Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 885 ggr
[MinIda]
0

Vilken ras skulle passa mig ?

Hej, sitter ofta och funderar på hundraser. Och nu undrar jag vilken hundras ni tycker skulle passa mig. Tar som jag är nu, ska dock inte skaffa hund nu. Det blir när jag är cirka 15- 16 år och ska gå på en hundinriktad skola. Som jag har bestämt och hållit fast vid sedan liten.

- Aktiv, tycker om att gå i skog och simma. Träna i Agility,Lydnad,Spår,Sök m.m

- Snäll och inte vara en ''problemras''. Då jag vill gå på ett hundgymnasium. Helst Forshaga 😊

- Trofast men även som en lydig ras.

- Inte jakt i sig!

- Gärna en medelstor ras. 

- Har ganska bra hundvana. Då den där hundgården jag är på både haft border collies,schäfrar och även besökshundar som kunnat vara vilken ras som helst bara de gått ihop med hennes hundar.

- Rätt så lekfull i rasen. Men inte heller så att det bara blir lek, som ibland. Jag tror ni förstår.

- Hjärngymnastid och annan ''inomhusaktivering'' cirka 1-2 timmar per dag. Beronde på vad man hinner. 🙂

Om ni undrar mer är det bara att fråga! 🙂

Tina
2

Sheltie, Pudel (stor/mellan), golden, labbe, collie, Bearded Collie och pumi är mina förslag. Aktiva, utan att vara arbetsnarkomaner och lite "snällare" typer av hundar enligt min erfarenhet. Kanske även finsk lapphund och eurasier beroende på vad du har för ambitioner med träningen.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

[MinIda]
0

#1 Har kollat på Pudel,sheltie (såklart). Golden har jag även kikat in på. Tack för dina svar 🙂

Skulle kanske vilja tävla i Agility,Lydnad och någon bruksgren. Beror lite på 🙂

Tina
0

#2 Du har väl sheltie nu? Vad är det som gör att du vill byta ras? Vilka egenskaper saknar du hos sheltien? Utifrån vad du skrivit i #0 tänkte jag på sheltie direkt (om den inte faller på storleken).

[MinIda]
0

#3 Har inte en egen hund 🙂

Har en sköthund som är av rasen Shetland sheepdog. Sheltien är det inget fel på. Tänkte bara om ni kom på några andra 🙂

Tina
0

#4 Jaha då förstår jag. 🙂

Kitten86
1

Av din beskrivning att döma skulle jag först och främst säga sheltie, sen kanske Pudel eller pumi.

Sen finns det en uppsjö andra raser som även de skulle kunna passa just beroende på hur pass mycket pälsen och storleken spelar roll.

[MinIda]
0

#6 Tack för dina tips 😃

Hiro
0

Jaktavlad labbe, verkligen ingen "problemras"

Lilllens
0

Vad är en "problemras"?

Hiro
2

#9 Jag tror hon syftar på hundraser som har kända mentalitetsproblem eller mycket svåra hundar… jag tror hon syftar på det

[MinIda]
0

#9 Det är just det #10 beskrev. Menar inget illa men vill inte ha en ras som just har mentalitetsproblem, menar nu inte att alla hundar i rasen behöver ha det! Menar bara att större delen brukar ha. En sådan vill jag inte ha 🙂

Lilllens
1

#11 Ok, kan du ge ett exempel på någon ras? Är nyfiken för de flesta människor vill nog inte ha en hund med problem :)

[MinIda]
0

#12 Jag vet ingen. Men har hört andra prata om problem raser. 

Menade inget dumt!  Menade inte heller bara såna problem även med sjukdomar och sånt. Vill inte att det ska bli något tjafs här nu bara för att jag använda fel typ av ord.

Mr_Si
1

Om du har en sheltie som skötehund nu och trivs med den rasen tycker jag du ska hålla dig till den :) jättesöta hundar som verkar vara supersnälla och vad jag förstår är de berömda  för att vara duktiga på agility.

Annars tror jag att keeshond passar in på det mesta du önskar men vet inte om de har samma förutsättningar som sheltien på agilitybanan eller inom brukset.

Lilllens
0

#13 Jag har verkligen inte sagt att du skulle menat något dumt och jag tjafsar väl inte? Ställde en helt vanlig fråga, får man inte det?

[MinIda]
0

#15 Förlåt menade inte att du tjafsar. Menade om det blir tjafs.

Jo, man får ställa en fråga. Jag svarade bara fel 🤐

Förlåt 😕

Lilllens
0

Ingen skada skedd :) Tänkte mest att det är bra och veta vilken/vilka raser du inte vill ha så att man inte tipsar om dem, sen var jag nyfiken på vad du anser vara en problemras då alla tycker olika. Men Pudel låter som en bra ras tycker jag.

Mr_Si
0

#15 jag tror att ämnet för frågan är sådant att det lätt uppfattas som aggressivt om man inte hör tonfallet den ställs i (typ som "JAHA SÅ VILLKA RASER ÄR "PROBLEMRASER" DÅ, JAG KÄNNER MINSANN TREVLIGA HUNDAR AV ALLA MÖJLIGA RASER"), förstår att du inte menade så men är inte förvånad att det kanske missförstods.

kram på er alla nu och hoppas tråden kan fortsätta på ett trevligt sätt som håller alla glada  :)

[MinIda]
0

Pudel och sheltie är de jag har funderat på enda sedan barn. Och jag tror det även kommer bli någon av dom. Men har även andra favoriter som är lite större.

Mr_Si
0

#19 villka lite större raser har du tittat på då? :)

[MinIda]
0

#20 Lite olika. Har varit förtjust i Bc men det är inte riktigt en ras som kanske passar min vardag. Golden har jag även tittat på 🙂

Mr_Si
0

goldens är fina och det kanske vore en idé att titta lite mer på retriverraserna som brukar vara glada och samarbetsvilliga hundar med ett härligt humör :) har väll dock en del jakt i sig så det får du ju fundera på.

[MinIda]
0

#22 Ja 🙂

katarina_m
1

Ts: Hur mycket tid vill du lägga ner på pälsvård? Vill du helst ha en hund som till en början är reserverad mot nytt folk eller som med en gång älskar allt och alla?

[MinIda]
0

#24 Pälsvård har jag ingen skillnad med. Älskar att sitta och borsta hundar,tvätta och så. Så det blir inget problem med pälsvård. Vill ha en som är glad mot alla och allt. 🙂