fästing sprayer eller liknade?
Hej!
Har tagit mig ut på landet.. och de kryllar av fästingar… bara jag och min pojkvän fick typ 10-15 st på en promenad!
Dock ett dåligt ställe så vi går inte där igen….. men iaf…. de finns mycket här ute… måste hitta något så jag inte behöver vara på vakt hela tiden :S
Helst någon spray eller liknade inte halsband. De ska funka för hund under 2kg… vilket inte varit många har jag sätt(drops menar jag då) :S
funkar inte front line? jag vet inte hur det är med vikten men det är ett bra dropp :o
Du kan ju göra egen fästingspray. Funkar på hunden o en själv. Funkar fin fint på mina vovvar :)
A crazy little bitch! 👍
Frontline finns ju för katt och iller och borde kunna funka för hund under 2 kg.
Annars finns det ju en sådan där dosa som man hänger i halsband och som "skrämmer bort" fästingar, de som jag vet har använt en sådan har märkt skillnad på antalet fästingar på hunden. Shoo!TAG hette den visst efter lite googlande, vet dock inte hur stor den är eller så.
Mina föräldrars hundar har bärnstenshalsband och så länge som pälsen är torr så funkar det, de har väldigt mycket färre fästingar sedan de fick bärnstenshalsband. Tidigare kunde man plocka30-50fästingar per hund efter en skogstur vid sommarstugan nu blir det kanske bara 1-3st.
Jag har mailat dem och frågat om de är okej att använda på hund :) Tror de men vill vara på den säkra sidan :)
Sen någon som har Seresto vet på mindre hund annars som kan berätta?? Fick höra mycket gott om de!
Det står ingen lägstavikt på Seresto, så det bör vara säkert. Finns en för hundar upp till 8 kg. Borde vara så att man klipper av den del som inte behövs och på så sätt minskar mängden verksamt ämne.
Själv skulle jag nog hellre använda Frontline på så liten hund ett verksamt ämne. Seresto innehåller både det ämne som är i Frontline + ett till.
Den minsta Frontline Vet som finns för hund är upp till 10 kg - det är ju bara att ge t ex en halv om man känner sig osäker på reaktion 🙂
Tänk bara på att det finns 2 olika Frontline. Vet och Comp. Det räcker med vet-varianten, då Comp innehåller fler ämnen för att kunna ta fler stadier av löss och loppor.
Jo jag vet men de kryllar verkligen här :s men ska köra på frontline först iaf :) Kanske testar Seresto nästa år i början på säsongen.
Tack för infon också! förstod inte vad som var skillnaden först :S