Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 3513 ggr
RubHel
0

Första tiden med valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som har valp/har haft valp - vad gjorde ni första tiden (första veckan-månaden)? Var ni mest bara i hemmiljön eller gav ni er iväg på utflykter? 

Hur var era valpar gentemot nya saker och nya platser? :)

Har snart haft min och sambons valp i en vecka och vi har mest varit hemma. Dock har hon kommit till stallet tillsammans med min sambo när jag nästan är klar med hästen och så har dom gjort sällskap ut i hagen och tillbaka till stallet igen. Har gått en vända runt huset tre gånger och idag blev det även en utflykt till närlivsbutiken där vi köpte glass och bara var en liten stund.

Hon var lite pipig och gick omkring lite först, men efter några minuter satt hon tyst och lugnt :)

Hon är verkligen nyfiken på "den stora världen" utanför trädgården, men samtidigt är hon ganska mesig. Skäller en hund i närheten springer hon in och gömmer sig. Vi hittade en boll på tomten igår som piper, den var också läskig när den pep för mycket. Hon verkar allmänt vara rädd för höga och plötsliga ljud. 

Hur får man en säkrare valp? :) 

Är det en bra idé att skramla lite extra med saker hemma, t ex i köket när man lagar mat, när man plockar undan disk och andra saker?

[typellisch]
1

Ni som har valp/har haft valp - vad gjorde ni första tiden (första veckan-månaden)? Var ni mest bara i hemmiljön eller gav ni er iväg på utflykter?
Jag var hemma första och andra veckan typ. Sedan bar det ut på äventyr: till djuraffären, åka buss till en kille jag dejtade, gå långa promenader (jag bar henne såklart emellanåt) osv.

Hur var era valpar gentemot nya saker och nya platser? :)
Helt okej. Varken rädd eller exalterad.

Hur får man en säkrare valp? :)
Man ska själv agera lugnt och förståndigt. Blir du rädd blir valpen rädd. Möta de ''farliga'' sakerna som valpen tycker är läskigt och visa hur ofarliga den farliga stubben är t.ex.

Är det en bra idé att skramla lite extra med saker hemma, t ex i köket när man lagar mat, när man plockar undan disk och andra saker?
Bara var som vanligt.. Brukar man inte skramla och leva rövare när man lagat mat och diskar så varför ska man när valpen kommer? Agera som man alltid gjort i sin vardag tycker jag i alla fall.

tjoopa
0

Vi tog det lugnt de två första veckorna. Åkte lite bil ungefär varannan dag då vi ville slippa en åksjuk eller "bilrädd" hund 🙂

Våran Elvis var rätt skraj av sig som liten men vi låtsades som ingenting om han blev rädd och när han blev osäker så "hejjade" vi på honom om han ville fram och undersöka. Har funkat jättebra för nu har vi en (fortfarande lite försiktig) men nyfiken hund som vill undersöka nya saker 👍

Både jag och min sambo lyssnar på rätt "högljudd" musik (metal och hårdrock) och jag är rätt klantig så jag smäller, tappar saker och lever om 🤪 Våran lillkille var lite ljudkänslig som bebis så uppfödaren lät honom uppleva mer ljud än dem andra för att "härda" honom, vi har fortsatt i samma stil och vi har en hund som inte rör en fena vid oljud. Första nyår gick över förväntan - lite fundersam var han men inte värre än så 🙂

[Murvel]
0

(OT!). TS hade du inte kunnat göra en bildtråd till din söta valp? 😊

Mitchika
0

Fruktansvärt söt valp, måste jag säga! 😃😍

Hon matchar jättebra med Astra, bra färgval. 😉

Du har fått jättebra tips och råd redan, men jag kan fylla i hur jag gjorde med Stray och ge mina tankar kring det hela. 🙂

Första månaden var vi mest hemma, men det berodde också på den kalla vintern som gjorde att Stray inte var så sugen på att vara ute länge. Men vi utökade långsamt promenaderna och utetiden, hittade personer att gå på promenad med och ordna lekträffar med som hade både jämngamla och äldre stabila hundar och bildade en liten promenadgrupp. Glad

Stray var lagom intresserad av allt nytt omkring, vad jag kan minnas (det är trots alls över sju år sen). Alert och nyfiken, men lagom reserverad och sprang inte fram till allt nytt eller alla främmande personer. Väldigt mammig, men tyckte om att träffa nya personer och undersöka nya saker (ibland behövde jag gå fram och klappa på det först för att visa att det var ofarligt). Gå runt och nosa i skogen var alltid spännande och kul, men vid plötsliga ljud kunde han reagera och stanna upp. Men gjorde inte jag något väsen av ljudet eller hans reaktion så struntade han i det till sist och fortsatte som vanligt. Glad

Som andra skrivit så gäller det att vara lugn själv och inte göra en stor grej av läskiga saker. Visa att dom inte är farliga och uppmuntra henne till att undersöka dom, men låt henne göra det i sin egen takt och ge henne utrymme att gå undan för stunden om hon tycker att det är för jobbigt eller för läskigt. Glad

Utsätt henne för nya eller läskiga saker lagom mycket åt gången, så att hon inte blir stressad, skrämd eller överstimulerad. Ge henne också möjligheten att gå undan om det blir för mycket eller för jobbigt. Bättre med bara en ny upplevelse i veckan som lämnar ett trevligt och positivt intryck på henne än fem nya upplevelser i veckan som eventuellt stressar upp eller skrämmer henne. Låt det ta tid som det behövs och anpassa det efter vad din valp visar att hon orkar med och klarar av. Glad

Piper leksaken väldigt högt? (Vissa av dessa pipbollar kan ge ifrån sig ett riktigt öronbedövande pip…)
I såna fall kanske det vore en idé att skaffa in en pipleksak som piper med ett lägre ljud och leka med själv när valpen är i närheten? Så kan hon se att pipleksaker är skoj saker som matte och husse leker med och att pipandet inte är farligt utan faktiskt roligt. Glad

För "vanligt" mycket oväsen hemma, så som ni brukar göra. Låt vardagen låta som den gör hemma hos er så vänjer hon sig vid den ljudnivån. Men jag hade personligen hållit volymen nere på medel/låg nivå på musik dom första månaderna (speciellt om det är mycket bas och trummor) och öka bitvis med tiden. 

Jag passade en valp en gång i tiden som inte ens klarade ljudet från TV:n utan att bli orolig, småstressad, rastlös och vandra runt och se vad och vilka som lät, så jag fick ha på nästan lägsta volymen för att hon skulle kunna slappna av och ignorera ljuden. Det är som sagt individuellt från valp till valp och ni lär märka vad er tjej klarar av i ljudväg. Glad

Får man fråga vad sötnosen heter? 😇

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

RubHel
2

#3 Det kan jag göra :) Hon är verkligen supersöt!

#4 Heeeeej förresten :D Hon heter Nellie :) Vi MÅSTE ses! :)

Tack för era svar, bra och tänkvärt verkligen :) 

Hon är inte överdrivet rädd för ljud eller så, men vi märker av ibland att hon ändå är lite känslig. 

Hon hade en pipleksak för några dagar sedan, men den bet hon sönder ;) Den pep inte så högt och den bollen som hon har nu låter lite högre, men absolut inte så högt som dom kan göra. Å andra sidan biter hon inte i den så den låter, det var jag som skulle busa med henne och tryckte på den = inte det minsta populärt. Visade dock nu ikväll att bollen inte är läskig åtminstone för hon lekte med den utan att bita på den :)

Spännande med valp igen, har haft tre valpar hemma hos mamma och pappa förut, men det börjar bli många år sedan plus att det var ju inte riktigt mina hundar heller och jag var i skolan på dagarna, så minnet sviktar lite ibland.

tjoopa
0

Såg nu att jag formulerat mig lite "klumpigt" 🤪

Jag menar såklart inte att man ska ha jättehög ljudnivå, men att man inte behöver smyga för att valpen inte ska bli rädd. Lite samma sak som med spädbarn, man vänjer dem vid "hemmaljuden" 🙂

Mitchika
0

#5 Heeeej!! 😃Skrattar

Absolut, bara att höra av dig om när. Skrattar

Åh, Nellie, vad passande! 🙂

Hon ser nästan FÖR söt ut på bilden. Du som är så bra på att fotografera bara måste göra en bildtråd om henne! Snälla? 😇

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

tuvab
0

Jag hade haft min valp på helgerna under en månad tills jag fick sommarlov och kunde hämta henne för gott:) vi åkte buss, satte oss i parken och hade picknick med mina vänner, åkte mycket bil, satt på en gräsmatta och tränade på att ignorera andra passerade hundar, busade mycket, pussades osv under de första två veckorna:) nu har vi åkt tåg, gått mycket i skogen, träffat andra hundar, tränat på "sitt" osv, också mycket ensamträning vilket går fantastiskt.

Min valp är nog den coolaste valpen som finns, hon tar allt med ro och är lugn så länge matte är med och kollar läget:)

Jetaime
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick hem Zuki på en fredag och hade en hel Zuki-helg där vi bara var hemma, busade, kissade bajsade och åt ;) sen på måndag var det dags för jobb, där hon fick följa med redan från början, och för att ta oss dit var vi tvugna att både promenera (bar henne största delen) och åka ett par olika bussar.

Jag jobbade i butik då och våra hundar fick vara med oss innanför kassan. Och min kollega hade två hundar även hon, så hon träffade ju både dom hundarna där och min kollega och kunderna, och ev deras hundar. Så det blev en del buss och tåg-åkande och hon träffade en del hundar och människor under första tiden, men det var ändå en rutin för henne och samma ställe osv. En del hundar hade säkert blivit väldigt stressade av detta, men Zuki klarade detta fin fint. Hon sov på bussen och kunde somna mitt i all röran i butiken, trots hundarna, min kollega, alla kunder osv :)

Hon har aldrig varit svår att introducera till nya platser, ibland lite tveksam först, men sen insåg hon att det inte var nått farligt, och tyckte oftast att det var hur kul som helst! Så det mest nytt var positivt.

Bifogar en bild från en helt vanlig dag på jobb :) Som sagt… inga problem med att slappna av här inte!

Trollhund
0

En följdfråga på det här med första tiden; Vi har en fantastisk liten kille som fått följa med till mina föräldrar. Han tar det här med nya upplevelser med ro. Fick rådet att inte vara rädd för att utsätta valpen för resor och nya situationer, ju mer deso mer vänjer de dig. Dock ska det ju praktiseras med måtta och förutsätter ju att valpen hinner bli trygg i situationen och att den inte blir överstimulerad. Dock har vår herre blivit en riktig buskille hemma i trädgården. Inne och när vi varit ute på en skogspromenad tar han det ganska chill, men när vi är ute i trädgården på kisserundor kan han verkligen frå rycket och har bara bus i huvudet. Jag tar det då ganska chill och bjuder bara upp till lek när han lugnat ner sig och slutat bjuda upp mig. Men tänker på att man ska ju göra sig rolig/spännande för valpen, detärju dock viktigare att han inte bjuder upp alla till bus hela tiden. Det jag undrar är hur hade ni gjort och hur hadeni tänkt? Vill påpeka att jag jälvklart inte busar med honom hela tiden heller.