Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1254 ggr
Sigriiid
0

Hund nr två... svårt!

Jag har börjat fundera lite på att skaffa hund nr två men jag har suttit lite fast nu i ett par veckor och kommer inte vidare…

Jag väljer mellan två raser. Antingen om det blir en kooiker till eller en betydligt större holländare, hollandse herdershond.

Hunden jag har idag en liten kooiker på 34 cm och väger knappa 7 kg. Med Bira kör jag agility, rally och utställning ibland men planen är även att komma igång med tävlingslydnad, freestyle och viltspår. Skaderisken för henne ökar ju markant om jag skaffar en 20-kilos vovve jämfört med en i hennes storlek. Detta är väl egentligen det som talar mest emot för en HH, jag är otroligt rädd om Bira! Samt att de kanske inte få ut lika mycket av varandra som om de vore jämnare i storlek?

"Grundplanen" med hund nr två är att satsa på bruksgrenarna, utställning, tävlingslydnad samt ev agility. Anledningen att jag vill ha en större hund är att jag gärna cyklar, åker skidor, vill prova på drag mm och där är Bira inte helt rätt. Samt att jag hade en terv innan och skulle gärna ha en hund i liknande stil igen. 

Samtidigt som jag känner att jag är lite flexibel och istället kan köra andra grenar med en kooiker till… Har ju flertalet grenar som intresserar mig och det optimala är nog att ha tre grenar per hund som man tävlingssatsar på och resten bara "leka med"…

Fördelen med kooiker är ju att de är mindre och lättare att ha med sig och hitta hundvakt åt + att det verkligen är en ras jag fastnat för och numera är rätt bra insatt i.

Någon som har några tankar?

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

:')
1

Tror inte chansen att hon kommer skada sig ökar så extremt mycket. Varför skulle den? Jag vet flera och har sett flera som har en stor och en liten hund utan att den lilla har skadat sig. Skadan skulle isf då vara att den större råkar klämma den mindre eller så.

Men jag kan ha fel :)

[Nightcat]
0

Om den stora hunden växer upp med den mindre hunden lär den sig att ta det försiktigt. Min hund på 30kg har en kompis som är hälften så stor och väger 12kg. De leker som tusan och avgudar varandra 🙂 Har varit bästisar i snart 6år.

russin
1

Jag har nu två hundar av samma ras och dom har otroligt mycket utbyte av varandra. leker, busar och har kul🙂

Har haft hundar av olika raser, men även om dom fungerat väldigt tillsammans så har dom inte haft lika stort utbyte av just varandra när det kommer till lek.

Allting beror ju på vad du själv vill göra med hunden. Även med om din hund tillräckligt mogen att säga ifrån till en burdus valp av större slag ? Annars kommer du få styra upp det då det självklart finns en skaderisk med en yster valp av större slag och en mycket mindre vuxen, men oftast brukar det gå bra. Själv vill jag nog däremot att om jag har en lite och ska skaffa en större ras - att den lilla har ordentlig pondus nog att säga ifrån. Risken finns annars att den blir en "lektrasa" där man själv får gå in och bryta om och om igen.

[Teddies matte]
0

Att hon skulle skada sig tror jag inte du behöver vara orolig över. Vill du tävla och gärna komma långt tycker jag du skall satsa på en Kooiker till, de holländare jag träffat har inte varit särskilt snabba och bra på agility eller lydnad, visst var de duktiga, men inte om man satsar lite högre, de jag stött på har varit ganska sega och lite tröga i tanken, men säkert varierar det inom rasen.

Em_
0

Jag har två hundar, den äldsta väger 6 kg och valpen väger ca 15, på väg mot 20 kg. Valpen har varit klumpig och rätt oförsiktigt, det har varit nära ögat ett par gånger. När han insåg att den äldre hunden inte kan lägga någon vikt bakom sina "nej, jag vill inte bli runt kastad som en leksak"-signaler slutade valpen bry sig om de. Det är ju så kul att busa! Nu kan valpen behärska sig hyfsat när han leker, men det syns på den äldre hunden att han absolut inte uppskattar brottningsmatcherna. 

Pga detta struntar den äldre hunden mest i valpen, de har inte blivit bästa kompisar som jag hoppades. Annars går de bra ihop och om de har en leksak mellan sig kan de leka lite grann. Jag hoppas att de ska få ut mer av varandra nu när valpen börjar mogna. Precis som dig ville jag ha en annan ras av tränings/tävlings skäl och ångrar mig inte, men jag har lite dåligt samvete för att jag inte fixade en bättre kompis till den första hunden.

Det jag vill ha sagt är att det finns inga garantier för att två hundar automatiskt blir bästisar och att en klumpig, busig valp kan absolut råka skada en mindre hund. Det kan säkert gå superbra också, men jag fick bara höra hur fantastiskt bra det skulle gå, och så gjorde det inte det. Kan vara bra att vara beredd på det scenariot också :)

Sigriiid
0

Tack för era svar! :)

Bira är en mycket språksäker och tydlig liten tik. Lägger någon av hennes större kompisar (10-15 kg) en tass på henne eller brottas för hårt så får den snabbt veta att det inte är okej. Hon har blivit översprungen ett par gånger i sitt liv och vill absolut inte råka ut för det fler gånger. Hon är mycket tydlig med det :P Så hon skulle sätta mycket tydliga gränsen mot valpen, det är jag helt säker på.

#3 Vad kul att höra att dina trivs så bra ihop. Det vill jag ju gärna ha. Två bästisar och inte bara två "rumskompisar"…

#4 Ja, planen är att tävla och komma långt förhoppningsvis. Vad tråkigt att du mött sega holländare, är det kortisar du mött? Jag är inte så jätteinsatt i holländarna ännu men det verkar variera stor inom rasen.
För att tillägga så är det en långhårig holländare jag funderar på btw.

#5 Tack för ett mkt givande svar! =)

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

[Teddies matte]
0

#6 Det är långhåriga jag träffat, kortisarna verkar däremot aningen fartigare.

RedMonsters
0

Jag har också fått uppfattningen om att långhåriga HHs är segare, medans korthåriga påminner mig om mallar. FART är något dom har.

Rent spontant känner jag att en kooiker är 10 gånger bättre än en långhårig HH. Kör på en korthårig om du vill ha en "riktig" holländare.

Medarbetare på brukshundraser.

minbebis
0

Vi har en 25kg valp och en 3 årig Chihuahua som väger lite mindre än 2kg, samt en 11 årig hund på 9kg. Vet inte vad som skulle kunna gå fel, hon växte ju upp med dom så kan bara säga fördelar om det. Dom mindre är inte så lekiga av sig men det ser så gulligt ut när dom inte setts på ett tag och chihuahuan stor på bakbenen och som pussar varandra och så.

nlinds
0

Jag har en Schäfer (väldigt stor) på 11 månader som väger ca 45 kilo och en Chihuahua valp på 11 veckor som väger 500 gram, det går hur bra som helst :) Gäller bara att hålla koll i början.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Christelle
0

Själv hade jag nog inte skaffat en mycket större hund. Hundar av jämnare storlek har bättre utbyte vid lek med mera enligt min erfarenhet. Men stora och små hundar kan gå ihop utan problem, de kan bara inte leka med varandra på samma sätt. Huvudsaken är att du hittar rätt hund och individ som kan passa in i flocken.

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

[Nalle-]
0

Jag har en bichonblandning (ca 10 kg) sedan tidigare och valde att skaffa en storpudel. Jag tror inte att dessa kommer ha lika stort utbyte av varandra som om jag skaffat en mindre hund (redan nu är valpen lika hög som äldre hunden, och han vill inte alls leka med valpen som är alldeles för livlig) men för min skull så ville jag ha en stor hund. Nu är äldre hunden en familjehund och kommer stanna kvar hemma när jag flyttar med pudeln om något år, men även om så inte var fallet hade jag nog skaffat en stor hund ändå. Den äldre hunden har flera hundkompisar som är större än honom och de går bra ihop även om han kanske hade haft roligast med en hund i samma storlek.