Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 3086 ggr
Ratlings
0

Helstryp på valp/unghund?

Nu frågar jag efter era åsikter - vad tycker ni om helstryp på valp/unghund?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Majken!
0

Det kan vara lika bra som något annat alternativ tycker jag.

[Bolten]
0

Beror på anledningen och hunden och hur man hanterar det.

Pennybus
0

Jag har s.k. helstryp(retrieverkoppel) på min unghund(1½ år), dock bara när vi tränar lydnad och bara ska gå en kort bit upp till skogen.

Jag tycker det är okej om hunden går fint och inte gör utfall.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Murvel]
6

Beror på varför. Har man helstryp med stopp, för att snabbt kunna trä på en valp som annars går lös, så är det väl ok. Men har man stryp för att lära valpen att gå fint i koppel så är man enligt mig fel ute. Det är bättre att lära den lyssna på föraren än på strypkopplet.. Ser det dessutom som något omoraliskt att bestraffa små valpar (precis som småbarn) när de ännu inte lärt sig vad som är rätt. Och att känna stryp runt halsen för att man som tremånaders valp får lust att hoppa efter en fjäril på promenaden, anser jag vara ett straff.

[Teddies matte]
0

Så länge hunden inte drar så är det ingen skillnad.

felzena
0

Beror helt på hur man använder det, har man en unghund som drar väldigt mycket så skulle jag aldrig använd mig av hel/halv- stryp. Men drar den väldigt lite/inget alls så skulle jag kunna använda mig av det.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Ratlings
0

Det finns ingen speciell anledning, jag undrar bara. :) Själv gillar jag inte helstryp så mycket då det ofta verkar "hamna i fel händer" sas.

// Lise

Majken!
0

#7 Jag använder det ofta, även på min fem månaders valp. Dock kan jag ju så klart inte veta om mina händer är rätt eller fel.

[TeamGolden]
0

Jadå, haft mitt retriver koppel sen han var ca 6 månader kanske, har det när man ska kunna dra på honom nått snabbt för att bara kolla posten, gå ner till kaninerna elr nått sånt. Skulle inte åka iväg med det om vi skulle gå långt (han har kommit in i ovanan att dra) 

Men han har alltid innan varit duktig på att gå i koppel, då det är väl förutsättningen, att hunden kan gå i kopplet, annars ska man inte ha det. =)

Hiro
0

Beroende på anledning… Har man en hund som "behöver" det så visst men har man en lugn fin hund så ser jag ingen anledning till helstryp dock så kan jag ha förståelse för de som använder halvstryp "just in case"

Ratlings
0

#8 Med "fel händer" menar jag dom som har en hund som drar/gör utfall och använder det ändå eller för att straffa hunden. :)

// Lise

Elahraiah
1

Kommer någon in på jobbet (djuraffär) och ber om ett helstryp till hund under 6 månader, så avråder jag alltid. Känns inte rättvist mot en icke färdigvuxen kropp att få så mycket "stryk".

När det gäller unghund är det väl en annan femma. Det är inget jag rekommenderar, men inget jag avråder från heller. Påtalar dock alltid att om de inte tränar med hunden, så kommer det sluta med att de har en hund som drar och lever rövare trots helstryp.

Ellenfyrkant
0

Jag har hört att ett stryphalsband kan skada hundens nackmuskulatur om det används innan hunden är färdigvuxen. Någon som vet?

Mvh Ellenfyrkant

[Teddies matte]
0

#13 Om det används på rätt sätt, på en hund som inte drar och kan gå fint i koppel så gör det ju ingen skada. Om inte så kan det ju naturligtvis vara skadligt.

Frida B
3

Absolut inte, aldrig i livet, nej nej, no no, big no, finns inte på kartan. Aldrig att jag skulle använda stryp på min hund/valp. Jag tar inte på min hund någonting som jag inte skulle kunna ha.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cazzos
0

Helt ok om man tränar/tränat hunden att gå fint i koppel.

Men varför ta några risker, om hunden nu skulle bestämma sig för att springa efter en fågel, då hamnar allt tryck på luftstrupen och muskulaturen i halsen. I längden så gör det mer skada än nytta, om ens någon nytta alls.

Så sele är bäst i alla situationer, just bara för att om något skulle hända och hunden störtar fram, så skadas inte nacken och halsen över huvudtaget.

Trycket blir mer jämnt då, så att säga, om hunden börjar dra.

Ratlings
0

#16 Jag är också en "sele-människa" men hörde från min veterinär att dom då istället kan skada "armarna".. Vet inte om det stämmer dock :)

// Lise

Cazzos
0

#17 Det finns många olika selar, sitter den dåligt kan den absolut skapa tryck i armhålor osv. Personligen så skulle jag valt en VGW sele till min hund eller en Y-sele 🙂

Ratlings
0

#17 Ja det är ju olika :) jag har en antidragsele som funkar exakt likadant som VGWt och en vanlig sele då y-selet inte passar min hane. Ska prova på tiken dock när jag kommer åt en affär som har det!

// Lise

Fenix_Chicci
0

Jag skulle aldrig rekommendera någon att använda helstryp. Det kan vara okej på en lugn hund om man snabbt vill kunna ta av och på kopplet. Men aldrig till en hund som drar, dessutom är ju ofta valpar busiga och kan göra ryck om de får syn på något spännande, inte så bra med stryphalsband då.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com