Panik vid kloklippning valp
Hej!
Har ett litet problem här som jag är rädd kommer eskalera :/
Vår valp är snart 10 veckor och funkar jättebra i all hantering än så länge. Förutom detta med kloklippning!
Problemet ligger väl i att klorna aldrig blev klippta hos uppfödaren, varför vet jag inte. När han kom hem till oss provade vi att klippa en klo och det gick super! Dagen efter klippte jag resten och även det gick bra, han fick en massa leverpastej och mys efteråt.
Men igår när jag skulle klippa tog jag nog lite för mycket, inte så att det började blöda men jag insåg mitt misstag just när jag tröck på klipparen och då var det för sent. Han skrek till men jag var ganska neutral, klippte inget mer men pillade lite på de andra klorna.
Idag hände samma sak- jag skulle klippa (denna gången tog jag inte för mycket utan vääldigt lite) och han skrek till. Försökte hålla kvar honom i famnen och smeka han lite på tassen med klipparen men han åkte runt som en hal ål i min famn. Så jag gav upp, rädd för att göra det värre.
Nu är min fråga- Vad ska jag göra?
Vågar inte fråga hans ägare (har honom på foder) för det känns ärligt talat väldigt pinsamt att jag inte ens klarar av det mest grundläggande inom hantering. På vår andra hund funkar kloklippningen jättebra, även på katterna, så jag vet hur det går till. Jag är ingen nybörjare med andra ord men det känns som det just nu.
Vill verkligen inte att detta ska bli ett problem i framtiden! :(
Låt honom absolut inte komma undan när han trixar och har sig, då lär han sig väldigt snabbt att det funkar och att du släpper honom då. Använd mycket leverpastej, korv eller vad nu din valp tycker bäst om och ta en klo i taget. Tips är att ta det i samband med någonting väldigt vardagligt, som att ligga i soffan och mysa, torka tassarna efter en promenad o.s.v. Då är det lättare för valpen att förstå att kloklippning är någonting alldeles vardagligt.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Som #1 skrev, låt hunden inte komma undan, du behöver inte nödvädigtvis fortsätta klippa, men hunden ska lugna ner sig i din famn med kloklipparen synlig/i din hand.. När hunden tillåter det kan man släppa efter och prova 5 min senare igen och då fortsätta likadant.
Och såklart överösa med gott och trevligheter. :)
Och som #1 skrev igen, gör det till en vardaglig sak.. gör det varje dag, flera ggr om dagen.. Bara ta fram kloklipparen och fippla med klorna (du behöver inte klippa, bara avdramatisera hela proccessen).
Mina hundar avskyr att få klorna klippta men har lärt sig att de ska vara stilla så kloklippning är inga problem för mig. :)
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
Kan tillägga att jag fått en hund som i början stresskräktes, skrek och vred sig i panik vid kloklippning (för att ägarna låtit hunden komma undan) att faktiskt ligga helt still vid kloklippning. Dock är det bara jag som kan klippa hans klor och hemma hos mig, idag ringde hans ägare och bad mig klippa hans klor en gång i veckan… Han är 10 år och för mig tog det lite mer än ett halvår.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Penny gjorde/gör samma sak när hon ligger på rygg och klipper klorna, idag gick det dock bättre, dock klippte jag hennes klor som man kratsar hästens hovar(dvs hon stod upp) och fter varje/varannan klo berömde jag massor och gav en godisbit :)
-