiv familj, av det du/ni vill göra så kanske även en mellanpudel kan vara något att fundera lite på. Det här är från SKK hemsida om just pudel som jag tycker är bra skrivet om hur rasen är.
Användningsområde
Rasen är i första hand en glad och sportig sällskaps- och familjehund. Den trivs med familjelivet och vill vara med i det som händer och sker. Den är en utmärkt hund för ungdomar att arbeta med och är en mycket populär utställningshund som alltid väcker uppmärksamhet. Den är även en agilityhund av rang, liksom framgångsrik lydnads- och brukshund. En Pudel hänger med på allt. De två första hundarna av icke-bruksras som blev bruksprovschampions var faktiskt pudlar, en stor och en mellan.
#10 Av ren nyfikenhet: Hur fungerar det med en så liiiiiten hund om man t.ex. vill träna löpning eller liknande? Tänker att TS föräldrar håller på med orientering och tävlingscykling, blir det inte svårt för de små benen att hänga med?
Sanslöst charmiga hundar har du i alla fall! :)
TS: Vad härligt det är att för en gångs skull läsa en sån här tråd där det är en riktigt aktiv familj som vill ha en kompis! Där man kan ge tips "på riktigt" och inte bara behöver hänvisa till rasgrupp 9.
Jag tycker ju också att en retriever av något slag låter som en kanon kategori att leta i. Sedan är även jag extremt förtjust i mellanpudlar, roliga och smarta hundar med mycket "go" i!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#11 - min bruna skulle nog inte klara det, men hon är liten även för sin ras. Min svarta skulle helt klart kunna hänga med orientering utan problem, men inte tävlingscykling (vanlig cykling skulle hon älska) - där kommer nog de korta benen….till korta😃 Men ska personen hålla farten som i tävlingscykling är det nog inte många raser som kan hänga med på någon längre stund oavsett skulle jag tro.
Övrigt så finns ju kelpie - samma typ av hund som heelern, men större då och med längre ben och kanske inte riktigt lika tuff som heelern ofta är.
#12 Nej, just tävlingscykling finns det nog inga hundar som kan hänga med på längre stunder såklart. Tuffa små hundar är de, heelerna, i alla fall!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#13 - det är oerhört roliga hundar. Även om jag fått mer grå hår sedan dom kom in i mitt liv, så har jag även fått mer skrattrynkor😃
Pudel o Kelpie är väldigt fina raser som jag tror skulle passa er :)
Hänger gärna med på allt och har mycket fokus
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
Jag tror då inte Kelpien skulle passa. Dom kräver (enligt min erfarenhet och uppfattning) mer än denna familj kan erbjuda. Min kille skulle inte må bra alls i ett sådant liv, han kräver att jobba bruks och använda nosen mycket! Av ett liv som den här familjen kan erbjuda så skulle min kille (även andra rättavlade kelpies) bli väldigt uppstressad. Rasen kräver även väldigt mycket utanför träningsplan i vardagen och där är dom oftast inte särsklit lätta individer! Väldigt starka och snabba reaktioner på väldigt liten händelse är rätt typiskt rasen. En Kelpie utan tillräckligt med styrning blir ett rent h*lvete! Hur ska ni göra när du flyttar hemifrån, tar du med hunden eller stannar den hos föräldrarna? Om den följer med dig, hur ska ni göra på dagarna när du jobbar mycket? Sånt måste tänkas över. Kelpies är aktiva långt upp i åldrarna. Min kelpie är fortfarande är väldigt ung och jag kan säga att hans valpperiod är extremt jobbig. Där är aldrig en lungn stund här hemma och han vill absolut inte leka för sig själv så man måste hålla på med honom större delen av dygnet. Han nattsömn har under flera månader varit mellan 01-05, nu kan han ibland sova till 05.30-06.00. Han biter i allt och jag är helt sårig efter hans tänder. Han håller redan koll på allt och kräver redan nu mycket fysisk och psykisk aktivitet. Han är en väldigt tuff och skarp kille som är alltifrån förarvek. Tänk detta ihop med rasens andra egenskaper och deras väldiga arbetsbehov. Det är på inga vis en lätt ras. Tyvärr är kamplusten rätt dålig hos rasen men om man letar efter rätt linjer så får man tag i även det. Krut (min) har kamp som en malle. Sen finns ju väldigt mycket positivt om rasen också. Dom är helt fantastiska på träningsplan och där har dom fokus som attan. Att träna en Kelpie är inte som att träna en BC, man kan inte upprepa samma sak om och om igen utan dom behöver variation och bra motiveringar för att fortsätta. Men dom otroligt roliga att träna och väldigt lättlärda. Sen vill dom alltid vara nära (så nära som att sitta i knät). Pussiga och hoppiga är dom också. Dom säger aldirg nej till aktivitet. Och är posetiva och glada till allt. Pasiviteten måste alltid jobbas med. Min kille är en rätt vanlig (möjligen lite aktivare) Kelpie. Om man vet vad man köper så finns det inget underbarare än att ha Kelpie men annars så står man nog inte ut. Nu kan jag inte skriva mer för Krut tröttna på sitt märgben och vi ska ut och träna. :)
Sajtvärd för Valp & unghund
Mvh Mika
jag håller med ovanstående inlägg, många aktiva raser behöver få träna huvudet mer än just moion. Men som nån klok skrev, vit herdehund. Jag tror rasen skulle passa ea familjen:)