Hjälp med fästingskydd - valp
Det blev lite halv panik idag när jag insåg att min 5 månaders valp inte har något fästingsskydd och vi ska till stugan där det är massa fästingar.
Så nu behövs ett bra fästingskydd som är skonsamt och passar en Chihuahua valp på 5 månader :) Gärna ett halsband då det går att ta av efter helgen samt om vi ska åka och bada eller något :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Sätter en tass här;)
Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.
Medarbetare på barnens ifokus
Scalibor funkar men personligen skulle jag inte vilja sätta det på en valp och framförallt inte på en sådan pyttevalp. Dessutom når det sin fulla effekt först efter en vecka så i så fall är det lite för sent.
Jag hade inget fästingskydd första sommaren, jag kollade igenom grundligt varje kväll istället, då det inte var så mycket fästingar hos oss. Är det mycket hos er så kanske ni kan kolla morgon och kväll istället. Det är inte ett fullgott skydd mot fästingsjukdomar men är väl det bästa ni kan göra om ni inte hittar något innan ni åker. Glöm inte att ta med fästingsnara och antiseptika.
Min pappa köpte något som hette Petwize, fast för katt. De rekommenderade det i affären, får se om vi använder det eller inte. Men någon som har erfarenhet utav det? Jag hittar ingenting när jag söker på internet :)
Vi kollar självklart på kvällen, men även under dagen när man klappar hundarna så känner man efter extra noga :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#3 Googla på Petwise så får du upp resultat 🙂
#4 Hehe det har jag gjort, men hittade inget omdöme om det. Bara en som skrivit "det är jättebra" men att en person skriver det säger ingenting för en person kan skriva att de är jätte nöjda med ett foder som är skit :) Så därför ville jag ha lite mer omdömen om det :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Frontline skulle jag använda. Det är ju droppar, men hunden kan bada i vatten ändå eftersom det sätter sig i hudfettet. Den ska dock inte bada 2 dygn efter man satt på helst.
Min ena badar massor och det fungerar lika bra ändå på henne och hon är en fästingmagnet utan.